klocka AMD Phenom II X2 550 Dual Core Processor

Permalänk

klocka AMD Phenom II X2 550 Dual Core Processor

Har spec enligt nedan:
M4A785TD-M EVO Moderkort
SONATA III 500 Chassi inkl 500w nätagg
1TB Hårddisk WD Caviar Green WD10EADS 32MB 5400rpm
8 GB RAM 2gb*4 ddr3 1333
AMD Phenom II X2 550 Dual Core Processor upplåst till x4 b50
Geforce gtx 760 Grafikkort
Ssd 120gb

Kommer köpa en processor kylare idag. Förslag mottages gärna. Inhandlas på netonnet.

Har aldrig klockat så helt ny på det här. Har stött på problem då man låser upp två kärnor på processorn ser man inte tempen.
Är det omöjligt att klocka då eller kan man rundgå det. Tacksam för alla tips och kommentarer. Hur gör jag och vad ändrar jag?
(Håller på att uppgradera datorn efter hand men ekonomin tryter. Men en kylare blir det nu iaf. Efter jul byts nog Mobo och prollen ut om jag inte hittar något billigt beg)

Permalänk
Skrivet av tiger0910:

Har spec enligt nedan:
M4A785TD-M EVO Moderkort
SONATA III 500 Chassi inkl 500w nätagg
1TB Hårddisk WD Caviar Green WD10EADS 32MB 5400rpm
8 GB RAM 2gb*4 ddr3 1333
AMD Phenom II X2 550 Dual Core Processor upplåst till x4 b50
Geforce gtx 760 Grafikkort
Ssd 120gb

Kommer köpa en processor kylare idag. Förslag mottages gärna. Inhandlas på netonnet.

Har aldrig klockat så helt ny på det här. Har stött på problem då man låser upp två kärnor på processorn ser man inte tempen.
Är det omöjligt att klocka då eller kan man rundgå det. Tacksam för alla tips och kommentarer. Hur gör jag och vad ändrar jag?
(Håller på att uppgradera datorn efter hand men ekonomin tryter. Men en kylare blir det nu iaf. Efter jul byts nog Mobo och prollen ut om jag inte hittar något billigt beg)

Hej!

Jag har en lika dan cpu som dig och även den är upplåst till en x4'a. Om du köper en eftermarknadskylare typ CM hyper 212 eller liknande så behöver du inte oroa dig särskilt för tempen.
Öka multipler tills den blir ostabil sedan höjer du vcore och testa igen. Tror väl inte man ska gå över 1.5 i vcore.

Du kan läsa lite här http://www.overclock.net/t/1165896/overclocking-phenom-ii-x4-... (på engelska) men med samma cpu som dig.
Lycka till!

Visa signatur

Lenovo Ideapad 700 15ISK
PS4 Pro