Tror ni att ddr3 minnerna kommer att bli billiga igen ?

Permalänk
Medlem

Tror ni att ddr3 minnerna kommer att bli billiga igen ?

Hej!

ska köpa lite minne om några månader, men kom att tänka på nu när jag satt och kollade gammla ordrar att dom kostar nästan dubbelt så mycket nu mot innan.

Tror ni dom kommer gå ner igen känns lite dyrt när man studerar

Permalänk
Medlem

Priserna steg för att tillverkarna skiftade fokus mot minnen för mobila enheter.

Tillverkarna villa ha så mycket pengar som möjligt och nu när priserna är höga tror jag att en prissänkning kommer ta mycket lång tid då de vill maximera sina vinster.
Och priserna kanske aldrig går tillbaka till den låga nivån de låg på för ~2 år sedan bara för att tillverkarna inte vill det.
Och det här tillsammans med en hög efterfrågan och ett lågt utbud(speciellt nu när en fabrik är brandskadad) tror jag leder till att man får leva med höga priser i år framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 740power:

Hej!

ska köpa lite minne om några månader, men kom att tänka på nu när jag satt och kollade gammla ordrar att dom kostar nästan dubbelt så mycket nu mot innan.

Tror ni dom kommer gå ner igen känns lite dyrt när man studerar

Jag är skeptisk till att de någonsin blir lika billiga igen.

Långt innan det här sista som hände med en del av en av de stora tillverkarnas (SK Hynix) fabriker typ exploderade så hade ju priserna jobbat sig uppåt, detta vad jag läst till följd av att tillverkningen under förra året varit så olönsam att flera tillverkare dragit ned produktionen kraftigt och vissa helt givit upp att tillverka vanliga DDR3-chip.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Priserna steg för att tillverkarna skiftade fokus mot minnen för mobila enheter.

Tillverkarna villa ha så mycket pengar som möjligt och nu när priserna är höga tror jag att en prissänkning kommer ta mycket lång tid då de vill maximera sina vinster.
Och priserna kanske aldrig går tillbaka till den låga nivån de låg på för ~2 år sedan bara för att tillverkarna inte vill det.
Och det här tillsammans med en hög efterfrågan och ett lågt utbud(speciellt nu när en fabrik är brandskadad) tror jag leder till att man får leva med höga priser i år framöver.

Det var ju en brand i en fabrik som tillverkade ram därav prisökningen. Sen finns det väl säkert andra faktorer iofs..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Det var ju en brand i en fabrik som tillverkade ram därav prisökningen. Sen finns det väl säkert andra faktorer iofs..

Priserna hade börjat öka långt innan det, men de tog förstås ett extra kliv uppåt efter detta. Som noterats ovan så tillverkas det mycket mindre DDR3 nu än för ett par år sedan även om man bortser från SK Hynix situation.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Entusiast
Skrivet av evil penguin:

Jag är skeptisk till att de någonsin blir lika billiga igen.

Långt innan det här sista som hände med en del av en av de stora tillverkarnas (SK Hynix) fabriker typ exploderade så hade ju priserna jobbat sig uppåt, detta vad jag läst till följd av att tillverkningen under förra året varit så olönsam att flera tillverkare dragit ned produktionen kraftigt och vissa helt givit upp att tillverka vanliga DDR3-chip.

Ja tillverkarna flaggade för prishöjningar för länge sedan just på grund av bristande lönsamhet. På ett sätt är väl det bra så det inte slutar som på hårddiskmarkanden där de flesta aktörerna slogs ut på grund av konstgjort låga priser. Så nu har vi i princip bara två märken kvar att välja mellan.

Det finns nog möjlighet till lite lägre priser men antagligen inte i närheten av bottennoteringen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Efter Broadwell kommer väll nästa platform använda DDR4, då borde ju DDR3 priserna börja falla igen eftersom tillverkare kommer vilja göra sig av med de gammla chippen.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Efter Broadwell kommer väll nästa platform använda DDR4, då borde ju DDR3 priserna börja falla igen eftersom tillverkare kommer vilja göra sig av med de gammla chippen.

Det brukar ju dock inte hända. Snarare verkar "övergivna" minnestyper ofta bli dyrare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kan ni rekomendera några minnen till amd fx 8350 på ett sabertooth r2.0 ( ursäkta felstavning ) ihop med sapphire 7970.

8 eller 16 , 1600 eller 1866

Har tyvärr låg budget.. studerar

Permalänk
Medlem

Min dator 1 i sing använder bara 14% av 8gb ram minne när jag sitter här och skriver.
Allt beror på vad du använder din dator till.

Vilka program använder du?
Det avgör hur mycket ram minne du behöver.

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 740power:

Kan ni rekomendera några minnen till amd fx 8350 på ett sabertooth r2.0 ( ursäkta felstavning ) ihop med sapphire 7970.

8 eller 16 , 1600 eller 1866

Har tyvärr låg budget.. studerar

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744179&cks=ASS&assoc=B99... blir nog inte så mkt billigare än detta för två 4 gb stickor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

Min dator 1 i sing använder bara 14% av 8gb ram minne när jag sitter här och skriver.
Allt beror på vad du använder din dator till.

Vilka program använder du?
Det avgör hur mycket ram minne du behöver.

Spelande mest

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744179&cks=ASS&assoc=B99... blir nog inte så mkt billigare än detta för två 4 gb stickor.

Sånna har jag till min andra dator haft mkt problem med dom. dom skall gärna se bra ut också

Permalänk
Skrivet av 740power:

Kan ni rekomendera några minnen till amd fx 8350 på ett sabertooth r2.0 ( ursäkta felstavning ) ihop med sapphire 7970.

8 eller 16 , 1600 eller 1866

Har tyvärr låg budget.. studerar

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Billigare än så blir det inte

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

Kör luftskylt i datorn, vet ejj om sabertooth klarar dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av 740power:

Sånna har jag till min andra dator haft mkt problem med dom. dom skall gärna se bra ut också

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Skulle jag rekommendera om du vill ha 16 gb, då har du även möjlighet att uppgradera framöver med två till stickor om du känner för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/internminne/ddr3...

Skulle jag rekommendera om du vill ha 16 gb, då har du även möjlighet att uppgradera framöver med två till stickor om du känner för det

Det var ett bra pris

Permalänk
Medlem

Detta har jag i datorn nu, duger det till spel ? köpte prolle, moderkort, nätagg gör ca en månad sedan och graffe för ca 2 månader sedan:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4060934/2013-10-26

http://www.dustinhome.se/product/5010757126/corsair-cx-750w-m...

http://www.dustinhome.se/product/5010672301/sapphire-radeon-h...
grafikkortet kostade bara 2600 när jag köpte det

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte de kommer att gå ner eftersom de snarare kommer att fasas ut eftersom det är nyare tekniker på gång så satsar man troligen på dem och ddr3 försöker man förmodligen varken utveckla mera eller pressa priserna på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte de kommer att gå ner eftersom de snarare kommer att fasas ut eftersom det är nyare tekniker på gång så satsar man troligen på dem och ddr3 försöker man förmodligen varken utveckla mera eller pressa priserna på.

Okej va synd