Be Quiet! Dark Rock Pro 2 - Små kratrar i basen, returnera eller behålla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2005

Be Quiet! Dark Rock Pro 2 - Små kratrar i basen, returnera eller behålla?

Jag packade precis upp min nya kylare, en Be Quiet! Dark Rock Pro 2. Då jag tar av skyddsplasten, som har dubbelvikt sig i ena hörnet och blottar ungefär 1x3 cm av metallytan, så ser jag att det även finns små kratrar i metallen. Min spontana tanke blir att den här kylaren åker tillbaks direkt, men när jag tittar på recensioner av just den här modellen så tycker jag att det ser ut som att även några av de testade exemplaren lider av samma små kratrar.
Så min fråga är nu, hur mycket kommer detta att påverka mina temperaturer? Är det marginellt, dvs. +-0.1-0.9 C, eller är det möjligt att det är mer som jag kommer att tappa?
Ni som har denna kylaren, såg era kylare likadana ut eller har jag råkat ut för ett måndagsexemplar?

Här är en bild på kylaren:
http://img837.imageshack.us/img837/8106/qix0.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Tror verkligen inte det kommer göra någon märk/mätbar skillnad, bara en gissning tho, däremot så vettifan om jag hade nöjt mig med det där...

Intel Core i7-4790k / Asus Z97-AR / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / ST30 360+UT60 240 / 8x Scythe Gentle Typhoon AP-15 / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Asus ROG Swift PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2010

Ej okej, jag själv hade reklamerat !

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av n1nja:

Jag packade precis upp min nya kylare, en Be Quiet! Dark Rock Pro 2. Då jag tar av skyddsplasten, som har dubbelvikt sig i ena hörnet och blottar ungefär 1x3 cm av metallytan, så ser jag att det även finns små kratrar i metallen. Min spontana tanke blir att den här kylaren åker tillbaks direkt, men när jag tittar på recensioner av just den här modellen så tycker jag att det ser ut som att även några av de testade exemplaren lider av samma små kratrar.
Så min fråga är nu, hur mycket kommer detta att påverka mina temperaturer? Är det marginellt, dvs. +-0.1-0.9 C, eller är det möjligt att det är mer som jag kommer att tappa?
Ni som har denna kylaren, såg era kylare likadana ut eller har jag råkat ut för ett måndagsexemplar?

Här är en bild på kylaren:
http://img837.imageshack.us/img837/8106/qix0.jpg

Skrivet av Naga:

Tror verkligen inte det kommer göra någon märk/mätbar skillnad, bara en gissning tho, däremot så vettifan om jag hade nöjt mig med det där...

Instämmer med Naga.
Svårt att tro att det kommer göra någon praktisk skillnad i slutändan men jag hade personligen inte accepterat detta och tagit det med din butik.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2006

Känner du kratrarna med fingret?

Jag tror inte att du kommer märka någon skillnad i temperaturer. Det kanske är en mätbar skillnad mot en perfekt yta, men det kommer du ju aldrig veta... Med det sagt, orkar du med trasslet med en reklamation så bör detta vara ett giltigt skäl.

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2005

Tack för svaren. Det var skönt att se att det inte bara är jag som inte tycker det där är ok. Nu blir det till att skicka tillbaka till CDON så att de får byta ut den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av n1nja:

Tack för svaren. Det var skönt att se att det inte bara är jag som inte tycker det där är ok. Nu blir det till att skicka tillbaka till CDON så att de får byta ut den.

Min hade inte det men tror inte det skulle spela någon större roll ändå

Intel Core i5 3570k || Amd hd6970 (Umf!) || corsair hx650 || Be Quiet dark rock pro 2 (UMF!) || Nexus 4 (mindre umf!) || Då och då ett gott humör :)
Länge leve 9600gt! (Umfens umf!)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Accipiter46:

Känner du kratrarna med fingret?

Jag tror inte att du kommer märka någon skillnad i temperaturer. Det kanske är en mätbar skillnad mot en perfekt yta, men det kommer du ju aldrig veta... Med det sagt, orkar du med trasslet med en reklamation så bör detta vara ett giltigt skäl.

Ja, det gör man definitivt. Jag skulle uppskatta dem till ungefär 0,4-0,8 mm djupa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2006
Skrivet av n1nja:

Ja, det gör man definitivt. Jag skulle uppskatta dem till ungefär 0,4-0,8 mm djupa.

Sticker det ut material på sidan av kratern (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Meteor.jpg) eller saknas det helt enkelt material? Bara av intresse, såg att du skulle skicka tillbaka den.

NZXT H440 | Corsair AX750 | Asus P8P67 Pro B3 | Intel 2500k med Phanteks PH-TC14PE | 8gb Corsair Vengeance | Asus GTX 970 STRIX | 120GB Intel 320 | 250GB Samsung 840 basic | 2TB Seagate Barracuda Green

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tamriel
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av n1nja:

Säger som Accipiter46, sticker det ut något material? Kan du skjuta ett betalkort, eller liknande, plant över ytan utan att det tar emot något? Om det fastnar emot skulle jag skicka tillbaka. Kan ju bli så att det inte ligger emot riktigt då, eller att det repar. Men om det bara är gropar inåt så skulle jag nog nöja mig med det, påverkar knappast. Skulle inte kännas värt besväret.

Galleri: White Living [HTMPC]
Stationär: Bitfenix Prodigy Vit || Asus P8Z77-I Deluxe || i5 3570K + ArcticSilver + Noctua NH-U9B SE2 || R9 280X OC Windforce || Vengeance LP 8GB || SSD Intel 330 180GB || WD Caviar Black 1TB || FD Newton R3 600W Ljud: STR-DN1050 Dynavoice LCR-5 FX-4 SW-10EX || Denon AH-D510R || SoundMAGIC E30

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Accipiter46:

Sticker det ut material på sidan av kratern (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/Meteor.jpg) eller saknas det helt enkelt material? Bara av intresse, såg att du skulle skicka tillbaka den.

Skrivet av Tinardirith:

Säger som Accipiter46, sticker det ut något material? Kan du skjuta ett betalkort, eller liknande, plant över ytan utan att det tar emot något? Om det fastnar emot skulle jag skicka tillbaka. Kan ju bli så att det inte ligger emot riktigt då, eller att det repar. Men om det bara är gropar inåt så skulle jag nog nöja mig med det, påverkar knappast. Skulle inte kännas värt besväret.

Jag tror inte att det var några kanter, men jag kände aldrig speciellt noggrant. Dock så satt jag med 4-5 bomullstops för att rengöra ytan, och hade det varit kanter så tycker jag att det borde ha märkts i form av bomullsrester kring kratrarna (speciellt den lite större). Nu är dock kylaren nerpaketerad igen och jag befinner mig på jobbet, så jag kan desvärre inte verifiera detta med större noggranhet.
Tack för inputen, att kontrollera ojämnheter med ett kreditkort ska läggas på minnet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2005

I och med att CDON:s kundservice inte kunde godkänna denna RMA direkt utan att skicka det till någon undergrupp som skulle titta på ärendet (här får man för att man är ärlig och inte utnyttjar ångerrätten...suck) så fick jag tid till att packa upp kylaren igen. Jag har nu dragit ett plastkort över ytan och kan konstatera att det inte finns några märkbara kanter.
En tanke som därför slog mig var att dessa kratrar kanske kunde lappas bort. Eller är de för djupa tror ni?
Nu känns det jävligt surt att behöva ta fram slippapper som det första man gör på en sådan dyr kylare, men jag vet i ärlighetens namn inte om jag vill vänta på den här retuskarusellen som kan komma dra ut på tiden. Jag har aldrig behövt returnera något till cdon förut, så jag vet inte hur långsamma eller snabba de är när det väl kommer till kritan. Men det kanske någon annan har erfarenhet av?

/Edit
En till bild där skadorna syns tydligare: http://img7.imageshack.us/img7/9664/o5e8.jpg

Lagt till bild
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2004

Strunta i RMA ärendet.

Be om att få reklamera produkten då det är fel på den och få pengarna tillbaka. Köp sedan kylaren hos en seriös återförsäljare.

De kan inte säg någonting om att du öppnat produkten, eftersom det här krävs för att kunna inspektera att produkten är i fullgott skick.

Börja dem tjafsa, be om medarbetarens namn och position på företaget och i nästa svar så meddelar du att du kopplat in ARN i ärendet. Ofta eskaleras ärenden då upp till platschef som tar tag i ärendet och löser det innan ARN hunnit göra en tvist om det.

Läs på om konsumentköplagen - Det händer allt för ofta att företag försöker "köra över" konsumenter. Men om konsumenten i fråga är påläst så skall du veta att företag har rätt svårt att "vinna" i de allra flesta fall om det inte är absolut uppenbart att det är kund som orsakat skadorna.

Dator: Fractal Design R3 Vit | MSI Z97-GAMING 3 | Intel i5 4670K | CV 8GB 2133Mhz Minnen | Sapphire Radeon R9 390 Nitro 8GB | Corsair 550W 80+ Bronze | Samsung 840 EVO 120GB + Samsung EVO 850 250GB SSDs | Dell 2713HM |
Foto: Nikon D800 | Tamron 70-200 2.8 | Sigma 50mm 1.4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nässjö
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av xNp^:

Strunta i RMA ärendet.

Be om att få reklamera produkten då det är fel på den och få pengarna tillbaka. Köp sedan kylaren hos en seriös återförsäljare.

De kan inte säg någonting om att du öppnat produkten, eftersom det här krävs för att kunna inspektera att produkten är i fullgott skick.

Börja dem tjafsa, be om medarbetarens namn och position på företaget och i nästa svar så meddelar du att du kopplat in ARN i ärendet. Ofta eskaleras ärenden då upp till platschef som tar tag i ärendet och löser det innan ARN hunnit göra en tvist om det.

Läs på om konsumentköplagen - Det händer allt för ofta att företag försöker "köra över" konsumenter. Men om konsumenten i fråga är påläst så skall du veta att företag har rätt svårt att "vinna" i de allra flesta fall om det inte är absolut uppenbart att det är kund som orsakat skadorna.

Tack för inputen. Jag förmodar att det är distansavtalslagen du syftar på att jag ska använda mig av för att häva köpet. Den tanken slog mig också, men samtidigt känns det så fel att göra det då jag vet att den här kylaren kommer att säljas igen och någon annan kommer hamna i samma sits som jag är i nu. Jag har dessutom skickat över ovanstående bilder, så jag tror desvärre att det är för sent att hävda att jag inte har öppnat den.
Jag håller dock med dig om vad du säger, skriker man inte tillräckligt högt så blir man överkörd. Trist men sant. Den erfarenheten har jag också från att tidigare i mitt liv ha arbetat med försäljning inom ett av sveriges största hemelektronikföretag, så jag vet hur det fungerar...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2006

Om det stuckit upp material så kunde det varit slagmärken på botten. Alltså att något hårt slagit i och gjort gropar.

I ditt fall har det nog varit fel på råmaterialet från början när plattan tillverkades. Du ska inte behöva slipa det själv, det kommer aldrig bli bra.

Tråkigt att det blev problem med CDON