Nytt bios - tidigare överklockning gone - ny överklockning Kaoz!!

Permalänk
Inaktiv

Nytt bios - tidigare överklockning gone - ny överklockning Kaoz!!

Hej
Hade en stabil klock på 4.4 på min bräda och sen fick jag för mig jag skulle försöka mig på överklocka den till minst 4.5 igen (vilket jag försökt en gång tidigare, då jag inte lyckades) så jag tänkte ett nytt bios löser saken. Lyckades i nervpirrande stunder installera om bioset till det senaste.

MEN nu kan jag inte få en stabil klock längre när jag försöker få 44 multiplier klocken igen. Jag hade ~1.285 i 'fixed state' på core volten i bios tidigare. Nu får jag inte ens en stabil 44 multiplier klock med 1.32 volt!!
Nu när jag kör 40 multiplier klocken på 1.28 V istället är temperaturerna helt ok runt 75 grader.

Kommer inte ihåg om jag missat något.

C5 och C6 eller vad dom heter är off. Allt annat är på auto eller default. Stängt av PLL.

En annan sak jag märkt som jag inte riktigt fattar är om jag sätter volten till som nu 1.28 och 40 multiplier och kollar i core temp så står det att VID ligger på 1.3711 v.
Varför gör den det!? Jag hade ju satt fixed volt på 1.285 v eller vad händer..

Det blir kaoz för mig, tacksam för svar!

edit: På en sidnot kan jag tillägga att med enbart 40 multiplier får jag nu de berömda ´stutters´i bf4 vilket jag inte haft alls innan vid 4.4 ghz clock! Det är stor skillnad garanterat. Så ett råd till er som upplever det är att överklocka runt 4.4 ghz

Permalänk
Medlem

Detta är lite märkligt, för samma sak hände mig.
Jag hade ett Bios av äldre verision, och körde min Phenom II 1100T BE i 4.3GHz.
Efter en Biosuppdatering, kommer jag bara upp i 4.0GHz, trots att exakt alla parametrar är inställda som innan. :/

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

VID och Vcore är två totalt olika saker FYI

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danmyr:

VID och Vcore är två totalt olika saker FYI

Ok då vet jag, förvirrande för newbies!

Men bara att tipsa på.. Nåt måste hända för att knäcka denna nöt

Permalänk
Medlem

Sätt Vcore på 1.36V och det bör vara stabilt i 4.5ghz utan problem, därefter kör ett stress test med Prime/IntelBurn osv, om det är stabilt, reboota och sänk stegvis volten med 0.05V i taget, och repetera.

Personligen skulle jag rekommendera dig att köra med "offset" istället, så processorn kan klocka ner och inte ligga på en fast volt 24/7, men det är kanske inget man ska ge sig på om man inte förstår grunderna till överklockning, men läs på om det och tillämpa i framtiden och kör på fast vcore "for now"?

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danmyr:

Sätt Vcore på 1.36V och det bör vara stabilt i 4.5ghz utan problem, därefter kör ett stress test med Prime/IntelBurn osv, om det är stabilt, reboota och sänk stegvis volten med 0.05V i taget, och repetera.

Personligen skulle jag rekommendera dig att köra med "offset" istället, så processorn kan klocka ner och inte ligga på en fast volt 24/7, men det är kanske inget man ska ge sig på om man inte förstår grunderna till överklockning, men läs på om det och tillämpa i framtiden och kör på fast vcore "for now"?

Aa jo... Fast då blir min temperatur jättehög så det går inte tyvärr. Tänkte man kunde sätta in några speciella små ökningar som kanske kunnat få lägre volt funka som tidigare

Jag körde upp typ alla dom här volterna längst ner 4 snäpp till ramminne etc. Sen höjde jag volten till 3.15 och drog multipliern till 44. Verkar funka just nu.. I spel kommer jag upp i max 80 grader verkar det som just nu.

Återställde även den där "unpark cores" funktionen för den verkade nästan ha motsatt effekt på min rigg, skumt.

Men är det nån utav dessa volterna jag dragit upp som inte är väsentlig för stabiliteten?

För jag testade på en lägre corevolt där jag inte ens kom in i windows. Sen när jag enbart höjde alla dom där volterna längst ner till plu eller vad dom heter och vtt ect, så kom jag in i windows. Men sen fick blåskärm och då drog upp till 3.15 så nu verkar det ok som sagt.

Men kan jag dra ner någon igen osv, tips önskas!