Positive air pressure i Fractal Design Define R4 (SLI) + noctua nh-d14

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Positive air pressure i Fractal Design Define R4 (SLI) + noctua nh-d14

Hittade en trevlig artikel som handlade om att man skall använda sig av Positive air pressure i ett chassi för maximal kylning och minimun damm.
http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=en&tid=w...

Jag kommer att ta bort alla hårddisk burar, även den som sitter fast längst ned. Och skall sätta min SSD på baksidan av moderkorts plåten.

Jag funderar på att ha båda fläktarna fram för in luft och och den bak för ut luft och då skapas det ett positivt luft tryck i chassit.

Men vet någon om det kan bli för mycket positivt luft tryck?

Tjänar jag på att använda mig av en tredje in luft fläkt i botten också, eller blir det något negativt i det?

Alltså:
2 fläktar fram för inluft
1 fläkt botten för inluft
1 fläkt bak för utluft

Planerat bygge:
Chassi: Fractal Design Define R4
Grafikkort: GTX 780/TITAN/780ti i SLI
CPU cooler: Noctua NH-D14
PSU: Fractal Design Newton R3 1000W
Fans: Noctua fläktar istället för Fractal Design egna.
RAM: 16GB eller 32GB low profile minnen
Moderkort: ASUS Z87 Pro

ASUS z87 Pro | G.Skill Ripjaws 2133Mhz 16GB (F3-2133C9D-16GXH) | Intel i5 4670K | MSI GTX 780ti OC Gaming 3GB | Fractal Design R4 | Samsung 840 EVO 250GB | Noctua NH-D14 | Noctua NF-A14 FLX (case fans) | Creative SoundBlaster Z | Dell UltraSharp U3014-A03 | Corsair SP2500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av bigvanilla:

Ja för högt positivt tryck under för lång tid så är det bara en tidsfråga innan chassit sprängs

Intel Core i7-4790k / Asus Z97-AR / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / ST30 360+UT60 240 / 8x Scythe Gentle Typhoon AP-15 / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Asus ROG Swift PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Morrn. Jag vill börja med att säga att det är hyffsat omöjligt att säga något generellt om detta då det beror alldeles för mycket på varierande faktorer, dock är principen med övertryck (positiv relativ trycknivå) väl beprövad i andra sammanhang, inte minst i ventilering av bostäder där forskningen mest görs.
Den länkade artikeln pratar om medicinska miljöer etc vilket bara är löjligt att ta upp i sammanhanget, det går inte att så förenklat applicera de mekanismerna i små sammanhang, men enkelt sagt så gör övertryck så att det skapas en utriktad tryckdifferens mellan chassi och omgivning så att småläckage blir utåtriktade.
Om du inte har stora öppna galler bak på lådan etc såsom i artikeln så kan man ju fundera (eller experimentera) om det ens bortför damm, eller om dammet helt enkelt samlas i och täpper igen de hålen.

Kort och gott: Du kan inte ha för mycket övertryck, det är inte möjligt med de fläktalternativ som finns för datorer, MEN dock inte sagt att max tryck är bäst :S Som alltid med sådana här saker måste man oftast prova sig fram, ingen teori i världen kan förutse ditt specifika system. Räkna med att du behöver, som du föreslår, åtminstone en öppen väg ut av hyffsad storlek (bakre fläkten).
Du förlorar nog inget på en tredje fläkt, men tänk på att alla infläktar måste ha filter om du vill få helt dammfritt, och golvet är det mest dammtäta frånmedium

Lycka till

Intel i5 4670K med Hyper 212 EVO | 8 Gbyte ram | Gigabyte GA-Z87-HD3 | Define S / Fractal Design Integra M650W | Dell Ultrasharp U2412M | PowerColor 7970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Feb 2009

Balanserat är ju alltid att föredra; chassit trivs om du kan peta bort den varma luften i samma takt som att den kalla sugs in.
Däremot skulle jag hävda att om man måste välja så hade jag mycket hellre gått positivt än negativt tryck.

Har i dagsläget Define R3, två insug fram, en insug botten och ett utblås baktill, singel-GPU. Med tanke på att jag kör alla (plus CPU-kylare) på lägsta hastigheter så kan det bli lite varmt ibland, men knappast skadligt. Om man hade kört på medelhastigheter hade det blivit en god mix för SLI.

Dator:: 4770K @ 4.6, 12GiB RAM, GTX 680, 250GB SSD, 6TB mek, Xonar DX
Mobiltelefon:: Nexus 4 + Z3C + Oneplus X - Ljud:: Sennheiser PC360 (dator), Sennheiser Amperior (mobilt)
Mössa:: Lila

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Kör också positivt/övertryck (samma upplägg som tetrisGOAT). Tänker mig att det som utblåset inte hinner skyffla undan går ut genom galler och hål som sitter lite överallt.

Mobo: Z77M-D3H | CPU: i7 3770K 3,5 GHz | GPU: 760 OC 2GB | RAM: 2x8GB 1600MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Display: AOC q2963Pm 29"| T.bord: Tesoro RGB | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: FD Integra R2 650W | CPU kylare: CM Hyper 212 EVO | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av bigvanilla:

Hittade en trevlig artikel som handlade om att man skall använda sig av Positive air pressure i ett chassi för maximal kylning och minimun damm.
http://www.silverstonetek.com/techtalk_cont.php?area=en&tid=w...

Jag kommer att ta bort alla hårddisk burar, även den som sitter fast längst ned. Och skall sätta min SSD på baksidan av moderkorts plåten.

Jag funderar på att ha båda fläktarna fram för in luft och och den bak för ut luft och då skapas det ett positivt luft tryck i chassit.

Tjänar jag på att använda mig av en tredje in luft fläkt i botten också, eller blir det något negativt i det?

Alltså:
2 fläktar fram för inluft
1 fläkt botten för inluft
1 fläkt bak för utluft

Planerat bygge:
Chassi: Fractal Design Define R4
Grafikkort: GTX 780/TITAN/780ti i SLI
CPU cooler: Noctua NH-D14
PSU: Fractal Design Newton R3 1000W
Fans: Noctua fläktar istället för Fractal Design egna.
RAM: 16GB eller 32GB low profile minnen
Moderkort: ASUS Z87 Pro

Jag tycker du ska montera två fläktar i top för utluft, framförallt om du ska köra SLI. då vill du få ut värmen så fort som möjligt ur lådan

Jag har ett Fractal Design Arc Midi R2 och kör TVå 7970 i Crossfire, min fläktkonfig är 2xIN fram, 2xUT i top, 1xIN i botten och cpukylning corsair H70I två fläktar ut i bak push/pull.

Edit: du kan alltid skapa övertryck med fläktprofiler, om du ökar farten på IN fläktar och minskar farten på UT fläktar.

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010

Antec P280 skeppas med tre utsugsfläktar och noll insugsfläktar för att Antecs ingenjörer påstår att negativt tryck kyler bättre. Damm är ju fortfarande uppenbar nackdel, men kul när många säger olika.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H
NAD T787 | B&W CM10S2
Projekt: IceCase

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Rydisen:

Antec P280 skeppas med tre utsugsfläktar och noll insugsfläktar för att Antecs ingenjörer påstår att negativt tryck kyler bättre. Damm är ju fortfarande uppenbar nackdel, men kul när många säger olika.

utsugsfläktar behövs om du använder highend GPU eller SLI/CS, annars blir det helt enkelt för varmt.
Det chassi TS har valt har dammfilter fram och under så damm bör inte vara något problem.

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless