Större CPU kylare VS mindre + sidofläkt

Permalänk
Medlem

Större CPU kylare VS mindre + sidofläkt

Hej, håller på att kolla efter en ny dator och efter alltid kört med standard kylaren så tänkte jag gå på en tornkylare istället då jag hört att haswell ska vara varmare än föregångarna.

Delar

  • FD R4

  • i5 4670K 4-4.2 Ghz

  • EVGA 780 SC ACX

  • 2x intake fram, 1x intake botten och 1x outtake bak.

Det jag undrar är vad som är bäst för att få en så låg temperatur i helhet, cpu, gpu etc.

eller

Mvh Tobias

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twyzz:

Hej, håller på att kolla efter en ny dator och efter alltid kört med standard kylaren så tänkte jag gå på en tornkylare istället då jag hört att haswell ska vara varmare än föregångarna.

Delar

  • FD R4

  • i5 4670K 4-4.2 Ghz

  • EVGA 780 SC ACX

  • 2x intake fram, 1x intake botten och 1x outtake bak.

Det jag undrar är vad som är bäst för att få en så låg temperatur i helhet, cpu, gpu etc.

eller

Mvh Tobias

Fetare kylare helt klart. Fläkt på sidan hjälper bara grafikkort och är överflödigt om man inte har SLI/XF.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Definitivt en NH-D14, skillnaden i storlek/radiatoryta är för stor. En fläkt på sidan kommer inte behövas så länge du inte köper ett grafikkort till och Haswell blir som sagt varm så ska du klocka behövs en bra kylare.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Ju, mer massa du har som CPU skall värma upp desto mer värme avleder den massan och därför vinner du mer på en större CPU-kylare som har större massa än på en extra fläkt i chassit och en mindre CPU-kylare.. Tycker du att det sen skulle bli för varmt utan en extra fläkt i chassit så kan man alltid sätta dit den i efterhand men svårare och dyrare att byta CPU-kylare...

Note: Grymt nöjd med min D-14. Kyler och är tyst.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]