Permalänk
Medlem

Överklockade 2500K, förstörde hdd?

Hejsan! Gjorde idag mitt första försök att överklocka min snart ett år gamla i5 2500K. Jag läste flera olika guider och började till slut med att höja multipliern med 1 och fortsätta med stock volten, kom ända upp till 4,2 Ghz då fick jag blåskärm med bsod 124, som jag läste i guiden var vanligt att få när det var dags att höja vcore:n.
Startade om datorn som vanligt efter en blåskärm och gick in i BIOS för att återställa inställningarna till original frekvenser. Sparade stock hastigheter save profile.
Nu när jag ska starta datorn fick jag att windows försöker repareras, stod på i tre kvart ungefär och sedan fick jag meddelandet att windows inte gick att reparera. Det kommer även ett lågt, tickande ljud var 10 sekund. Ljudet kan försvinna under ett par minuter, och sedan komma och gå.
Jag har inte rört volten och jag har testat prime95 i 10 minuter varje gång innan jag höjde multipliern med 1. Vad kan ha gått så fel att min hårddisk har fått spratt?
Datorn i signaturen som har använts.

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Tror knappast att hårddisken pajjat, men windows kan bli korrupt när datorn kraschar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Har förövrigt fått igång windows igen och allt är som vanligt förutom att det går otroligt långsamt!

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte har massvis med minnesdumpfiler och/eller köande minnesdumpar.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Det låter som din hdd har lagt av, men det är nog bara ett sammanträffande att det hände i samband med att du klockade. Tickandet du hör är ett klassiskt hdd fel, ljudet uppkommer när läsarmen slår i ändläge pga att den inte hittar den info den vill ha. Kolla hddn med tillverkarens program det är bara att googla fram vilket program du behöver. Du kan också använda Ultimate boot disk. Där brukar de flesta hdd och även andra användbara program finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Det låter som din hdd har lagt av, men det är nog bara ett sammanträffande att det hände i samband med att du klockade. Tickandet du hör är ett klassiskt hdd fel, ljudet uppkommer när läsarmen slår i ändläge pga att den inte hittar den info den vill ha. Kolla hddn med tillverkarens program det är bara att googla fram vilket program du behöver. Du kan också använda Ultimate boot disk. Där brukar de flesta hdd och även andra användbara program finnas.

Det fungerar relativt bra nu faktiskt, den fortsätter ticka men allt fungerar. Helt avskräckt från att fortsätta klocka dock..
Finns det något man kan göra för att kontrollera att allt är som det ska?

Visa signatur

| corsair carbide 300R | | core i5 2500K @ 4.5GHz | noctua nh-u12p se2 | gigabyte z68X-ud3h-b3.
| asus geforce 560ti top. | corsair vengeance 8gb. | XFX 550w core edition. |

Permalänk
Medlem

Jag skulle som sagt kolla hddn om den är på väg att dö med hdd tillverkarens program och håller den på och ge upp så kopiera den info du vill ha kvar till en annan hdd eller liknande.