Permalänk

Corsair Hydro H90 CPU Kylare

Kan man montera denna kylare i ett Fractal Design Define R4 och så att fläkten blåser ut luften ur chassit ?
Såfall hur ? Följer det med 4st små skruvar utöver de långa så man kan fästa radiatorn i chassit där bak. Det ska alltså inte vara en fläkt mellan chassit och radiatorn, utan fläkten sitter på radiatorn inne i chassit, den ska blåsa ut luften.
Går det på något sätt ? Vet någon om det följer med små skruv ? Passar den ens i det chassit ?

Permalänk

Hej,

Jag har nyligen monterat Corsairs Hydro H100i i mitt Fractal Design Define R4 och det fungerar utan problem. Gällande din fråga om fläktarna så ska du montera dessa så som de är monterade på bilderna man kan se på systemet på Corsairs hemsida:

http://www.corsair.com/en/cpu-cooling-kits/hydro-series-water...

Annars så kan man titta på fläkten, de ska nämligen ha markeringar som visar vilket håll fläkten roterar samt vilket håll luftflödet går åt.

På länken ovan finns det även en bild på vad som följer med i paketet, och det följer med 4 långa skruvar för montering av fläkt samt 4 korta för att montera radiatorn i chassit.

Det humoristiska i det hela är att Corsair rekommenderar att man monterar fläktarna så att de suger in luft i chassit (iallafall i monteringsbeskrivningen för H100i), men alla bilder som man kan hitta på systemet, inklusive illustrationerna i monteringsbeskrivningen, visar det motsatta, d.v.s. fläkten suger ut luft från chassit.

Vill man ha optimal kylning borde det rent logiskt vara bättre att följa Corsairs rekommendationer (i skrift, alltså inte deras illustrationer), att montera fläkten så att den suger in luft utifrån chassit eftersom temperaturen inne i chassit alltid är högre än rumstemperaturen (iallafall i min dator).

Permalänk

Ne det som ser ut som 4st korta skruvar är inga skruvar. Det är honorna från backplaten. Som man ska fästa blocket i.