Permalänk

Förslag/råd om cpu vatten kylare

Hej! Nu då jag ska uppgradera datorn så tänkte jag be om rekommendationer för cpu-kylare.

Min budget ligger går upp till 700-800 kr.

processor: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766047

moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759445

Tack på förhand!

Permalänk

Corsair H80i skulle jag rekomendera. Nya tjockare slangar än tidigare modeller. Väldigt enkel att montera oxå.

Permalänk
Medlem

Corsair H80i är trevlig, sålänge den fungerar ... men det gäller förvisso alla modeller, oavsett märke.

Dagens skräckexempel på måndagsexemplar:

Det var det skick jag återfann min i i afton. Den hade alltid haft lite mysko ljud för sig till och från, men nyligen lite oftare än tidigare och dessutom ett ljud som antydde att det kommit in luft i. Men då den tickat på fint merparten av tiden och temperaturerna var normala så kom jag inte mig för att gräva djupare i det förrän idag. Tur var väl det att jag fick tummen ur innan det var på tok för sent. Blir en fin RMA på den ...

Men som sagt, troligen ett måndagsexemplar och bör givetvis tas för vad det är - en anekdot. I övrigt kan jag inte klaga på den, bortsett från att slangarna är väldigt styva och kan vara i obekväm längd beroende på chassi. I mitt FD Arc Midi upplever jag att de är aningen långa för en smidig montering i bakkant och för korta för att monteras i botten. Fick inte heller till någon bra montering i toppen, så det blev en småbökig montering i bakkant i slutänden. Men som sagt, det kan variera från chassi till chassi hur smidigt det går. Bra kylning i övrigt, även med stockfläktarna på lägsta möjliga varv (varvid ljudvolymen är i det närmaste obefintlig). Fläktarnas volym sticker dock iväg fort när man drar upp varvtalet vilket kan vara värt att tänka på om du ämnar överklocka rejält och samtidigt vill ha en hyfsad ljudvolym; i så fall rekommenderar jag att du letar upp lite tystare fläktar vad det lider.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8