Permalänk

Hej, ville uppdatera hur det gått.

Uppdaterade Bios och trixat i någon vecka. Bios hjälpte inget vad jag kan märka.
Landade tillslut på 4,2GHz på två kärnor och 4,1GHz på de andra 2 (1,205 apdaptive 0,02 offset) gav 1,257V max under load i cpuz.
Vin 1,85V och LLC 3. Cache ratio 4,1GHz. Verkar vara max jag kan få ut. Temperaturer ligger på max 80 och oftast 65-75 i prime.

Nu gav jag mig på att klocka grafik kortet istället. Använder MSI afterburner och gaming app OC mode men efter ett tag i benchmark så blir skärmen svart och grafikkortet klockar tillbaka sig till stock. Någon som vet vad detta beror på? Antar att det inte är stabilt? (Kör ett MSI 760 2GB OC). OC klockar det till 70GHZ+ från stock

Alla delarna i datorn är nya utom nät agget. Det är ett Corshair 650W från 2008. Kan det vara att nät agget skapar problem, för att det inte är tillräckligt ren ström eller något? Tänker att av recentionerna av komponenterna, moderkort, grafik kort och cpu ska det vara väldigt bra överklockare men inget verkar funka fantastiskt i mitt system.. Mina benchmarks scores är också betydligt mindre än av vad samma system har (med skillnad från märke på moderkort och PSU)

Permalänk
Skrivet av macki9:

Sitter med en z87m extreme4 och har också haft problem med att få systemet stabilt. Nu har jag lyckast få datorn stabil på 4.2 GHz med adaptive på 1.23 V och offset på 0.01 V. Som dom skriver på tomshardware forumet så gäller det tydligen att kombinera adaptive och offset. Min gick inte att få stabil fast jag hade vcor på 1.3 V och fixed.

Även C-states ställde till med problem. C3, C6 och C7 går inte att ha aktiverade på min dator för då "fryser" den (Ofta flera dagars mellanrum). Kör med C1E aktiverat nu och det har fungerat bra hittills.

Hittade detta: Kanske därför du har problem med Cstates
http://www.tomshardware.com/news/Intel-Haswell-PSU-Power-Stat...