Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2012

h90 i Node 304

Hej,
Jag har en h90 som ska snart in i min node 304. Radiatorn ska jag placera vid utblåset baktill, och jag skulle vilja ha lite tips om hur jag ska arrangera fläkteriet där. Tycker ni jag ska köra en push-pull konfiguration där över radiatorn?
Jag har sett en beskrivning i en tråd på annat forum där den i chassit medföljande fläkten sitter i push mot radiatorn och efter radiatorn sitter fläkten från h90 i pull och för ut luften.
http://www.overclock.net/g/i/1356756/a/902104/build-pics-node...

Verkar det som en bra lösning? För mig känns det lite omvänt... Jag menar, h90-fläkten är ju tänkt att pusha luft mot radiatorn. Chassifläktens roll är att flytta luft ur chassit. Där blir det omvända roller. Därför tror jag att det bästa vore att låta radiatorn ta chassifläktens plats och låta h90-fläkten gå i push.

MEN jag vill gärna ha en tyst dator, så är därför något ovillig att byta bort chassifläkten.

H90-fläkten tycks ha högre prestanda, CFM-värdet, och kanske därför bättre låta h90-fläkten sitta i pull, om man nu ska ha push-pull? Gör då den ursprungliga chassifläkten verkligen någon nytta?
Vad tycker ni?

Jag kan ju testa lite och köra, men vill ju helst göra det bästa från början.
Någon som har lite erfarenhet och kan ge råd?

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Push-Pull ar mest anvendbart pa tjockare radiatorer eller sadana med hog FPI. Det skall inte vara nagon fara med chassi flakten pa radiatorn. Kor i push eller pull, spelar inget roll. Gor mest skilnad med 'directed flow' flaktar, och aven da inte mycket. Du kan ju klart kopa en rejal radiator flakt om du vill ha mer prestanda och riktigt tyst, men deta skall inte tyckas vara nodvandigt om du inte ar glad all lagga mer pengar pa det.

Jag skulle kora i pull, da det ar lattare att fa bort damm fran radiatorn utan at montera loss flakten. Eller kopa en noctua nf-f12 och kora i push, da den presterar battre sa (sags det i alla fall) da den ar directed flow optimiserad. Eller kanske en Gentle Typhoon I pull.

CPU: Phenom II x6 1100t BE 3.3GHz (OC: 4.3GHz)
GPU: 2x SLI GTX 560ti (Core: 950 Shader: 1900 Mem: 2150)
Moderkort: GA-990FXA-UD5 RAM: 16GB HyperX Beast 1600MHz
Chassi: CaseLabs M10 PSU: CM GX 750W
WC: 2x EK XTX 360mm (12x GT AP-15 1850rpm)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Jun 2012

Tack. Jag tror jag helt enkelt kör på den enklaste och tystaste konfigurationen först. Och visar det sig att det blir problem, så får jag testa med nåt annat. Det blir lite trial and error. Efter att ha läst X antal inlägg i ämnet på alla välrenommerade forum, tomshardware, overclockers, etc. kom jag fram till att detta kanske är en icke-fråga för många, inkl mig. Blir det nån issue så löser jag det när det kommer.
För jag vill ha den enklaste (därför att det är minst risk att nåt går fel då) och tystaste. Det innebär bara chassifläkt i pull i första läget. I ditt svar för du också fram att pull är att föredra pga damm.

En annan sak jag skulle frågat om är om jag hellre ska ansluta chassifläkten till moderkortet istf som det är nu, till chassits inbyggda tre-stegskontroller? Jag vet inte riktigt än vad moderkortet (via bios) erbjuder för slags fläktstyrning. Men en fördel att ansluta till moderkortet är att jag då kan styra den separat från insugsfläktarna i fronten. Men detta är lätt att ändra.

Jag har ännu inget grafikkort då jag inte spelat på många år. Därmed kommer CPUns inbyggda grafik att belastas och bidra med värme under Photoshop, o dyl program. Om stockkylaren klarar det, bör min setup också göra det. Tänkte skaffa ett prisvärt grafikkort i medelklassen, dels för att testa på lite spelande igen, och dels för att det kommer se helt rätt ut i det lilla chassit.

Node 304 White mini-ITX | Asus Maximus VI Impact | i7-4790K | Asus GTX 780 OC DCUII | Corsair H90 | Silverstone Strider ST550F Gold | Samsung 850 Pro 256GB | WD Green 3TB | G.Skill Trident 2400MHz 16GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm | Fujitsu P27T-7