Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Fläktar, PWM eller 3pin.

Hej Swec.

Har surfat runt ett långt tag för att hitta svar på min fråga. Då detta har varit förgäves, tänkte jag kolla om ni kan hjälpa mig svara på denna relativt enkla fråga.
Kan man ställa in hastighet genom en fläktkontroller på 3pins fläktar? Eller måste man köra PWM?
Om det funkar att direkt koppla in 3pins fläktar i en fläktkontroller, varför ska man då köra med PWM?

Med vänliga hälsningar, Olfert.

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2013

Eftersom det står voltage range 5V to 12V så bör 3pin funka.

Edit: det var ju bara att googla namnet så får man upp bilder med tydliga 3pin-kontakter

Intel Core i7-4790k / Asus Z97-AR / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 PRO 256GB / Fractal Design Define S / ST30 360+UT60 240 / 8x Scythe Gentle Typhoon AP-15 / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Asus ROG Swift PG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

PWM är bättre eftersom hastigheten styrs med pulsmodulation istället för spänningsrelglering.

Med en 3-pinsfläkt kan det bli så att den helt enkelt inte kan börja snurra vid din önskade spänning, utan först måste köra på 12V i nån sekund. Vilket jag själv tycker är irriterande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

Med den fläktkontrollern spelar det ingen roll vilken fläkt du väljer.

Pwm går på full hastighet utan "signal" till den fjärde pinnen och på min hastighet med signal till fjärde pinnen. Så pulserna av signal till fjärde pinnen bestämmer varvtalet.

Fläktkontrollern du länkade bränner överskottet av energi för att sänka varvtalet (spänningen) i värme. Ett motstånd i serie.

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.