Fujitsu Siemens Soundsystem Flat Panel NG Subwoofer T-Line Mod

Permalänk

Fujitsu Siemens Soundsystem Flat Panel NG Subwoofer T-Line Mod

Tjena alla trevliga och glada Sweclockers medlemmar!

Nu när man pluggar på högskola känner man sig rätt så rastlös efter att sitta och plugga som jag vet inte vad. Fick lite spontan-idéer om att bygga om ett par högtalare som jag har hemma. Min lillebror som har det som blivit över hade ett Fujitsu Siemens Soundsystem Flat Panel NG datorhögtalarsystem vilket jag tyckte lät skit för att basen var inte den optimalaste. Då jag är mycket intresserad av just högtalare och ljud samt konstruktion (jag läser till maskintekniker) har jag stort intresse för att bygga egna högtalare.

Jag har sett massor av olika modeller av högtalare, men blivit lite småförtjust i Transmission-Line tekniken som är rätt så speciell. Man gör ett bakvänt horn som skall jämna ut frekvenserna något extremt (många riktigt svindyra högtalare är konstruerade med Transmission-Line). Jag har därför efter mycket läsande och försök till att förstå hur man skall räkna ut en lådkonstruktion till elementen man använder men inte lyckats förstå. Det som gör att man inte använder denna tekniken är för att lådor blir extremt stora och otympliga (tror jag). Efter att ha byggt denna låda ökade ljudet från subwoofern med 130%~ enligt mitt tycke. Tidigare hörde man knappt basen och nu känner man den igenom väggen!

Denna låda har jag enbart gått på gissning vad det gäller mått!! OBS.

Detta galleriet kommer visa min byggnad av själva lådan och en testfilm som visar hur de låter.
tog ingen tidigare film på hur de låter med original-basen men den lät som en matlåda enklare beskrivet.

Jag köpte en skiva 6mm mdf, trälim, smältlims pistol och lim till den. Tyget jag klädde den med kommer ifrån biltema, en svart och mjuk högtalar-duk.

Specifikationer:

Högtalarutförande 2.1
Uteffekt 16 W
Frekvensområde 40-20000 Hz

Planen är att göra nya lådor till satelliterna med men nu finns inte den tiden.

Om det är någon som har erfarenhet om hur dessa låter original så kan ni ju slänga in en kommentar!

Använder ett extra internt ljudkort för sisådär 300:-~.

Ber om ursäkt för kassa bilder. Tagen med iphone 4 vilket inte är det optimalaste.

Testfilm!
www.youtube.com/embed/ftecAzc5G4Q <- Youtube länk.

Fujitsu Siemens Soundsystem Flat Panel NG Subwoofer T-Line Mod

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

För typ 15 år sen så hade jag en baslåda bygd efter denna principen.

Den va 120x90x60cm till ett 8" Seas element på 60 watt @ 8ohm och den fick köksgolvet att dansa när jag hade den i mitt rum i källaren. Kunde även få dörrarna på 2:a våningen att vibrera med rätt låt.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

inb4 alla hifi nissar kommer och klagar sönder på alltifrån mått till material. Så länge man själv är nöjd med utseende och ljud spelar det ingen roll om det är "rätt".

Alltid kul med hemmafixat ljud, snyggt!

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

intressant bygge! morsans kille håller också på mycket med konstruktion av den här typen av högtalare, och han älskar också den designen. man kan få ett urkasst element att låta top-notch, bara man vet hur lådan ska se ut.
rätt sjukt egentligen när man tänker på det att inte fler högtalare har denna design. jag skulle lätt kunna offra lite golvyta för att ha dubbelt så bra ljud i en högtalare för samma pris som en vanlig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Ant3:

För typ 15 år sen så hade jag en baslåda bygd efter denna principen.

Den va 120x90x60cm till ett 8" Seas element på 60 watt @ 8ohm och den fick köksgolvet att dansa när jag hade den i mitt rum i källaren. Kunde även få dörrarna på 2:a våningen att vibrera med rätt låt.

Är riktigt sugen på att bygga två stycken lådor med dubbla 8:or. Sen två satelliter till dom. Men det får man ta när tiden finns.. Skulle vilja kunna räkna på dessa lådor, men ack så komplicerat det blev helt plötsligt! Din beskrivning gör en mer sugen att låna skolans träverkstad (Linnéuniversitetet).

Skrivet av Rappe Rodent:

inb4 alla hifi nissar kommer och klagar sönder på alltifrån mått till material. Så länge man själv är nöjd med utseende och ljud spelar det ingen roll om det är "rätt".

Alltid kul med hemmafixat ljud, snyggt!

Då detta var lite impulsbygge och gjorde allt på 6 timmar så kan jag med glädje säga att jag är förvånad över att jag lyckades så bra som jag gjorde! Än så länge är jag ingen hifi-nisse men det känns som att jag är på det spåret...

Skrivet av morxy49:

intressant bygge! morsans kille håller också på mycket med konstruktion av den här typen av högtalare, och han älskar också den designen. man kan få ett urkasst element att låta top-notch, bara man vet hur lådan ska se ut.
rätt sjukt egentligen när man tänker på det att inte fler högtalare har denna design. jag skulle lätt kunna offra lite golvyta för att ha dubbelt så bra ljud i en högtalare för samma pris som en vanlig.

Visst är det en häftig teknik!

Tack för de positiva omdömena, kommer att lägga upp lite mer sånt i framtiden när jag gör det lite mer seriöst

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Fint bygge men kan du inte uppdatera med en låt med mer bas i?

Visa signatur

äkta gamers dör aldrig

Permalänk
Medlem

häftig ide! hoppas din förnämliga konstruktion gör nytta! kan dock inte sluta tänka på datorn som står bredvid, vad är det för nått? känns som nått från Dreamhack Shanghai=)

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Skrivet av Swempy:

Fint bygge men kan du inte uppdatera med en låt med mer bas i?

Det kan jag nog ta och göra snart!

Skrivet av accel1:

häftig ide! hoppas din förnämliga konstruktion gör nytta! kan dock inte sluta tänka på datorn som står bredvid, vad är det för nått? känns som nått från Dreamhack Shanghai=)

Tack! Nytta gjorde det helt klart. Den datorn är min fd. rumskompis som nu min lillebror har.

Har tidigare haft den på DHW12. Socket 775 quad core processor, 2GB ram, radeon 5770, tidigare var det en SSD men nu är det bara en HDD på 150GB. Inget att hänga i granen precis

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk

Kul idé!

+ Bra med riktade väggar för att få bort stående frekvenser
+ snygg utsida
+ smidigt med integrerat slutsteg
+ bra återanvändning

-+ avstämning volym/port

Permalänk
Skrivet av Mickesven:

Kul idé!

+ Bra med riktade väggar för att få bort stående frekvenser
+ snygg utsida
+ smidigt med integrerat slutsteg
+ bra återanvändning

-+ avstämning volym/port

Tack för +:en!

Detta var som sagt lite impuls mods som jag ville testa, hade jag väntat tills idag hade jag räknat mycket mer på själva lådan, blir att ta tag i det inför nästa projekt!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

vet att det är ett tag sedan senaste post, men har själv använt och byggt många TL lådor och rör under 15 års tid, det är ju relativt enkelt att räkna på, arean ska aldrig understiga elementets kon area och längden bestämmer avstämmningen, ta 85 delat på längden i meter så får du avstämmning i hz, tex 85/2.5=34hz. så din låda är lite större än nödvändigt, är mer anpassad för 6-8 tumms bas, sen är det i tunnaste laget men lite stag skulle göra det bättre. mjuk upphängning är en fördel, alltså lågt qts och fs, qts helst under 0.4 och fs under eller samma som den frekvens man vill stämma av till.

Visa signatur

///Dennis A

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteBondues:

Tjena alla trevliga och glada Sweclockers medlemmar!

Nu när man pluggar på högskola känner man sig rätt så rastlös efter att sitta och plugga som jag vet inte vad. Fick lite spontan-idéer om att bygga om ett par högtalare som jag har hemma. Min lillebror som har det som blivit över hade ett Fujitsu Siemens Soundsystem Flat Panel NG datorhögtalarsystem vilket jag tyckte lät skit för att basen var inte den optimalaste. Då jag är mycket intresserad av just högtalare och ljud samt konstruktion (jag läser till maskintekniker) har jag stort intresse för att bygga egna högtalare.

Jag har sett massor av olika modeller av högtalare, men blivit lite småförtjust i Transmission-Line tekniken som är rätt så speciell. Man gör ett bakvänt horn som skall jämna ut frekvenserna något extremt (många riktigt svindyra högtalare är konstruerade med Transmission-Line). Jag har därför efter mycket läsande och försök till att förstå hur man skall räkna ut en lådkonstruktion till elementen man använder men inte lyckats förstå. Det som gör att man inte använder denna tekniken är för att lådor blir extremt stora och otympliga (tror jag). Efter att ha byggt denna låda ökade ljudet från subwoofern med 130%~ enligt mitt tycke. Tidigare hörde man knappt basen och nu känner man den igenom väggen!

Denna låda har jag enbart gått på gissning vad det gäller mått!! OBS.

Detta galleriet kommer visa min byggnad av själva lådan och en testfilm som visar hur de låter.
tog ingen tidigare film på hur de låter med original-basen men den lät som en matlåda enklare beskrivet.

Jag köpte en skiva 6mm mdf, trälim, smältlims pistol och lim till den. Tyget jag klädde den med kommer ifrån biltema, en svart och mjuk högtalar-duk.

Specifikationer:

Högtalarutförande 2.1
Uteffekt 16 W
Frekvensområde 40-20000 Hz

Planen är att göra nya lådor till satelliterna med men nu finns inte den tiden.

Om det är någon som har erfarenhet om hur dessa låter original så kan ni ju slänga in en kommentar!

Använder ett extra internt ljudkort för sisådär 300:-~.

Ber om ursäkt för kassa bilder. Tagen med iphone 4 vilket inte är det optimalaste.

Testfilm!
www.youtube.com/embed/ftecAzc5G4Q <- Youtube länk.

Fujitsu Siemens Soundsystem Flat Panel NG Subwoofer T-Line Mod

Fan vilket ljud det blev med den lilla basen i den lådan, det är nästan så att man blir sugen på att sätta in sin 7" logitech bas i en sån låda

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

Skitgammal tråd, jag vet, men jag funderar, hur räknar man ut ett sådanhär bygges proportioner?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number