Permalänk
Medlem
Skrivet av bjozac:

Nu väntar jag på min restade order, dock funderar jag på radiatorplacering, varför sätter alla i 900D chassin en fläkt uppe och en nere?
Varför sätter man inte båda nere och låter den varma luften gå uppåt?
Vad har jag missat?

Det är något som jag aldrig sett iaf.
Jag har en Nexxxos UT60 480mm i "bottenvåningen" av mitt 900D, sen har jag satt i ljuddämpning i resten av bottenplanet på chassit och plexiglas som ett tak så de fläktar som är igång för mig är bara de fyra som sitter på radiatorn, inga i fronten eller bak i chassit.

Enda gången jag har dom igång är när jag spelar och då ställer jag dom på 7-800 RPM så några ljudnivåer går det inte att klaga på, när jag inte spelar så är det passiv kylning som gäller och min pump (D5) hör jag enbart om jag sätter örat mot chassit. Kör full gas på pumpen alltså 4830RPM.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Planen är att köra båda in i lådan, sen har jag inte planerat resten riktigt mer än att det inte krävs så mycket kraft att skyffla ut luft som in.
Eventuellt vänder jag på de tre front fläktarna så de blåser ut och låter bakre blåsa in för att få in lite svar luft.

Jag satte nätagget nere, då kan jag köra en radiator emellan cpu och gpus

Hur paralellkopplar man en cfbrygga på bästa sätt? Är det då man ska ha två sådana cf bryggor så att båda går in på ena sidan och sedan ut genom andra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Det är något som jag aldrig sett iaf.
Jag har en Nexxxos UT60 480mm i "bottenvåningen" av mitt 900D, sen har jag satt i ljuddämpning i resten av bottenplanet på chassit och plexiglas som ett tak så de fläktar som är igång för mig är bara de fyra som sitter på radiatorn, inga i fronten eller bak i chassit.

Enda gången jag har dom igång är när jag spelar och då ställer jag dom på 7-800 RPM så några ljudnivåer går det inte att klaga på, när jag inte spelar så är det passiv kylning som gäller och min pump (D5) hör jag enbart om jag sätter örat mot chassit. Kör full gas på pumpen alltså 4830RPM.

Har du både CPU och GPU i loopen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Har du både CPU och GPU i loopen?

Ja självfallet, vore dumt att ha en 480mm radiator till en komponent.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Skrivet av KennethL:

Ja självfallet, vore dumt att ha en 480mm radiator till en komponent.

Nejdå, kylkapacitet kan man aldrig ha för mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Ja självfallet, vore dumt att ha en 480mm radiator till en komponent.

Misstänkte det.
Vad har du för temperaturer på cpu/gpu i idle, med fläktarna av?

Permalänk
Medlem

Några frågor;

1) Ska man läcktesta systemet innan man monterar det på plats, dvs. sätta alla kylblock och pump och sedan köra utahelvete så bra som man kan man pwmstyrd fläkt.

2) Hur "hårt" ska man gänga på anslutningarna, normalstarka nypor tills det inte går längre eller ska man ha skruvmejsel till pluggarna och polygrip till vinklarna?

3) Ska man rengöra komponenter innan aktiv drift, isf hur?

Permalänk
Skrivet av bjozac:

Några frågor;

1) Ska man läcktesta systemet innan man monterar det på plats, dvs. sätta alla kylblock och pump och sedan köra utahelvete så bra som man kan man pwmstyrd fläkt.

2) Hur "hårt" ska man gänga på anslutningarna, normalstarka nypor tills det inte går längre eller ska man ha skruvmejsel till pluggarna och polygrip till vinklarna?

3) Ska man rengöra komponenter innan aktiv drift, isf hur?

1) Läcktesta helst utanför chassiet, om det läcker så slipper du då få vatten i datorn.

2) Anslutningarna du gängar in i blocken ska du endast dra med handkraft, annars kommer du dra sönder blocken och då är dom skrot.

3) Japp, skölj alltid ur radiatorer innan användning. Använd destillerat vatten(batterivatten) finns på macken eller biltema. Häll i i radden och skaka den. Använd ALDRIG kranvatten. Destillerat vatten +tillsats mot alger/korrosion i loopen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Misstänkte det.
Vad har du för temperaturer på cpu/gpu i idle, med fläktarna av?

Det beror helt och hållet på hur länge sedan det är jag stängde av fläktarna, men som nu när datorn har stått i ett dygn och seedat torrents har jag en temperatur på 41c på CPU:n och 36c på GPU:n, vattnet blir ju varmt efter ett tag men det är inte direkt så att det är en temperatur man kan klaga på för att vara passivt kylt. Drar jag igång fläktarna 10 minuter så lägger det sig på runt 30 grader igen.

Skrivet av bjozac:

Några frågor;

1) Ska man läcktesta systemet innan man monterar det på plats, dvs. sätta alla kylblock och pump och sedan köra utahelvete så bra som man kan man pwmstyrd fläkt.

2) Hur "hårt" ska man gänga på anslutningarna, normalstarka nypor tills det inte går längre eller ska man ha skruvmejsel till pluggarna och polygrip till vinklarna?

3) Ska man rengöra komponenter innan aktiv drift, isf hur?

1) Du kan ju göra så, men att montera allting när det sitter ihop kan ju bli ganska otympligt. Montera grejerna men låt bli att koppla i strömsladden, om du vill så lägger du hushållspapper runt komponenterna medans du fyller/läcktestar. Det är dock inget jag gör. Koppla ihop allt -> Dubbelkolla alla kopplingar -> Starta bara vattenpumpen -> Låt gå tills alla luft är borta, luta/skaka chassit tills du både ser och hör att alla luft är borta.

2) Bara så hårt du kan dra med fingrarna förutsatt att du är av manligt kön, damer kanske har något svagare nypor och kan behöva hjälp av verktyg men dra absolut inte för hårt för då riskerar du att skada grejerna och måste då köpa nytt block/rad/reservoar, vad det nu än är som skadas.

3) Ja, åtminstånde radiatorn. Finns mängder med olika åsikter om hur du ska göra det, vinäger/destilerat vatten blandning, kokande vatten osv.
Jag körde iaf med kokande vatten. Fyllde en stor kaffe kopp med kokande vatten som jag hälde i, hade självklart pluggat radiatorn sen skakade jag och vände på radiatorn åt alla möjliga håll. Första tre gångerna jag gjorde så kom det ut små partiklar ur radiatorn jag gjorde det totalt 5 gånger. Om du gör så se till att du har en handduk mellan händerna och radiatorn annars bränner du fingrarna.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Det är bara radiatorerna man behöver göra rent alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjozac:

Det är bara radiatorerna man behöver göra rent alltså?

Ja, det är rätt mycket skit i radiatorerna från tillverkningsprocessen. Däremot skadar det ju inte att skölja ur andra delar en snabbis också, även där med batterivatten. En dunk på fyra liter kostar 40 spänn på Biltema.

Permalänk
Medlem

Radiatorn kan du lika gärna skölja med vanligt vatten, det är inte direkt så att radiatorn börjar rosta av att ha vatten i sig i 5-10 minuter medans du rengör den. Kör du med kokande vatten så dunstar dom små dropparna du inte lyckas hälla ur och låt säga att det blir 2-3 centiliter kvar i radiatorn så späds det ut när du sedan fyller loopen med destilerat vatten. Är liksom overkill att åka och köpa batterivatten för att rengöra en ny radiator när du kan koka kranvatten gratis hemma. Duger säkerligen med rumstemperat vatten också, det är allt skräp du vill få ut så det inte hamnar i blocken/pumpen.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Radiatorn kan du lika gärna skölja med vanligt vatten, det är inte direkt så att radiatorn börjar rosta av att ha vatten i sig i 5-10 minuter medans du rengör den. Kör du med kokande vatten så dunstar dom små dropparna du inte lyckas hälla ur och låt säga att det blir 2-3 centiliter kvar i radiatorn så späds det ut när du sedan fyller loopen med destilerat vatten. Är liksom overkill att åka och köpa batterivatten för att rengöra en ny radiator när du kan koka kranvatten gratis hemma. Duger säkerligen med rumstemperat vatten också, det är allt skräp du vill få ut så det inte hamnar i blocken/pumpen.

Jag knölade fast duschslangen på radiatorn och sköljde ur den en extra gång med batterivatten efteråt, bara för att vara säker. Svårt att veta hur loopen kan påverkas av några droppar vanligt vatten i det långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Så teknsikt sätt skulle jag kunna köpa en pump och resten och sedan köra med en moppekylare? hehe

Eller så tar du en sån här extremt stor värmluftpumpsradiator och sätter den utomhus med slangar in. Då kan jag lova dig att på vintern är temperaturerna nemas problemas

Funderar faktiskt på att göra det, såg en snubbe som satt en stor radiator under huset och borrat ett hål i golvet. Den datorn gör nog inte ljud av sig.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Problemet med vanligt vatten är att det innhåller kalk och all möjlig annan skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Eller så tar du en sån här extremt stor värmluftpumpsradiator och sätter den utomhus med slangar in. Då kan jag lova dig att på vintern är temperaturerna nemas problemas

Funderar faktiskt på att göra det, såg en snubbe som satt en stor radiator under huset och borrat ett hål i golvet. Den datorn gör nog inte ljud av sig.

Själv planerar jag att köra någon feathercoin variant på det hela och låta gillestugan värmas "gratis"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alatan:

Eller så tar du en sån här extremt stor värmluftpumpsradiator och sätter den utomhus med slangar in. Då kan jag lova dig att på vintern är temperaturerna nemas problemas

Funderar faktiskt på att göra det, såg en snubbe som satt en stor radiator under huset och borrat ett hål i golvet. Den datorn gör nog inte ljud av sig.

Hehehe det vore något. Att datorn ska bli förvarm är ju inget att oroa sig för då iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Eller så tar du en sån här extremt stor värmluftpumpsradiator och sätter den utomhus med slangar in. Då kan jag lova dig att på vintern är temperaturerna nemas problemas

Funderar faktiskt på att göra det, såg en snubbe som satt en stor radiator under huset och borrat ett hål i golvet. Den datorn gör nog inte ljud av sig.

Hur tänkte du hantera all kondens som skulle bildas i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur kommer det sig att det inte finns någon svensk butik som säljer "Silver kill coil"?
Blev tvungen att beställa från amazon.co.uk....

Permalänk
Skrivet av Tarrgoth:

Hur tänkte du hantera all kondens som skulle bildas i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Känns som som att fruset vatten i radiator inte blir så kul heller....

Permalänk
Skrivet av SvenskFisk:

Känns som som att fruset vatten i radiator inte blir så kul heller....

Sätter min rad ute på balkongen på vintern när jag benchar, vanlig färdigblandad kylvätska brukar tåla typ -7. Jag kör destillerat vatten och vanlig glykol.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa backplates till grafikkorten?

Samt är det bättre att använda den där phyobia extreme vs EK's medskickade eller levererar de ungefär samma prestanda?

Permalänk
Medlem