Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Sep 2007

Fläktkontroller?

Tjo, i mitt nya bygge kommer jag använda 18x sp120 quiet fläktar och 1x sp140 quiet fläkt.
Vilken/vilka fläktkontrollers klara av så många fläktar?
Dom ända jag hittar klarar 5st fläktar.

Rickii

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

T Balancern klarar 80 w om det är pwm fläktar.
http://www.hfx.at/index.php?option=com_content&view=article&i...

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av mrqaffe:

Hmm okej, då använder man splitters för att få in fler än 4 fläktar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Rickii:

Tjo, i mitt nya bygge kommer jag använda 18x sp120 quiet fläktar och 1x sp140 quiet fläkt.

Rickii

Många fläktkontroller klarar av att driva mer än en fläkt per kanal. De fläktar du tänkt dig drar ca 1W resp. 2,5W
Leta bara reda på en som ska klara av mer per kanal än vad du kommer belasta, t.ex. med en 480 rad i PnP så blir den kanalen ca 8W medans övriga blir lägre.
Att dela upp till flera fläktar per kanal gör du antingen med ett antal Y-kablar eller om du hittar någon som delar upp i ännu fler, alternativt stoppar in några fläkthubbar dit du drar en sladd och sedan kopplar fläktarna dit.

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007

Lamptron FC2 tex. 40-50W per kanal(6kanaler tot.). Då kan du lätt köra 6st fläktar på samma kanal med hjälp av en splitter kabel.

Finns på www.coolingstuff.se

http://www.coolingstuff.se/p/262/phobya-y-kabel-3pin-to-6x-3p...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man kan också löda ihop kablaget, det beror på hur man tänkt att designa helheten.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Rickii:

Rickii

Har finns nog det du letar efter http://www.frozencpu.com/cat/l3/g47/c121/s424/list/p1/Fan_Acc...

Edit: låter nästan som du har ett egenbyggt gamingbord/dator o har så många fläktar :p..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av thereal_twisted:

Lamptron FC2 tex. 40-50W per kanal(6kanaler tot.). Då kan du lätt köra 6st fläktar på samma kanal med hjälp av en splitter kabel.

Finns på www.coolingstuff.se

http://www.coolingstuff.se/p/262/phobya-y-kabel-3pin-to-6x-3p...

Nice, synd att alla fläktkontroller jag hittar i sverige har så lite w per kanal :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Mattsingen:

Många fläktkontroller klarar av att driva mer än en fläkt per kanal. De fläktar du tänkt dig drar ca 1W resp. 2,5W
Leta bara reda på en som ska klara av mer per kanal än vad du kommer belasta, t.ex. med en 480 rad i PnP så blir den kanalen ca 8W medans övriga blir lägre.
Att dela upp till flera fläktar per kanal gör du antingen med ett antal Y-kablar eller om du hittar någon som delar upp i ännu fler, alternativt stoppar in några fläkthubbar dit du drar en sladd och sedan kopplar fläktarna dit.

PnP, menar du push and pull då eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Rickii:

Nice, synd att alla fläktkontroller jag hittar i sverige har så lite w per kanal :/

Köpte min FC2 i sverige, maila coolingstuff så fixar han en åt dig. Dom kostar inte mer än 300kr typ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malung
Registrerad
Sep 2007

Tack alla för svar!
Köpt 2st 10 uttagshubbar, blir både snyggast och smidigast!