Spotify förhindrar datorn att stängas ner.

Permalänk
Inaktiv

Spotify förhindrar datorn att stängas ner.

Har ett problem med Spotify. När jag ska stänga ner datorn, och har Spotify igång, så måste jag manuellt stänga ner Spotify innan jag stänger ner datorn. Annars kommer Spotify att hålla datorn igång, för om jag går via Start -> Stäng av så kommer jag få ett meddelande om att ett program körs fortfarande, och det är Spotify, och kan välja om jag vill tvångsavsluta eller vänta på svar. Jag väljer tvångsavsluta så stängs datorn ner. Men om jag har bråttom iväg och glömmer att stänga ner Spotify så kommer Spotify att hålla datorn igång tills jag trycker på knappen för tvångsavslut. Det har hänt ett flertal gånger att man har kommit hem med datorn fortfarande på. Värst var när jag kom hem efter jobbet efter 10 timmar, och datorn fortfarande väntade på Spotify ska svara.

Jag har kontaktat Spotify's support, men de ger samma svar hela tiden. Deras svar är sämst och de tar väldigt lång tid till att svara.

Jag har Windows 7 64

Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

Har ett problem med Spotify. När jag ska stänga ner datorn, och har Spotify igång, så måste jag manuellt stänga ner Spotify innan jag stänger ner datorn. Annars kommer Spotify att hålla datorn igång, för om jag går via Start -> Stäng av så kommer jag få ett meddelande om att ett program körs fortfarande, och det är Spotify, och kan välja om jag vill tvångsavsluta eller vänta på svar. Jag väljer tvångsavsluta så stängs datorn ner. Men om jag har bråttom iväg och glömmer att stänga ner Spotify så kommer Spotify att hålla datorn igång tills jag trycker på knappen för tvångsavslut. Det har hänt ett flertal gånger att man har kommit hem med datorn fortfarande på. Värst var när jag kom hem efter jobbet efter 10 timmar, och datorn fortfarande väntade på Spotify ska svara.

Jag har kontaktat Spotify's support, men de ger samma svar hela tiden. Deras svar är sämst och de tar väldigt lång tid till att svara.

Jag har Windows 7 64

Vad kan jag göra?

Testat ominstallation?
Funderat på att bara göra ett batch-skript som terminerar processen för spotify?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av freddyfresh:

Testat ominstallation?
Funderat på att bara göra ett batch-skript som terminerar processen för spotify?

vad exakt är ett batch-skript?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

vad exakt är ett batch-skript?

Ett mindre enkelt "skript" som man programmerar för att utföra olika kommandon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Script_(computing)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Har samma problem som Zalice, fyra år senare ...
En spekulation från min sida, men batch-skriptlösning låter som något som skulle ta en normalanvändare (trol. novis inom programmering) minst 40 timmar att lära sig utan mer guidning än ovanstående länk. Ingen som råkar ha någon snabbare lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrakanen:

Har samma problem som Zalice, fyra år senare ...
En spekulation från min sida, men batch-skriptlösning låter som något som skulle ta en normalanvändare (trol. novis inom programmering) minst 40 timmar att lära sig utan mer guidning än ovanstående länk. Ingen som råkar ha någon snabbare lösning?

Om du är villig att byta ut din "stäng ner knapp" som du har i startmenyn mot en ikon/fil på skrivbordet så:

öppna Notepad och skriv:
Shutdown -s -f -t 3

spara filen som "Stäng av.cmd" och lägg på skrivbordet.

-s står för stäng av
-f står för tvinga program att avslutas
-t 3 är en timer på 3 sekunder

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

@Mr_Lazy: Tack Mr_Lazy, efter att ha testat din lösning ett flertal ggr känner jag att den fungerar fint. Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrakanen:

@Mr_Lazy: Tack Mr_Lazy, efter att ha testat din lösning ett flertal ggr känner jag att den fungerar fint. Tack för att du tog dig tid att hjälpa mig.

NP

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Zalice: Jag löste det genom att byta cachedisk från min SSD (med Windows på) till min hårddisk. Vet ej om det var det som fick det att fungera eller någon uppdatering, men jag har inte problemet längre i alla fall.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14