Motorola Project Ara – modulära telefoner med öppen hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Motorola Project Ara – modulära telefoner med öppen hårdvara

Mobiljätten Motorola söker att göra visionen Phonebloks till verklighet och avtäcker nu Project Ara – modulärt uppbyggda och uppgraderingsvänliga mobiltelefoner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Framtiden blir verklighet, love it.

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk

Shit, trodde inte det gått så långt när jag såg phonbloks.
Det här kan bli bra

Permalänk

Want one now!

Permalänk
Medlem

Modulär telefon: framtiden?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Blir lite som att bygga en egen dator, fast för telefonen. Låter som en bra idé. Nu får vi bara hoppas att detta kan sjösättas utan att sjunka.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Tror ändå på traditionella smartphones mer, svårt att se hur detta skulle funka...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Kontaktytor och fästen kommer väll troligtvis göra denna telefon större än vad den hade varit tillverkad i en bit. Jag är dock mycket intresserad av detta då det kan vara värt det att offra lite tjocklek för att anpassa telefonen efter mina behov!

Permalänk
Medlem

Det är ett intressant koncept men frågan är om det inte kommer med allt för många praktiska svårigheter. Som hållbarhet om man tappar den. Kanske löser de detta på något sätt men det återstår väl att se. Kul och bra idé dock

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ja tack, byta ut kameran på jobbtelefonen till extra batteri. Eller bara plocka av kameran när man ska in på spärrat område där det är förbjudet.

Byta processorn till en strömsnålare variant när man ska ut och vandra i skogen och samtidigt kanske få plats med större batteri.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Ja tack, byta ut kameran på jobbtelefonen till extra batteri. Eller bara plocka av kameran när man ska in på spärrat område där det är förbjudet.

Byta processorn till en strömsnålare variant när man ska ut och vandra i skogen och samtidigt kanske få plats med större batteri.

Ja det är en intressant koncept så som du beskriver det. Om nu det är så Motorola ska bygga det. Men kostnaden kanske blir hög med alla extra moduler.

Permalänk
Medlem

Starkt bra koncept!! Bra gjort av Motorola att ta 'risken' och investera i konceptet som kan komma att revolutionera den mobila IT marknaden. Kan inte vänta att se hur dem löser en del praktiska problem med koncepted så som relativ vatten/damm tätning, vikt, storlek, batteritid, säkerhet etc...

Visa signatur

| Coolermaster Cosmos S | Asus Z87 Maximus VI hero | Intel 4770k | Asus Geforce GTX780 | Corsair H100i | Corsair AX860i | Corsair Vengance Pro DDR3 16GB 2400 MHz | Intel 520 180GB SSD | OCZ Vertex 3 120GB SSD | HP LP2475w 24" |

Permalänk
Medlem

Ser ut som denna som funnits ett tag på nätet.. https://phonebloks.com/.

Edit: Ni hade redan fixat in länken på artikeln..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Ser ut som denna som funnits ett tag på nätet.. https://phonebloks.com/

Kanske inte så konstigt när de samarbetat med skaparen av Phonebloks?

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på hur mjukvaran blir och hur bra stöd det kommer ha för att byta upp sig inför framtida moduler. Firmware-update?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Var vänliga, yttra ej fler ord ty jag vill ge er mina pengar

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det är ett intressant koncept men frågan är om det inte kommer med allt för många praktiska svårigheter. Som hållbarhet om man tappar den. Kanske löser de detta på något sätt men det återstår väl att se. Kul och bra idé dock

Kanske Airbag som en modul?

//Lasse

Permalänk
Medlem

Gimme gimme gimme gimme gimme!

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Hoppades verkligen det skulle bli något av phonebloks konceptet så det ska bli häftigt och se vart detta leder. Håller tummarna lite extra hårt nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ballt..... Detta är något jag verkligen hoppas går hela vägen.

Permalänk
Medlem

Hmm, fysiskt qwerty tangentbord har jag vart på jakt efter länge på en smartphone nu, senast jag hade en telefon med det var en Nokia N900 sen dess har det vart rätt så dött på den fronten i Sverige, så kan man hitta på en snygg lösning med qwerty och ändå vettig skärm så kommer jag slå till på detta

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha, Blir ett nästa mobil-köp

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det är ett intressant koncept men frågan är om det inte kommer med allt för många praktiska svårigheter. Som hållbarhet om man tappar den. Kanske löser de detta på något sätt men det återstår väl att se. Kul och bra idé dock

haha! kan se framför mig hur man tappar telefonen i marken och CPU eller RAM ramlar ut men resten är kvar och telefonen är igång. katastrof, och hela operativet skulle säkert krasha

men det funkar säkert utmärkt med ett silikon/plast-skal runt telefonen

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen detta blir verklighet, fan va häftigt att kunna customisera telefonens HÅRDVARA efter behoven!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Äntligen. Tog bara typ 5-7 år.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Modulär teknologi.. mycket trevligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Äntligen. Tog bara typ 5-7 år.

5-7 år sedan? vad var det som skulle ha hänt då?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Precis som som99 säger så tror jag att det äntligen lär komma fysiska tangentbord igen. I alla fall om de menar det när de säger att de "vill göra för hårdvara det som Android gjort för mjukvara". Tror knappast att de begränsar friheten att enbart gälla val mellan processorer och RAM-utrymme Med allra högsta sannolikhet, skulle jag säga, kommer det många möjligheter för all tänkbar hårdvara till enheten.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag kallar mobilnyhet värd namnet! Hoppas verkligen att Motorola ror det hela i land!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Kommer idén verkligen funka om delarna inte är standardiserade mellan flera olika modeller och tillverkare?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!