Vilket program använder ni när ni stresstestar CPUn ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

Vilket program använder ni när ni stresstestar CPUn ?

När jag stressar min i5a i OCCT då får jag högre temps än om jag använder Prime95, hur kommer det sig.
Sen vilket program använder ni när ni vill veta fall processorn är stabil ?
Om ni använder OCCT vilka inställningar kör ni med ?
Stort paket eller medel osv ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011

Själv använder jag Prime95 och kollar load på kärnor i aktivitetshateraren, även speedfan ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD FX-4100 | ASUS M5A78L-M | 4GBDDR3 | 750GB HDD | CORSIAR RM550x | COOLER MASTER ELITE 430

Citera för svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009
Skrivet av GoldenFan:

Själv använder jag Prime95 och kollar load på kärnor i aktivitetshateraren, även speedfan ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket program tror ni ger trovärdigaste tempen ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Använder Intel burn test och ibland Prime95

IBT använder linpack dvs samma som OCCT, och Linpack stressar CPU ganska mycket mer än Prime95, därav den högre tempen.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2007

Själv kör jag som sas ovan Prime95, men på senare tid har jag oftare kört Intelburntest eftersom det pressar cpun hårdare än prime95 känns de som iaf, med tanke på att man får högre temperaturer och oftare bluescreen vid en ostabil överklockning än vad man får i prime95.

När de kommer till temperaturer endast på cpu brukar jag köra coretemp, men pratar man om ett program som visar flera temperaturer så brukar hwmonitor vara väldigt bra normalt sätt räcker de bara att ha hwmonitor.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|
Server: FX 8320|Antech Kuhler 620 V4|Asus M5A78L-M|Corsair XMS3 32GB|Corsair CX430W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av punchline82:

Vilket program tror ni ger trovärdigaste tempen ?

HWmonitor uppskattas av många här på SweC, men jag använder SpeedFan, för jag gillar att kunna ända hastigheter på fläktar och så. SpeedFan har fungerat helt okej för mej med temps och så, fast andra här på forumet verkar ha något slags hat mot det, vilket jag inte förstår

AMD FX-4100 | ASUS M5A78L-M | 4GBDDR3 | 750GB HDD | CORSIAR RM550x | COOLER MASTER ELITE 430

Citera för svar :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av GoldenFan:

HWmonitor uppskattas av många här på SweC, men jag använder SpeedFan, för jag gillar att kunna ända hastigheter på fläktar och så. SpeedFan har fungerat helt okej för mej med temps och så, fast andra här på forumet verkar ha något slags hat mot det, vilket jag inte förstår

Finns god anledning varför de finns hat runt speedfan nu har jag dock inte använt de på ett par år,
Men de kunde skruva ner alla fläktar helt random så ingen kördes och på dom flesta datorer gick de inte ens styra fläktarna det visade minus i temperaturer på massa sensor eller 128C vilket inte andra program gjorde, och det var för att speedfan problem läsa sensor på massa saker.

Det startade helt random utan man själv starta de och kunde stänga av eller maxxa fläktar.
Det kunde automatiskt poppa tillbaka och försvinna i msconfig som ett start program och det kunde försöka ta access av en dll fil som den inte skulle vilket kunde ge bluescreen när man starta datorn osv.

Jag tror dom flesta här på forumet avskyr de programmet och jag tror också de finns god anledning till varför.

Sen att alla kanske inte upplevt allt de jag gjort är ju en annan femma men men.... det finns bättre alternativ om man säger så.

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|
Server: FX 8320|Antech Kuhler 620 V4|Asus M5A78L-M|Corsair XMS3 32GB|Corsair CX430W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2011

Använder framför allt AIDA 64, det kastar alla instruktioner samtidigt + köksbänken på processorn. Det ultimata stresstestet imo.

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av GoldenFan:

Speedfan har mig veterligen aldrig visat rätt. Använd coretemp istället.

Laptop: ASUS-G751JY