Hur sätter jag fläktarna på Corsair h100i?

Permalänk
Medlem

Hur sätter jag fläktarna på Corsair h100i?

Jag ska installera denna kylare i mitt chassi som är ett Cosmos 2 låda. Enligt Cosmos instruktionsbok så ska själva kylan sitta i taket och fläktarna ovanpå med takplåten i mellan fläktarna och kylarn.

Min fråga är då följande: Ska fläktarna blåsa neråt mot kylarn eller uppåt från kylarn?

Fråga nummer två: Om jag istället vill ha fyra fläktar, hur ska jag sätta fast dom för att få bästa effekt?

Även med fyra fläktar så ska den sitta i taket så att säga.

Tackar så hemskt för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

Oavsett lösning, sätt alla fläktar så att de blåser inifrån chassit och ut med luften :).

Permalänk
Medlem

Låter konstigt om fläktar/radiator ska sitta utanför.
Nu vet jag inte riktigt hur ett cosmos är uppbyggt och i ett fåtal fall kanske inte detta går, men;
Takplåt | fläktar | radiator.
Så borde det vara, med att fläktarna blåser ut ur chassit och då drar luft genom radiatorn.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Låter konstigt om fläktar/radiator ska sitta utanför.
Nu vet jag inte riktigt hur ett cosmos är uppbyggt och i ett fåtal fall kanske inte detta går, men;
Takplåt | fläktar | radiator.
Så borde det vara, med att fläktarna blåser ut ur chassit och då drar luft genom radiatorn.

Enligt instruktionsboken ska radiatorn sitta innanför och fläktarna utvändigt om man ska ha två fläktar. Så fläktarna ska alltså blåsa mot radiatorn?

Och sätter jag på fyra fläktar så ska dom två som sitter under radiatorn blåsa upp mot radiatorn och dom två fläktar som sitter på ovansidan blåsa uppåt från radiatorn. Stämmer detta???

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MjGroggy:

Enligt instruktionsboken ska radiatorn sitta innanför och fläktarna utvändigt om man ska ha två fläktar. Så fläktarna ska alltså blåsa mot radiatorn?

Och sätter jag på fyra fläktar så ska dom två som sitter under radiatorn blåsa upp mot radiatorn och dom två fläktar som sitter på ovansidan blåsa uppåt från radiatorn. Stämmer detta???

Instruktionsboken låter konstigt, om det inte är så att det är för lite plats innanför, men Cosmos är ju stort.
Fläktarna ska i så fall suga ut från radiatorn så att dammet samlas på radiatorns sida där fläktarna inte sitter så att det är lätt att få bort dammet, det är dock enda anledningen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Skrivet av MjGroggy:

Enligt instruktionsboken ska radiatorn sitta innanför och fläktarna utvändigt om man ska ha två fläktar. Så fläktarna ska alltså blåsa mot radiatorn?

Och sätter jag på fyra fläktar så ska dom två som sitter under radiatorn blåsa upp mot radiatorn och dom två fläktar som sitter på ovansidan blåsa uppåt från radiatorn. Stämmer detta???

Dom ska blåsa upp och ut om du sätter dom i taket som instruktionsboken säger. Det ska tydligen inte vara så ineffektivt som det låter jämfört med att ha dom blåsa igenom radiatorn.

2 blåser igenom, 2 som "skickar vidare" på andra sidan, helt riktigt.

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit