Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Push n' Pull eller Singelfläkt?

Tjenare Swecs!

Jag har en H60 v2 vattenkylare, ganska basic där. Det är ju som så att orginalfläkten är brutalt högljud. Jag klarar inte av det längre, står inte ut.

Jag har tänkt på att köra PnP (Push N pull) men vet inte om det är effektivast? Jag är ny inom vattenkylning och så, vad som kyler min radiator bäst osv.

Därför hoppas jag nu på att ni kan komma med förslag på vad/hur jag ska köra, samt länkar på olika fläktar. OBS! De måste vara 120mm. OBS!

Kanske har ni andra förslag på vad som kan göra kylningen optimal?

Har ett Fractal R4 Chassi, hur kan jag få optimal airflow osv. (De 2 fläktar fram är 140mm på chassit). Min radiator sitter bak

Tack på förhand.

CPU: Intel i7 5930K @4.5ghz Kylning: Noctua D15 | GPU: SLI 780Ti OC | PSU: HXi 850 | SSD: 500+120GB | Chassi: Corsair 760t

Surfplatta: Samsung Tab Pro 8.4, Android 6.0
Telefon: Iphone 6s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Orlaw:

Tjenare Swecs!

Jag har en H60 v2 vattenkylare, ganska basic där. Det är ju som så att orginalfläkten är brutalt högljud. Jag klarar inte av det längre, står inte ut.

Jag har tänkt på att köra PnP (Push N pull) men vet inte om det är effektivast? Jag är ny inom vattenkylning och så, vad som kyler min radiator bäst osv.

Därför hoppas jag nu på att ni kan komma med förslag på vad/hur jag ska köra, samt länkar på olika fläktar. OBS! De måste vara 120mm. OBS!

Kanske har ni andra förslag på vad som kan göra kylningen optimal?

Har ett Fractal R4 Chassi, hur kan jag få optimal airflow osv. (De 2 fläktar fram är 140mm på chassit). Min radiator sitter bak

Tack på förhand.

Jag kör med två http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... på min Antec Kühler, håller min processor på mellan 65-75 grader vid 100% load och de är extremt tysta för sin rpm. När det gäller resten av chassit så handlar allt om hur du personligen står gentemot bättre airflow och ljudnivå. Jag har den fläkten jag länkade på alla platser i mitt R4 förutom de två i fronten där det sitter två 140mm Antec 2.
Tycker det låter väldigt lite trots alla fläktar. Det som låter mest är nog pumpen.

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av sebcollin:

Jag kör med två http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo... på min Antec Kühler, håller min processor på mellan 65-75 grader vid 100% load och de är extremt tysta för sin rpm. När det gäller resten av chassit så handlar allt om hur du personligen står gentemot bättre airflow och ljudnivå. Jag har den fläkten jag länkade på alla platser i mitt R4 förutom de två i fronten där det sitter två 140mm Antec 2.
Tycker det låter väldigt lite trots alla fläktar. Det som låter mest är nog pumpen.

Kör du en separat fläktkontroller då eller kör du dem i konstant hastighet? Har själv funderat på lite olika lösningar för ev. byte...

Gigabyte GA-Z170N-WIFI | i5 6600K | ASUS GTX 970 Strix | 16GB 3200MHz DDR4 | be quiet! 630W 80+ Bronze | A-DATA SP900 128GB | 7TB HDD | CM Seidon 120M | Lian Li PC-Q08B

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Lomma
Registrerad
Nov 2011

En fläkt räcker, ingen större skillnad på så tunn radiator

Lucas är en glad 19-åring, på fritiden bygger han datorer, spelar volleyboll och saxofon. Att hjälpa andra är en självklarhet och han hänger massor i gruppen Swerigs på Facebook. Ni hittar hans hemsida här www.auxiliumdesign.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

Enligt Linustech tips så va det minimal skillnad, om ens någon på single fläkt vs push/pull config. Han säger det i någon video, kommer ej ihåg om det va vid någon test av Corsairs slutna vattensystem. Dont kill the messenger Bara återberättar vad som sades.

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: EVGA 980Ti SC+
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av magkliarn:

Kör du en separat fläktkontroller då eller kör du dem i konstant hastighet? Har själv funderat på lite olika lösningar för ev. byte...

Kör med fläktkontroll. Denna http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-flaktkont....
Funkar kanon, det ända negativa va väl att molex-strömkontakten va rätt medelmåttig, gick nästan sönder när jag anslöt den till nätaggets molex-hona.

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: MSI Z87 G45 GAMING | CPU: i7 4770k @ 4.4GHz | Kylning: Antec Kühler 620 Push n' Pull | GPU: ASUS GTX 780 DCII SLI | APU: Asus Xonar Essence STX | RAM: Corsair 16GB CL9 1600MHz VENGEANCE LP | PSU: Corsair AX860i | SSD: Samsung 840 Basic 250GB | HDD: WD Green 3TB | Skärm: ASUS 24" VG248QE 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Det ger marginellt bättre prestanda med PnP, men det är så lite så det är inte värt pengarna imo.
När man ska ha en fläkt till en radiator vill man ha så högt lufttryck som möjligt. I regel gäller ju fler fläktblad ju bättre.

Scythe Gentle Typhoon är ökänd för att vara en bra fläkt för radiator. Jag kör själv en på min H50 och är skitnöjd.
Vissa säger att man ska köpa 1850rpm och strypa dem med en kontroller, men jag använder 1450 och rekommenderar andra att göra likadant.

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator