Corsair Link dödar GFX-fläkt i Xfire setup

Permalänk

Corsair Link dödar GFX-fläkt i Xfire setup

Tja

Tänkte bara jag skulle sprida min idag nyvunna kunskap till fränder.

För ca en månad sedan fick jag tag i ett till HD6870 och drog igång Crossfire. Det har fungerat klockrent och gav bra skjuts i systemet
Någon vecka efter det köpte jag sen en Corsair H80i och stoppade in i datorn. Hade en del strul med Corsair Link till jag läste på att den måste sitta på en egen USB hubb. Efter det fungerade det som jag ville, förutom att endast ena GPU tempen dök upp.

Idag skulle jag tysta en fläkt i datorn och märkte då att grafikkorten var rätt varma fast än datorn bara idlade i windows. Kände på heatpipe på korten och den sekundära kortet var markant varmare än det primära. Började felsöka och upptäckte snabbt att fläktarna på det sekundära kortet stod helt stilla. Tänkte först att kortet kanske hade glappat eller nått så ut och in med det igen och startar upp. Jodå fläktarna snurrade igång, lovande! Loggar in i windows (corsair link autostartar), allt verkar okey. Kontrollerar fläktarna och allt snurrar. Båda GPU dyker upp i Link, dock är ej Crossfire aktiverat. Så fort det aktiveras så försvinner ena GPUn i Links och fläkten dör på sekundära kortet. Testar genom att starta om, jodå fläkten dör på 2a kortet så fort man loggar in och Link har startat. Stänger av autostart och testar igen och utan Link funkar korten som de ska.

Problemet förefaller inte så farligt i Windows men läktarna drar inte ens igång under belastning.
Det är dock uppenbart att Corsair Link stör grafikkortets fläktstyrning om man kör Crossfire.
Tänkte det kan vara värt att kolla för alla er som har liknade setup.

Mvh
Wilhelm

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan