Permalänk
Medlem

Ställa in fläkt med Speedfan

Tjenare, har överhettning på min dator så den stänger av sig vid ca 80 grader när jag har igång t.ex youtube, spoify och webbläsare samtidigt.
Har testat dammsuga datorn och lite bättre blev det men fortfarande blir den för varm. Har funderat på att prova ta bort ena sidan av chassi och köra så istället så temperaturen går ner, bör jag testa det?

Men jag hade först tänkt att testa ställa in fläktarna med speedfan och se om det blir bättre så jag tänkte höra hur man gör detta? Är inte så kunnig inom detta område så det vore guld om någon kunde förklara enkelt hur man gör.

Vad ska jag ändra hära?; http://www.ladda-upp.com/bilder/82745/temperatur

Permalänk
Medlem

Du borde gå till roten av problemet istället. Fläkten ska snurra tillräckligt snabbt av sig själv. Om den ens snurrar?

Montera om kylaren/se så att den ens sitter på ordentligt är en bra början.

Sen ska du inte dammsuga i datorn då du kan döda den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du borde gå till roten av problemet istället. Fläkten ska snurra tillräckligt snabbt av sig själv. Om den ens snurrar?

Montera om kylaren/se så att den ens sitter på ordentligt är en bra början.

Sen ska du inte dammsuga i datorn då du kan döda den.

Okej tackar, ska kolla upp det. Är medveden om att jag inte ska dammsuga i den men körde bara lite lätt med dammsugaren.

Permalänk
Medlem

Om det går att justera hastigheten på fläktarna, så ökar datorn automatiskt hastigheten då temperaturen ökar. Så om processorn är 80 grader varm så går fläktarna så snabbt som de bara kan. Dock brukar endast processorfläkten kunna justeras (av datorn, inte av Speedfan). Chassifläktarna snurrar oftast med konstant hastighet.