::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Permalänk
Medlem

::: Radeon R9 290/290X owners club :::

Diskussions och bench/OC tråd för R9 290/290X

Nedan är en mall också till dom som vill redovisa sitt OC resultat eller sin 3dMark poäng (eller annan bra benchmark):

Modell: 290x
Tillverkare: ASUS
Bios: Orginal i über-mode
Kylare: Orginal med egen fläktkurva
GPU frek: 1150Mhz
VRAM frek: 5000Mhz
GPU spänning: Orginal
Current limit: 100%
PSU: Corsair HX750
CPU: 4770K @ 5000Mhz
3DMark: P15531

__________________________________________________________________

Här har ni Afterburner för 290X: (ASUS GPU-tweak same shit)
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/vga/app/GPUTweak_2_4_9_2.zip

Här är senaste GPU-z med stöd för 290X:
http://www.techpowerup.com/downloads...start?server=4

Klistrar också in lite synpunkter på 290X som jag skrev i en annan tråd:

Nackdelen som jag ser med 290X är att det är ett monsterkort prestandamässigt men lite väl häftig strömförbrukning vilket genererar en helvetes massa värme. Kortet presterar orginal ännu snabbare än vad det redan gör om man byter kylare. Inte ens med 55% fläkt så kan det ge 100% i alla scenarion. Orginalkylaren är INTE dålig i sitt slag egentligen, utan GPU'n som utvecklar sjuka mängder värme och tvingar kylarens fläkt att varva på en del.

Arctic Accelero Hybrid kommer nog bli en säljsuccé till dessa kort då den är bra, kompakt och billig och passar alla chassin med 120mm fläktmontering.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

tror snarare att Accelero Xtreme III blir en storsäljare då den är billigare och bör räcka gott och väl, Hybrid varianten är lite väl klumpig imo, speciellt om man tänkt köra två kort. väntar själv på 290 och ser vad priset hamnar på innan jag bestämmer mig, men det lutar åt två 290 iaf.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kortet drar ungefär lika mycket ström som ett Titan, alltså utvecklar inte kortet mer sjuka mängder värme än ett Titan:
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Hade de satt på en kylare av samma kvalité som Nvidia har på sina 780/Titan kort så hade värmen varit ett icke problem. Tycker det är uppenbart att kylaren är under all kritik.

Permalänk

Men så fort det börjar komma kort med "riktiga" kylare som CUII tex så köper väl ingen ett kort med referenskylare ändå? Jag tror inte jag ägt en referenskylare sen Hedenhös tid, eller ja,. jag hade referenckylaren på mitt Nvidia 6800GT, ett tag innan jag bytte, och det var runt ... 2005? eller lite tidigare kanske?

Så varför bry sig om att klaga på referenskylaren när det är en så non-issue då man ändå aldrig använder dessa?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Kortet drar ungefär lika mycket ström som ett Titan, alltså utvecklar inte kortet mer sjuka mängder värme än ett Titan:
http://www.sweclockers.com/recension/17772-amd-radeon-r9-290x...

Hade de satt på en kylare av samma kvalité som Nvidia har på sina 780/Titan kort så hade värmen varit ett icke problem. Tycker det är uppenbart att kylaren är under all kritik.

Nej 290X drar betydligt mer ström

Att vifta avleda så mycket värme på en dessutom mindre yta är inget enkelt jobb för dessa slotkylare.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Nej 290X drar betydligt mer ström

http://images.anandtech.com/graphs/graph7457/59320.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph7457/59321.png

Att vifta avleda så mycket värme på en dessutom mindre yta är inget enkelt jobb för dessa slotkylare.

konstigt att sweclockers fick så annolunda resultat då, för dom skiljde det endast 10w mellan 290x och titan, både medel och max load

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

OnT: Tycker väl ändå att R9 290 och R9 290X kommer att skilja sig en del så som det ser ut, känns lite som att R9 290X och R9 290 borde ha separata trådar?

nja, samma kort som HD7950/HD7970.

256 stream processorer som skiljer korten åt, i övrigt identiska.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gilgamesh:

nja, samma kort som HD7950/HD7970.

Precis och enligt mig så passar det inte att blanda överklockningsresultat på HD 7950 och HD 7970 i samma tråd heller för de har ju trots allt olika specifikationer.
Att blanda HD 7970/HD 7970 GHz/R9 280X i samma tråd går väl bra då det är samma GPU med samma specifikationer förutom klockfrekvenserna men så fort specifikationerna är olika så känns det lite meh...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Precis och enligt mig så passar det inte att blanda överklockningsresultat på HD 7950 och HD 7970 i samma tråd heller för de har ju trots allt olika specifikationer.
Att blanda HD 7970/HD 7970 GHz/R9 280X i samma tråd går väl bra då det är samma GPU med samma specifikationer förutom klockfrekvenserna men så fort specifikationerna är olika så känns det lite meh...

känner att det är skitsamma, de som har 290 jämför ju med 290 osv, har gått bra innan, varför ändra ett vinnande koncept?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Kan vi inte återgå till varför tråden skapades istället för att bara tjata om den här kylaren? Alla vet att den suger! Jag har en själv.
Jag kör mitt i stock nu men hoppas kunna klocka den när jag bytt ut kylaren.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Laggzor:

konstigt att sweclockers fick så annolunda resultat då, för dom skiljde det endast 10w mellan 290x och titan, både medel och max load

Eftersom strömförbrukningen skiljer från spel till spel kommer våra mätvärden från ett genomsnitt av samtliga speltitlar (åtta) i testsviten. Exemplarvariation är också en aspekt värd att nämna, i den här prestandaklassen kan skillnaden i strömförbrukning från ett grafikkort till ett annat vara mätbart trots att det handlar om exakt samma modell/klockfrekvens/spänning, etc.

Vi kan stå bakom våra resultat och säga att de är rätt utifrån den testmetod vi tagit fram, men det betyder inte att vi tycker att alla andra har fel. Det finns alltid olika sätt att testa saker och få fram värden på, det är därför det är vanskligt och ofta blir fel att jämföra resultat mellan olika publikationer.

EDIT: Vill även tillägga att Furmark och liknande helsyntetiska superbelastningar ofta är spärrade i tillverkarnas mjuk- och/eller hårdvara, vilket i många fall ger missvisande värden. Det är av denna anledning vi inte har med exempelvis Furmark, trots att förfrågan från läsare dyker upp med jämna mellanrum.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

konstigt att sweclockers fick så annolunda resultat då, för dom skiljde det endast 10w mellan 290x och titan, både medel och max load

Det är inte speciellt konstigt. Sweclockers har valt sin testmetod som jag anser vara fel att använda. Dom testar med unigine tesselleringsbench. Anandtech har testat med både Furmark och Farcry 3 som stressar grejerna mer mot sin gräns, och som du ser på mätresultaten.

SweClockers har många gånger bra tester med ett mycket bra upplägg, men jag blir ibland ytterst tveksam till vissa resultat som dom får fram. Jag baserar det på min egna erfarenhet i datorbranchen, egna tester och en bredare syn än att bara titta på ett test. Ibland också se mellan fingrarna och se en eventuell potential en produkt sitter inne med som inte kanske är så enkelt att se eller få grepp om.

R9 290X är en typisk sådan produkt. Det kommer med en bristande kylare (med tanke på sin effektkonsumption), drivrutinerna är långt ifrån klara och fortfarande i Beta stadie, och sist så har den en bit in i tiden att gå iom mantle support och DX12.

Vi kommer få se mer och mer prestanda från 290X inom 1-2månader. Bara 64ROPS klockade i 1000Mhz skvallrar t.ex om hur mycket AA prestanda i höga upplösningar 290 GPU'n kan prestera.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Moderator
Skrivet av 2good4you:

Det är inte speciellt konstigt. Sweclockers har valt sin testmetod som jag anser vara fel att använda. Dom testar med unigine tesselleringsbench. Anandtech har testat med både Furmark och Farcry 3 som stressar grejerna mer mot sin gräns, och som du ser på mätresultaten.

SweClockers har många gånger bra tester med ett mycket bra upplägg, men jag blir ibland ytterst tveksam till vissa resultat som dom får fram. Jag baserar det på min egna erfarenhet i datorbranchen, egna tester och en bredare syn än att bara titta på ett test. Ibland också se mellan fingrarna och se en eventuell potential en produkt sitter inne med som inte kanske är så enkelt att se eller få grepp om.

R9 290X är en typisk sådan produkt. Det kommer med en bristande kylare (med tanke på sin effektkonsumption), drivrutinerna är långt ifrån klara och fortfarande i Beta stadie, och sist så har den en bit in i tiden att gå iom mantle support och DX11.2.

Vi kommer få se mer och mer prestanda från 290X inom 1-2månader. Bara 64ROPS klockade i 1000Mhz skvallrar t.ex om hur mycket AA prestanda i höga upplösningar 290 GPU'n kan prestera.

För strömförbrukningen så använder de mätningar från hela testsviten, inte Unigine. Snarare AnandTech som har brister i sina mätningar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

För strömförbrukningen så använder de mätningar från hela testsviten, inte Unigine. Snarare AnandTech som har brister i sina mätningar.

Såg att ni bytt från Unigine som ni hade i era temptester till ett snitt av effektkonsumptionen från era speltester.

Anandtech har det bättre sättet att mäta upp kortens maximala effektkonsumption. Spel är många gånger inte något som använder GPU 100%. Anandtech är bland dom bästa recensenter som finns.

HardOCP visar samma sak:

Guru3d visar samma sak:

Du kanske menar att dom också har brister i sina mätningar...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Men så fort det börjar komma kort med "riktiga" kylare som CUII tex så köper väl ingen ett kort med referenskylare ändå? Jag tror inte jag ägt en referenskylare sen Hedenhös tid, eller ja,. jag hade referenckylaren på mitt Nvidia 6800GT, ett tag innan jag bytte, och det var runt ... 2005? eller lite tidigare kanske?

Så varför bry sig om att klaga på referenskylaren när det är en så non-issue då man ändå aldrig använder dessa?

Varför klaga på folk som klagar på referenskylaren om DU inte bryr dig om den. Personligen så köper jag referenskort då jag vill få ut varmluften ur lådan. För mig så betydde den risiga referenskylaren att jag inte köpte ett R9 290X, om AMD hade en kylare av samma kvalité som Nvidias så hade jag köpt ett kort.

Bara för att det är en non-issue för dig så innebär det inte automatiskt att det gäller alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Såg att ni bytt från Unigine som ni hade i era temptester till ett snitt av effektkonsumptionen från era speltester.

Anandtech har det bättre sättet att mäta upp kortens maximala effektkonsumption. Spel är många gånger inte något som använder GPU 100%. Anandtech är bland dom bästa recensenter som finns.

HardOCP visar samma sak:

http://www.hardocp.com/images/articles/1382088059a47QS23bNQ_1...

Guru3d visar samma sak:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=71...

Du kanske menar att dom också har brister i sina mätningar...

men vad korten toppar i enstaka spel som kräver massor spelar ju inte jätteroll längre då enligt mig, om korten i snitt drar ungefär lika mycket över flera spel, ett mer realistiskt scenario.

jag skulle heller inte vilja ha ett prestandatest från enbart ett spel och utgå från det.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

men vad korten toppar i enstaka spel som kräver massor spelar ju inte jätteroll längre då enligt mig, om korten i snitt drar ungefär lika mycket över flera spel, ett mer realistiskt scenario.

jag skulle heller inte vilja ha ett prestandatest från enbart ett spel och utgå från det.

Du har fått 3st test av mig nu från top5 bästa hårdvarurecensenter. Det borde räcka mer än väl. Nog om detta.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Du har fått 3st test av mig nu från top5 bästa hårdvarurecensenter. Det borde räcka mer än väl. Nog om detta.

jag säger inte imot dig om att 290x drar mest i dom testen du länkar, det gör den säkert men jag och förmodligen många andra brukar inte bara sitta och spela furmark utan vi kör lite gott och blandad, vilket verkar vara hur sweclockers testar och då verkar dom dra ungefär lika mycket, hoppas du ser min poäng i det här också.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Moderator
Skrivet av 2good4you:

Såg att ni bytt från Unigine som ni hade i era temptester till ett snitt av effektkonsumptionen från era speltester.

Anandtech har det bättre sättet att mäta upp kortens maximala effektkonsumption. Spel är många gånger inte något som använder GPU 100%. Anandtech är bland dom bästa recensenter som finns.

HardOCP visar samma sak:

http://www.hardocp.com/images/articles/1382088059a47QS23bNQ_1...

Guru3d visar samma sak:

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=71...

Du kanske menar att dom också har brister i sina mätningar...

I Sweclockers mätningar tas bland annat ett snitt ja, men anges gör även det maximala värdet, det är det maximala värdet som uppnåddes under hela testsviten. Inte omöjligt att vissa misstolkat grafen, har tipsat om en liten justering i den angivna testmetoden för att göra det tydligare för dem som råkat läsa grafen fel.

FurMark är om något ett sämre verktyg att mäta med sedan grafikkortstillverkarna började bygga in hårdvaruspärrar mot det, det finns mycket goda anledningar till att många siter har droppat det helt från sina benchmarks. Oavsett de spärrarna så har AnandTech ju även själva skrapat lite på ytan i hur mycket kortet throttlar i FurMark, medelfrekvensen ligger inte ens över 900.

Så var landar vi? I jämförelsen har vi ett maxvärde från en hel testsvit mot ett maxvärde från ett spel och ett spärrat och throttlat syntetiskt test. Variationer med ett så litet urval blir extremt, tittar man bara på ett spel eller ett syntetiskt program där spärrar finns med i bilden så får man inte direkt tillförlitliga och i slutändan realistiska resultat. Det blir lite som att jämföra grafikkorts prestandasiffror och enbart titta på BF eller endast 3dmark och sen anta att det kommer att spegla verkligheten på bred front.

Nu handlade det här inte om de andra sidornas mätmetoder men eftersom du tog upp det så betrakta:
Guru3d anger sin "Calculated TDP", där vi dels verkar helt sakna en rad signifikanta faktorer i testmetoden och som de även själva kommenterar "So this is a calculated value not a precise measurement, albeit a very good one." Finns brister? Uppenbarligen.

HardOCP verkar köra på ungefär samma linje som Swec, dock med färre spel inblandade.

Påstår inte att andra mätvärden är direkt dåliga, inga test är perfekta och ibland behövs det inte mer än en fingervisning. Olika system, applikationer, skillnader mellan korttillverkarna och även små skillnader i komponenter på individnivå kommer alltid att dra med sig variationer. Men: Hur bra fingervisningen är varierar dock och det går inte alltid att använda lösryckta subjektiva hävdelser såsom "de är top5, de är bland de bästa" som utgångspunkt istället för att försöka se vad som i situationen faktiskt presenteras och metoden bakom.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

I Sweclockers mätningar tas bland annat ett snitt ja........forts.

Frågan är varför ni får så olika resultat i så fall. Jag försöker alltid vara opartisk, och det är inte direkt en fördel att 290X slukar massor av ström, men det gör det.

Jag länkade till Anandtech som den första sida jag kom på som en referens till att jag skrev att kortet konsumerar mycket ström och att det inte är världens lättaste uppgift att kyla ett sådant kort. Kylaren kunde varit bättre, men den är inte så dålig som folk tror. En sådan detalj kanske man inte skulle nämna då det skapar en monsterdiskussion som tar tid att förklara till dom som inte äger ett 290X.

Tillbaka till Anandtech, dom testar både Furmark och Crysis 3 och båda uppvisar klart högre effektvärden på 290X kortet, vilket jag ville påpeka. 2 sidor till hade ungefär samma skillnader.

Nog om detta, vi har annat att göra, och alla problem löser sig med 290X när tredjeparts-korten kommer

Använd mallen ni med 290X kort och posta resultat. Ska se om jag orkar bencha mer. Ska också byta kylare när jag får tid. Under tiden så hinner drivrutinerna mogna. Beta 9 läkte ut härromdagen men togs mycket fort tillbaka av AMD.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Lite hjälp!

Tjena allihopa, jag har precis fått mitt 290x och stoppade in de i datorn, satte in alla sladdar osv, och när dator sedan startar så piper det 1 lång gång och sedan 3 korta.

Har Asus p9x79 ws som moderkort. Det borde väl inte vara nå kompatibelt problem? Står i manualen att de pipen som jag hade ska vara "No VGA detected"

Any help?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Frågan är varför ni får så olika resultat i så fall. Jag försöker alltid vara opartisk, och det är inte direkt en fördel att 290X slukar massor av ström, men det gör det.

Jag länkade till Anandtech som den första sida jag kom på som en referens till att jag skrev att kortet konsumerar mycket ström och att det inte är världens lättaste uppgift att kyla ett sådant kort. Kylaren kunde varit bättre, men den är inte så dålig som folk tror. En sådan detalj kanske man inte skulle nämna då det skapar en monsterdiskussion som tar tid att förklara till dom som inte äger ett 290X.

Tillbaka till Anandtech, dom testar både Furmark och Crysis 3 och båda uppvisar klart högre effektvärden på 290X kortet, vilket jag ville påpeka. 2 sidor till hade ungefär samma skillnader.

Nog om detta, vi har annat att göra, och alla problem löser sig med 290X när tredjeparts-korten kommer

Använd mallen ni med 290X kort och posta resultat. Ska se om jag orkar bencha mer. Ska också byta kylare när jag får tid. Under tiden så hinner drivrutinerna mogna. Beta 9 läkte ut härromdagen men togs mycket fort tillbaka av AMD.

Anandtech har också GTX780 som en större effektslukare än GTX Titan, så det är ju inte 100% tillförlitliga resultat?

Skrivet av Lifeshaper:

Tjena allihopa, jag har precis fått mitt 290x och stoppade in de i datorn, satte in alla sladdar osv, och när dator sedan startar så piper det 1 lång gång och sedan 3 korta.

Har Asus p9x79 ws som moderkort. Det borde väl inte vara nå kompatibelt problem? Står i manualen att de pipen som jag hade ska vara "No VGA detected"

Any help?

Uppdaterat BIOS till ditt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifeshaper:

Tjena allihopa, jag har precis fått mitt 290x och stoppade in de i datorn, satte in alla sladdar osv, och när dator sedan startar så piper det 1 lång gång och sedan 3 korta.

Har Asus p9x79 ws som moderkort. Det borde väl inte vara nå kompatibelt problem? Står i manualen att de pipen som jag hade ska vara "No VGA detected"

Any help?

Testat att ta ut kortet och sätta in det igen.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Lånar tråden lite i hopp om lite information från er som faktiskt äger ett 290X. Hur upplever ni ljudnivån? Jag har tidigare haft Gtx 460 windforce och nu Gtx 680 DirectCUII. Skickas den största mängden varm luft ut? Då jag inte gärna vill att processorn hettas upp mer än nödvändigt. Orkar kylaren med så att inte gpun klockar ner sig?

Jag är sjukt nära att beställa. Har ju ett 780 bokat på cdon men är snäppet mer intresserad av 290X.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Skrivet av Starksprit:

Lånar tråden lite i hopp om lite information från er som faktiskt äger ett 290X. Hur upplever ni ljudnivån? Jag har tidigare haft Gtx 460 windforce och nu Gtx 680 DirectCUII. Skickas den största mängden varm luft ut? Då jag inte gärna vill att processorn hettas upp mer än nödvändigt. Orkar kylaren med så att inte gpun klockar ner sig?

Jag är sjukt nära att beställa. Har ju ett 780 bokat på cdon men är snäppet mer intresserad av 290X.

Skickades från m.sweclockers.com

Med lurar på huvudet och Spel ljud i öronen så hörde i alla fall inte jag kortet, men som det sägs i Sweclockers recension så har AMD låst kortets fläktkurva osm hindrar det från att varva upp och ner snabbt, så när du slutar spela så kan du lida av oljud ifrån grafikkortet under nervarvningsprocessen, eller så löser man det med en Fläktkurva i MSI afterburner

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Lånar tråden lite i hopp om lite information från er som faktiskt äger ett 290X. Hur upplever ni ljudnivån? Jag har tidigare haft Gtx 460 windforce och nu Gtx 680 DirectCUII. Skickas den största mängden varm luft ut? Då jag inte gärna vill att processorn hettas upp mer än nödvändigt. Orkar kylaren med så att inte gpun klockar ner sig?

Jag är sjukt nära att beställa. Har ju ett 780 bokat på cdon men är snäppet mer intresserad av 290X.

Skickades från m.sweclockers.com

Kortet i silent mode är inga problem, men i über-mode så låter det lite väl mycket. All varmluft kommer ut på baksidan. Mycket enkelt att bara byta kylaren annars. Ska dra på Accelero Hybrid på mitt kort när jag orkar. Det halverar temp och ljud och ligger bara på 800kr.

Om 780Ti blir det som ryktena påstår så tror jag inte 290X får något problem med dom korten heller. Som jag nämnt så är 290X helt nytt och har mer att ge än sina Beta drivers.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Nickieponken:

Med lurar på huvudet och Spel ljud i öronen så hörde i alla fall inte jag kortet, men som det sägs i Sweclockers recension så har AMD låst kortets fläktkurva osm hindrar det från att varva upp och ner snabbt, så när du slutar spela så kan du lida av oljud ifrån grafikkortet under nervarvningsprocessen, eller så löser man det med en Fläktkurva i MSI afterburner

Okej. Jo jag har ju alltid lurar när jag spelar. Men värmen skickas ut till största delen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Kortet i silent mode blir inget lidande, men i über-mode så låter det

Men om man har det i quite mode så blir prestandan lidande om jag fattat rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Modell: 290x
Tillverkare: Gigabyte
Bios: Orginal i über-mode
Kylare: Orginal med egen fläktkurva
GPU frek: 1000Mhz
VRAM frek: 5000Mhz
GPU spänning: Orginal
Current limit: 100%
PSU: Zalman 600 HP
CPU: 2500K @ 4500Mhz
3DMark 11 Basic Full : P12359

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Men om man har det i quite mode så blir prestandan lidande om jag fattat rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

I vissa fall cripplar kylaren kortet i silent mode kortet ganska mycket, men det är fortfarande imponerande snabbt som testerna visar, och bättre kylare finns ju som sagt, kommer ju också tredjepartskylare snart från tillverkarna. Lägga 4500kr och sen typ 800kr på en kylare så sitter du med det absolut snabbaste grafikkortet. Synd dom inte la lite mer pengar på att fixa orginalkylaren desto effektivare.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]