Trött på ljud, extern vatten. Ett par råd vore fint.

Permalänk
Medlem

Trött på ljud, extern vatten. Ett par råd vore fint.

Halloj folk.

Sitter med ett r4 chassi, med massa SP fläktar å känner bara.. ge mig 2x 360 radiatorer.
ska köra eyefinity +2. har 3 eizo 1080p skärmar + tv + skärm 21/9 påväg
Vill gärna göra radiatorerna fristående, typ borra hål genom toppen på chassit å dra slangarna där.

Bryr mig inte för 5 öre hur det hela ser ut.

sitter på en 3570k, inget speciellt där. sunkit 4890xfx som är helt sönderöverklockat bränt, och smält ihop, men funkar nerklockat atm i väntan på 290x i lager.

Min stora fråga är egentligen bara om ni tror de kommer funka fint att slänga upp dubbla 360 radiatorer nita ner dem ovanpå chassit. enkla fläktar eller push pull. 6vs 12 fläktar totalt (känsn som singla räcker)

Reservoar d5 pump.

kommer inte klocka mycket, vill bara de ska va tyst.

En annan tanke jag fick var att göra som tedvin gjort här på swec. fast med "vanliga" pc radiatorer ist.

Räcker det med en d5 pump reservoar 2x 360rad till att dra runt allt ca 1.5-2 meter bort från datorn (helt extern lösning). Har ett psu liggandess med så måste inte dra något till datorn, förutom slangarna. Och självklart med 2 snabbkopplingar(eller ja 4).

Bygga, inga problem. Vad jag ska köp, inte den blekaste. Pris? kvittar sålänge det blir tyst.

Kollat lite på coolingstuff.se, verkar som en mycket bra sida.
En fundering på är allt detta med material, nickel acetal eller både och. Känns som man vill köra koppar på allt?

tips/råd/halshuggningar mottages gärna.

//Qwal

Permalänk

Finns helt ok färdiga lösningar för det, t.ex. en Phobya Nova med ställ och en PSU för fläktarna om du vill ha det helt externt, eller ett par radhållare och skruva fast dem på chassit.

Radställ med fästen för t.ex. pump, PSU och reservoir. http://www.coolerkit.se/shop/phobya-radiator-stand-2950p.html
Monstruös radiator till det. http://www.coolerkit.se/shop/phobya-xtreme-nova-2949p.html

Mtp att det blir en rätt rejäl loop med längre än normalt med slang så är det nog värt att titta på en dubbel pumpsetup.

Koppar eller nickel är mest estestiskt, koppar ärgar/svartnar och ser inte så kul ut efter ett tag, så med plexi skulle jag kört nickel, om det är acetal så syns det ändå inte och då funkar koppar lika bra.

Permalänk
Medlem

Noctuas NF-F12 kan jag inte höra alls vid 300rpm, push-pull är i regel bra att köra om man kör långsamma fläktar. Om du skulle köra en 240mm rad i taket och en 120mm rad baktill, hade inte det räckt för att kyla hela systemet? Då skulle man slippa en massa externa kylare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Bara så du ska se att jag är seriös. Där är min dator efter 15min IBT (13gb) och OCCT GPU. Kör min 2500K i 4,2Ghz med turboboost och strypt den till 70watt, då inga vanliga belastningar jag gör överstiger 60watt så kommer det bara vara IBT som kommer att få CPUn att klocka ner sig. Har självklart sett till så datorn är stabil utan effektbegränsning så man vet att den är helt stabil. Med hjälp av turboboost att man kan begränsa effektförbrukningen så begränsar man samtididgt behoven för kylning, vilket är bra om man vill ha en tyst dator.

Sysfanin är en Noiseblocker M12-S1 monterad på min GPU.
CPU-fan är 2st Noctua NF-12F i push-pull monterade på en prolimatech SUPER MEGA.
Auxfanin0 är en Noiseblocker M12-S1 som sitter som utsug i chassiet.
Auxfanin1 är 2st Noiseblocker M12-S1 som sitter som insug i chassiet.

Nu kommer R290X dra ganska mycket mer effekt än vad mitt lilla 7750 gör, så där har jag svårt att bedömma hur mycket kylning det kommer att behövas. Men i mitt exempel så kan du se att det inte krävs så myket för att kyla en CPU.

Jag rekommenderar Noiseblockers som chassiefläktar och Noctua som radiatorfläktar, då Noiseblocker är de tystaste jag testat och Noctuas är mer byggda för statiskt tryck och att de är väldigt mångsidiga med sitt stora RPM spann. Populära fläktar som Gentle Typhoon och Corsairs fläktar ska man undvika om man vill bygga en tyst dator då lagren på de fläktarna låter på tok förmycket. Noiseblocker vid 500rpm är typ ohörbara, medans både Corsair och Gentle Typhoon har klart hörbara missljud från lagren.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Mycket intressant.
SKa kolla på noiseblocker fläktarna. har massa corsair fläktar i nu, låter som du säger massor från lagren.

Men dendär radiatorn såg riktigt fun ut Tycker de blir så jädra trångt inne i chassit om ja ska ha radiatorerna där.

Fick massa andra roliga ideer nu 2 sådana radiatorer med en enorm fläkt i mitten och en på var sida i låg rpm, mumms.

till ritbordet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Mycket intressant.
SKa kolla på noiseblocker fläktarna. har massa corsair fläktar i nu, låter som du säger massor från lagren.

Men dendär radiatorn såg riktigt fun ut Tycker de blir så jädra trångt inne i chassit om ja ska ha radiatorerna där.

Fick massa andra roliga ideer nu 2 sådana radiatorer med en enorm fläkt i mitten och en på var sida i låg rpm, mumms.

till ritbordet!

Stora passiva radiatorer hade varit ännu coolare

Här är en genomskärning på något jag skulle vilja testa. Att bygga en "hushbox" för externa radiatorer. För att få bort så mycket ljud som möjligt så vill man ha så få och små öppningar som möjligt och man vill att de ska vara riktade bort ifrån en också. Skulle man bygga en låda likt denna då man suger in kall luft i botten och spottar ut den varma baktill i toppen, samt monterar ljudabsorberande material på väggarna så skulle det nog bli ganska mycket tystare emot en fristående lösning.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Stora passiva radiatorer hade varit ännu coolare

undra hur många sådana ja skulle behöva då