Kylning vid SLI i ett Fractal Design Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

Kylning vid SLI i ett Fractal Design Define R4

Jag planerar att köra SLI och tänkte ha in-luft från 2st 140mm i fronten och 1st 120mm i botten och en ut-luft bak. Tillsammans med en Noctua D14 CPU kylare.

Men jag tänkte att det kan ju bli lite varmt när man kör SLI med två grafikkort så nära att man kanske skulle använda sig av sido fläkten(120mm) också för ut-luft? Men för att göra det måste jag välja en annan CPU cooler och då tänkte jag på den mindre versionen Noctua NH-U9B SE2. Denna CPU kylare är kanske inte lika effektiv som Noctua D14, men det får bra betyg trotts mindre storlek.

Eller är det tillräckligt med min första plan? Jag kommer att ta bort alla hårddisk bryggor också, så det är fritt inblås från alla in-blås fläktar.

Men vilket alternativ är bäst. Vill dock ha en tyst dator i första hand. Och datorn kommer att placeras bredvid ett skrivbord, så sido fläkten kommer inte att vara i öron höjd och ej heller fri sikt. Har aldrig överklockat, men skulle vilja testa i framtiden.

1) Ingen sido fläkt och stora CPU kylaren.

2) Sidofläkt och en mindre CPU kylare.

Kanske någon har erfarenheter av liknade setup som är villig att dela med sig sina erfarenheter?

ASUS z87 Pro | G.Skill Ripjaws 2133Mhz 16GB (F3-2133C9D-16GXH) | Intel i5 4670K | MSI GTX 780ti OC Gaming 3GB | Fractal Design R4 | Samsung 840 EVO 250GB | Noctua NH-D14 | Noctua NF-A14 FLX (case fans) | Creative SoundBlaster Z | Dell UltraSharp U3014-A03 | Corsair SP2500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Well. Jag har ett R3 hemma (har byggt minst 5 st R4'or också. Det är mer eller mindre samma sak.

Jag har innan mitt ombygge haft en sådan stor kylare + 2 AMD Grafikkort.

Du behöver inte luften underifrån in du inte vill, men det viktiga är att ha inblås fram x2 och sidan. Bak och topp ska vara utblås.
Sidofläkten är perfekt placerad så den blåser luft direkt på grafikkorten och kyler ner dessa. I mitt fall gjorde det va 9 graders skillnad på varje grafikkort.

DVS: Inblås på sidan och utblås bak och upp. Kylaren behöver du inte byta ut i ett sådant chassi.

i5 2500k @ 4.8 GHz | (Noctua NH-D14) | ASUS GENE-Z/GEN 3 | Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 | Corsair AX750 | Strix GTX 970 | Fractal Design Define Mini

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2004

Jag kan ju meddela att fläktarna på den där kylaren inte var särskilt tysta om man körde dem på full styrka utan motstånd. Jag bytte till en Hyper 212 EVO och den är mycket tystare även om fläkten går på full styrka.

Det kan vara så att mina fläktar var dåliga, det vet jag inte.

Chassi: Fractal Design Define R3 - CPU: i5 2500K @ 4.3 ghz - PSU: Fractal Design Tesla 650W 80+ - GPU: Gigabyte GTX 770 OC - MB: AsRock Z68 Extreme 3 Gen 3 - RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - HDD: Samsung 830-series 128 GB SSD - Kylare: CM Hyper 212 EVO - Skärm: Samsung S23A700D (120 hz) - Ljudkort: Asus Xonar DGX - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: QPad MK50 Cherry MX Red - Mus: Zowie FK

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av henke_92:

Well. Jag har ett R3 hemma (har byggt minst 5 st R4'or också. Det är mer eller mindre samma sak.

Jag har innan mitt ombygge haft en sådan stor kylare + 2 AMD Grafikkort.

Du behöver inte luften underifrån in du inte vill, men det viktiga är att ha inblås fram x2 och sidan. Bak och topp ska vara utblås.
Sidofläkten är perfekt placerad så den blåser luft direkt på grafikkorten och kyler ner dessa. I mitt fall gjorde det va 9 graders skillnad på varje grafikkort.

DVS: Inblås på sidan och utblås bak och upp. Kylaren behöver du inte byta ut i ett sådant chassi.

Vad hade du för sido fläkt?

Noctua d14 är ju 160mm hög och i R4 så kan man ha max 170mm hög CPU cooler, om man inte använder någon sido fläkt. Så skall jag ha noctua d14 och en sido fläkt så får ju inte fläkten vara tjockare än 10mm. Eller sitter fläkt hålet under själva toppen på kylaren?
STår så här på FD sida: "CPU coolers up to 170mm tall (when no fan is installed in the side panel)"

Och den enda fläkten som finns hos noctua som har en 10mm tjöcklek är den på 40mm.

Vill helst inte använda topp fläktarna för att få ned ljudet.

ASUS z87 Pro | G.Skill Ripjaws 2133Mhz 16GB (F3-2133C9D-16GXH) | Intel i5 4670K | MSI GTX 780ti OC Gaming 3GB | Fractal Design R4 | Samsung 840 EVO 250GB | Noctua NH-D14 | Noctua NF-A14 FLX (case fans) | Creative SoundBlaster Z | Dell UltraSharp U3014-A03 | Corsair SP2500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av NisseBrevslick:

Jag kan ju meddela att fläktarna på den där kylaren inte var särskilt tysta om man körde dem på full styrka utan motstånd. Jag bytte till en Hyper 212 EVO och den är mycket tystare även om fläkten går på full styrka.

Det kan vara så att mina fläktar var dåliga, det vet jag inte.

Hyper 212 EVO är ju nästan identisk lika hög som noctua d14, skiljer bara 2 mm. Svårt att få dit en fläkt om jag inte väljer den minst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av bigvanilla:

Hyper 212 EVO är ju nästan identisk lika hög som noctua d14, skiljer bara 2 mm. Svårt att få dit en fläkt om jag inte väljer den minst.

Vad säger du om att kanske sätta dit en H100i I pull config eller kanske en H80i i push pull i bak? jag har det just nu och ligger runt 55grader när jag renderar och 65-70 grader vid Aida 64 test. (4.6ghz 1.37V, deliddad 4770k, så en stock lär du kunna köra på 600rpm fläktar som är riktigt tysta)

Till sidofläkter, kör på en Corsair AF 140mm silent.. låter nästan inget!

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."