Konstig VGA liknande port på gammalt moderkort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

Konstig VGA liknande port på gammalt moderkort

Jag håller på med ett ganska så retro bygge och jag hittar ingen bild utgång från moderkortet. Minns inte om jag har haft grafikkort till eller inte.
Jag undrar iaf vad det är för port

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av GreenSoap:

http://i.imgur.com/s3Eeam3.jpg?1

Jag håller på med ett ganska så retro bygge och jag hittar ingen bild utgång från moderkortet. Minns inte om jag har haft grafikkort till eller inte.
Jag undrar iaf vad det är för port

Är det inte en seriell kabel för lokalt nätverkande?
Edit: Har för mig att vi använde sådana när vi körde doom förr

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Det är en serieport http://sv.wikipedia.org/wiki/Serieport

För övrigt var det väldigt ovanligt med inbyggt grafikkort på äldre moderkort, så du måste nog ha ett externt grafikkort.

När folk är överens med mig har jag ofta en känsla av att jag måste ha fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Basse:
Skrivet av NordhNet:

Tack

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av NordhNet:

Man kan använda serie portar till så mycket mer.

*suck* känner mig gammal när dagens ungdom inte har koll på de där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malå
Registrerad
Aug 2007

Är de en retrodator är de ju lämpligt å koppla in musen där

Win 10: FX-9590@5050MHz 1.58V | Noctua NH-D15S, Noctua A15 PWM, 2st Scythe Ultra Kaze 3000rpm | Sapphire R9 390 Nitro | Kingston HyperX 1600 16gb | Gigabyte 990FXA-UD5 | Sound Blaster X-Fi XtremeMusic | EVGA Supernova 1000W G2 | CM 932 HAF

Win XP: Atlon X2 4200+@2640MHz | Nvidia 8800 GTS 320@621/1944 |MSI K8N Neo 4| 2048Mb DDR 800@960MHz

Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Pewtah:

*suck* känner mig gammal när dagens ungdom inte har koll på de där.

Jotack, satt precis och undrade varför vi inte använde nätverksuttaget istället....just det, det fanns inte då

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av NordhNet:

Jotack, satt precis och undrade varför vi inte använde nätverksuttaget istället....just det, det fanns inte då

What!? Klart att det fanns nätverk. De där prylarna ser inte så gamla ut. Det ser ju tex ut att finnas ljud på moderkortet. Man behövde använda ett separat kort för nätverk bara. Med tanke på färgkodningen osv så skulle jag gissa att det finns PS2 kontakter för tangentbord och mus.

Om vi backar ännu längre så fanns det EGA grafikutgång som kunde ha en sådan 9-pol kontakt. Men så gammal är inte denna datorn.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av giplet:

What!? Klart att det fanns nätverk. De där prylarna ser inte så gamla ut. Det ser ju tex ut att finnas ljud på moderkortet. Man behövde använda ett separat kort för nätverk bara. Med tanke på färgkodningen osv så skulle jag gissa att det finns PS2 kontakter för tangentbord och mus.

Om vi backar ännu längre så fanns det EGA grafikutgång som kunde ha en sådan 9-pol kontakt. Men så gammal är inte denna datorn.

Så här ser hela I/O panelen ut, kan den orangea eller rosa kontakten ge ut bild?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

En vanlig hederlig COM port ju

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2012

Jag börjar bli gammal....

Moderkort: Asus P8Z68-V Pro | CPU: i7 2600 @ 4,5 GHz | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | RAM: Vengeance 1600Mhz 16GB | Kylare: Noctua D14| Chassi: Fractal Design R3 | PSU: Corsair AX850 | Lagring: Samsung 250GB + WD Black 500GB + ReadyNas ultra 2 2GB Raid 1 | Skärm: Dell U2713H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landvetter
Registrerad
Dec 2007

Hatade att trixa rs-232 portarna när man lekte med de äldre mobilerna, då Sverige "endast" hade nokia och ericsson lurar...

Har för mig att i stort sett alla modem (uppringningsbara) körde via com-portar innan usb skiten satte sig...har fortfarande två gamla modem via com-portar... ett Lasat modem och ett US Robotics. Lite nostalgiskt blir man av dessa bilder och minnen.

PC: GeForce GTX 980 / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 16GB / 500GB SSD+1.4TB / Bluray / 22".
Laptop: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 256GB SSD / Bluray.
Server: GeForce GTX 260 TI / i7 920 / 6GB / 120GB SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 5,5TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av GreenSoap:

http://i.imgur.com/S5oXmCL.jpg?1

Så här ser hela I/O panelen ut, kan den orangea eller rosa kontakten ge ut bild?

Rosa är en Paralellport och den orangea är en MIDI/Joystick-port.
Så nej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010

det där funkar ju endast med windows xp har jag för mig, sådana uttag används oftast till joysticks

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av giplet:

Jo det är klart det fanns men vi hade inga i datorerna

Skickades från m.sweclockers.com