Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Majonäs fick bättre temps än hälften av det de testade, men det har ju andra problem som att det torkar osv.

http://i.imgur.com/0QsE1ZS.jpg

choklad såg inte ut att vara någon höjdare!

(om man nu inte vill ha det varmt nu i vinter )

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Kopparpasta används ju där man vill ha den smörjande egenskapen även i höga temperaturer som tex vid tänstift etc.
Med andra ord i avsevärt högre temperaturer än du upplår i en dator så jag tror inte det bör vara några problem med att pastan separerar.

Men visst bör definitivt undersökas noga innan man smetar på pastan på prollen.

Man använder kopparpasta där man vill få loss saker EFTER att dom varit varma, varit monterat länge eller sitter i en utsatt miljö, kopparpasta är bara en av många olika varianter av smörjmedel som används till detta ändamål.

Det är partiklarna i pastan som gör jobbet och inte oljan som bara finns för att förenkla appliceringen av pastan.

Det går att använda kopparpasta till aluminiumfälgar också, det är gängan som smörjs och inte anliggningsplanet mot fälgen. Fast egentligen ska det vara helt rent med möjligen lite olja på gänga så fungerar det bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuminaL:

Man använder kopparpasta där man vill få loss saker EFTER att dom varit varma, varit monterat länge eller sitter i en utsatt miljö, kopparpasta är bara en av många olika varianter av smörjmedel som används till detta ändamål.

Det är partiklarna i pastan som gör jobbet och inte oljan som bara finns för att förenkla appliceringen av pastan.

Det går att använda kopparpasta till aluminiumfälgar också, det är gängan som smörjs och inte anliggningsplanet mot fälgen. Fast egentligen ska det vara helt rent med möjligen lite olja på gänga så fungerar det bättre.

I och för sig sant.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Hur håller kopparpasta och aluminiumpasta mot värme då?

när det blir varmt så skulle jag gissa på att det blir rinnigt vilket det kan bli samt att de avger fett ifrån sig, eftersom moderkortet står upp i ett chassie så känns det som det är stor risk att det rinner ner på moderkortet

kan vara värt att ha i åtanke kanske

Med tanke på att man använder just kopparpasta på ställen som har långt-lååååångt högre temperaturer än vad en CPU nånsin kommer att nå så tror jag inte att det är någon fara.
Det som kanske talar emot mer industriella pastor är ju att kornstorleken är okänd och kanske varierande.

Permalänk
Medlem

behöver inte vara dyr kylpasta direkt...
http://www.inet.se/produkt/5321168/arctic-ceramique-kylpasta-...
denna har man haft ett tag och den funkar lika bra som arctics silver 5 för mig (dock lite drygare och applicera men vafan 25 gram kylpasta för 80 spänn som räcker för att byta minst 120 gånger)
Om man byter kylpasta 1 gång om året fast den håller längre än så om man dammar av cpu fläkten så räcker den ett bra tag dessutom

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Inte någon som har en gammal rigg tillgänglig att experimentera lite på ;)? Enda kravet är ju att processorn kan gå varm och visa på om det kanske skulle kunna vara något problem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Intressant! Vad brukar man använda kopparpasta för egentligen? Biltema säger ju att den tål groteska temperaturer, så antagligen så borde den inte förändras särskilt mycket om den ökar med max 60 grader.

Jag gillar såna här lösningar. Det är ju tillochmed så att en tub kopparpasta kostar lika mycket som 0,3g av Kjells fulpasta.

Man brukar smörja in på vissa ställen på bromsarna när man byter bromsbelägg på bilen. Då gnisslar inte bromsarna. Finns nog fler användningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

choklad såg inte ut att vara någon höjdare!

(om man nu inte vill ha det varmt nu i vinter )

Blir ju snarare kallare i rummet av choklad eftersom att mer av värmen stannar i processorn istället för att överföras till kylflänsen och sedan blåsas ut i rummet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Blir ju snarare kallare i rummet av choklad eftersom att mer av värmen stannar i processorn istället för att överföras till kylflänsen och sedan blåsas ut i rummet.

Så länge processorn inte fortsätter att öka i temperatur till oändligheten kommer samma mängd värme att överföras till rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Så länge processorn inte fortsätter att öka i temperatur till oändligheten kommer samma mängd värme att överföras till rummet.

Njae, antog att den throttlar. Och om värme är kvar i cpu'n och IHS så kommer inte samma värme komma ut i rummet, men skillnaden är försumbar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Jag kör med Arctic MX-2, som inte behöver "brännas in" för att få full effekt. Även om kopparpasta skulle visa sig bättre så tar jag MX-2 ändå, av smidighetsskäl. Kopparpasta är bökigare att hantera än en liten spruta, och så leder ju skiten ström, så själv ser jag ingen anledning att snåla. Köper man en stor spruta så blir kilopriset betydligt lägre, och det handlar ändå bara om småsummor (tror jag betalade 49:- senast).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vore desto mer intressant om du körde med en kvalitetspasta som AS5 istället för något medföljande skräp.
I övrigt klart intressant, använde någon liknande sak från Biltema till min P1a när det begav sig.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Man kör ju på kylpasta av en anledning

Och vad är den anledningen? Lite det tråden handlar om...

OnT: är inte kopparpasta en form av kylpasta? Hade för mig man hade det på bromsbeläggen på bilar för att leda bort värmen bättre bla.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Vore desto mer intressant om du körde med en kvalitetspasta som AS5 istället för något medföljande skräp.
I övrigt klart intressant, använde någon liknande sak från Biltema till min P1a när det begav sig.

ska man vara hård är ju också artic silver en skit pasta Artics MX-4 är ju ca 2-3 grader svalare

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag tror att de där få graderna skillnad som man ser i tester lika gärna beror på att det är svårt att applicera medlet exakt likadant varje gång.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Majonäs fick bättre temps än hälften av det de testade, men det har ju andra problem som att det torkar osv.

http://i.imgur.com/0QsE1ZS.jpg

är inte "Mustard" Senap?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Skrivet av Arne-Mohammed:

är inte "Mustard" Senap?

Majonnäs är i mitten, mellan Noctua NT-H1 och IC Diamong Carat 7 : )

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Skrivet av ManBearPig:

Majonnäs är i mitten, mellan Noctua NT-H1 och IC Diamong Carat 7 : )

ah, nu ser jag

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Arvidbergstedt:

Denna video fick mig att inse hur viktig kylpasta är: http://www.youtube.com/watch?v=zuwmHyloBk4
Nu skulle jag aldrig använda något annat än MX-4

Så stora skillnader som de får i det testet har jag inte sett i något annat test, och jag har läst ett antal olika. Det brukar max skilja några grader mellan bästa och sämsta. Eftersom det finns massor med andra faktorer som man också måste ta hänsyn till, såsom hur pastan appliceras, omgivande temperaturer, hur man lastar processorn innan man mäter osv. Så skulle jag säga att några grader är en rimlig felmarginal. Det går alltså inte att säga med säkerhet att en variant är bättre än en annan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Man använder givetvis kylpasta och då en bra som tex MX4, även om koppar pasta leder värme och fyller ytan mellan cpun och kylaren så hade silver och guld varit ännu bättre, kylpastor har en inkörnings fas och blir med tiden inbrända för optimal lednings förmåga och är anpassade för att hålla i flera år, vilket inte kopparpasta med glid och anti rost egenskaper har, om du har lust att byta ut koppar pastan av och till samt riskerar att kortsluta moderkort/grafikkort kör på, jag kommer aldrig görat.

Skrivet av Smygbas:

Intressant! Vad brukar man använda kopparpasta för egentligen? Biltema säger ju att den tål groteska temperaturer, så antagligen så borde den inte förändras särskilt mycket om den ökar med max 60 grader.

Jag gillar såna här lösningar. Det är ju tillochmed så att en tub kopparpasta kostar lika mycket som 0,3g av Kjells fulpasta.

Koppar pasta används för att tex smörja upp bromsar,klossar,armarna på backar, stålfälgar så dom inte rostar fast osv.

Skrivet av giplet:

Så stora skillnader som de får i det testet har jag inte sett i något annat test, och jag har läst ett antal olika. Det brukar max skilja några grader mellan bästa och sämsta. Eftersom det finns massor med andra faktorer som man också måste ta hänsyn till, såsom hur pastan appliceras, omgivande temperaturer, hur man lastar processorn innan man mäter osv. Så skulle jag säga att några grader är en rimlig felmarginal. Det går alltså inte att säga med säkerhet att en variant är bättre än en annan.

Några grader mellan den sämsta och bästa stämmer inte, då har dom använt bra pastor i testerna du läst, det kan skilja upp till 20 grader under belastning om man köper billig noname pasta och jämför med Arctic silver 5 / MX4.

Videon stämmer.

http://www.tomshardware.com/reviews/thermal-paste-performance...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Intels orginalkylare är ju en kopparkärna med aluminiumflänsar runt om så jag antar att om man inte har den ute i saltat ösregn så är det nog ingen fara..

http://www.legitreviews.com/images/reviews/880/i7_roundup-027...

Ursh de där fläktarna är jättebökiga att montera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

ska man vara hård är ju också artic silver en skit pasta Artics MX-4 är ju ca 2-3 grader svalare

Inte enligt diagrammet på förra sidan? :S

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Såna här trådar gillar jag, lite samma sak som när folk tror att det är livsfarligt att använda aceton med olja när man rengör processorn "för det blir rester".

Detta visar bara att det är långt ifrån så kritiskt som många tänker sig !

Däremot kan jag köpa att det gör större skillnad när man sätter kylaren direkt "on die" på CPU-chippet, så som processorerna såg ut förr, t ex AMD socket A och Intel Socket 370 (?), nu har ju alla prollar IHS typ.

EDIT: Väljer kylpasta då jag har en tub med "artic silver" som jag köpte engång på stenåldern, samt lite småtuber med vanlig vit pasta.

Tycker du är lite raljant nu. Givetvis är det inte "livsfarligt" att använda Aceton med olja när du rengör processorn - tror knappast du hittar någon som påstått det (bortsett du då). Men det är dumsnålt när man lagt ut några tusenlappar på en processor, för det blir faktiskt inte helt rent (trots du antyder det - oljan finns där av en anledning) och en flaska Aceton utan olja kostar lika mycket/lite...

Samma sak tycker jag det är med diskussionen i denna tråden, kopparpasta fungerar bevisligen tillräckligt bra termiskt sett enligt TS...men den har några andra egenskaper som inte är direkt önskvärda i samband med elektroniska kretsar. Blir bara dumt och dyrt ifall kopparpastan kommer på processorns/moderkortets elektriskt ledande delar...

Varför lägga ut tusentals kronor på datorkomponenter och sedan försöka spara några tior?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Intels orginalkylare är ju en kopparkärna med aluminiumflänsar runt om så jag antar att om man inte har den ute i saltat ösregn så är det nog ingen fara..

En galliumbaserad kylpasta är inte heller en bra idé tex
http://www.youtube.com/watch?v=JHHI2Lk79cY
(ursäkta offtopic!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Tycker du är lite raljant nu. Givetvis är det inte "livsfarligt" att använda Aceton med olja när du rengör processorn - tror knappast du hittar någon som påstått det (bortsett du då). Men det är dumsnålt när man lagt ut några tusenlappar på en processor, för det blir faktiskt inte helt rent (trots du antyder det - oljan finns där av en anledning) och en flaska Aceton utan olja kostar lika mycket/lite...

Samma sak tycker jag det är med diskussionen i denna tråden, kopparpasta fungerar bevisligen tillräckligt bra termiskt sett enligt TS...men den har några andra egenskaper som inte är direkt önskvärda i samband med elektroniska kretsar. Blir bara dumt och dyrt ifall kopparpastan kommer på processorns/moderkortets elektriskt ledande delar...

Varför lägga ut tusentals kronor på datorkomponenter och sedan försöka spara några tior?

Måste rätta dig där, spara någon tusenlapp om du ska ha 100g kylpasta.. Man kan ha användning utav det om man har många gamla datorer/xbox 360/PS3 som inte säger nej till lite ny pasta. Fast jag skulle inte använt något ledande utan IHS.

2,5g skulle kosta 0,7475:- alltså sparar du 68,2525:- om du skulle köpt Arctic Silver istället, nästan 7 tior. Då kan du köpa 4 rulltårtor vid hemköp

Hellre fyra rulltårtor i magen än att ge datorn italiensk pasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

OnT: är inte kopparpasta en form av kylpasta? Hade för mig man hade det på bromsbeläggen på bilar för att leda bort värmen bättre bla.
Skickades från m.sweclockers.com

WHAT?? Får nog hoppas ingen har skiten på bromsbeläggen.. Räcker med att du tar på beläggen eller skivorna med lite oljiga fingrar, för att du ska få betydligt sämre bromsförmåga.
Kleta in dem med kopparpasta, lär ju inte göra den bättre....

Får hoppas du trollar..!

Kopparpastan används till hjulmuttrarna/bultarna, för att inte muttrarna ska bli så svåra att få bort senare.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Temperaturmätning

Varför det inte är någon större skillnad mellan använda paster/or är att deras huvuduppgift är att trycka bort luften som finns mellan dessa två ytor, själva avkylningen finns i kylaren. "Döhhh" Har experimentera mycket med detta i laboratorium, och på olika sorts media och viskositet på dessa för att hitta något som är bättre än standard "Kiselpasta", utan framgång.
Vad som händer är att över ca 150 grader börjar dessa stelna, men deras värmeledningsförmåga degraderas inte nämnvärt efter stenandet dock.
Vid upprepad cykling dvs upp & ned förbi deras viskositetstemperatur, gör att det spricker och luftfickor kan uppstå. Generellt så är dessa sprickor så små att dem inte påverkar då man har ganska mycket pasta i eller mellan temperaturmätningsgenererande media och sensorn/kylaren.

Så köp inte kostsamma kylpastor, billig är lika bra "om dem innehåller vad dem lovar". Applicera jämt och tunt, kolla ytorna som skall i hopa, avgör hur mycket du behöver för att fylla ut eventuella ojämnheter. Mer/tjockt lager är lika med sämre avledning/transferering av energi. Poängen är att få CPU-heat spreadern och kylaren att agera som en enhet.

Permalänk
Medlem

Om ingen redan har nämnt det så är prisjämförelsen är ganska onödig. O
m du inte smetar på en hel del om dagen så lär du inte förbruka 100g på en livstid har haft min Artic silver 3.5g över ett år, så ofta byter jag inte processor/kylare.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

WHAT?? Får nog hoppas ingen har skiten på bromsbeläggen.. Räcker med att du tar på beläggen eller skivorna med lite oljiga fingrar, för att du ska få betydligt sämre bromsförmåga.
Kleta in dem med kopparpasta, lär ju inte göra den bättre....

Får hoppas du trollar..!

Kopparpastan används till hjulmuttrarna/bultarna, för att inte muttrarna ska bli så svåra att få bort senare.

Du har kopparpasta på delen av belägget som sitter i oket för att minska gnissel. Jag har bytt många belägg samt bromsskivor. På nya bromsskivor är det olja på dom för att dom inte ska rosta. Så nej lite olja är inte farligt. Det går att ta bort.

Permalänk
Medlem

Här kan ni titta själv vad som leder bäst
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%E4rmeledningsf%F6rm%E5ga
Att det är aluminium i kylflänsar beror på att det är billigare än koppar och silver
Bäst vore att göra ett block i silver

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro