NetGear CG3700EMR - flera WAN-anslutningar?

Permalänk
Avstängd

NetGear CG3700EMR - flera WAN-anslutningar?

Hej, har internet från ComHem och kör med det medföljande modemet med 2 st LAN-portar. Modemet är ett NetGear CG3700EMR-1CMNDS.
Är det möjligt att på något sätt splitta så att jag får 2 WAN-anslutningar? Vill nämligen ha en dator på utsidan och resten av hemmets enheter på insidan av brandväggen.

Om det inte går med standardmjukvara, är det möjligt att blåsa in en custom firmware där det kanske funkar?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Du löser det med en DMZ-setup i routern. DVS du sätter datorns ip som du vill ha utanför brandväggen i DMZ-zonen. Sök på google så kommer du förstå hur du ska göra. Du behöver inte ha två stycken wan-uppkopplingar för detta.

Permalänk
Avstängd

Vadå, jag kommer väl fortfarande att dela IP med den inbyggda routern? Det är något jag inte vill.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Det är så man gör i alla fall. Vad är det du vill uppnå med datorn som ska vara utanför brandväggen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alfa347:

Det är så man gör i alla fall. Vad är det du vill uppnå med datorn som ska vara utanför brandväggen?

Vad jag vill uppnå är inte relevant. Det enda jag vill veta är om det går att lösa som jag vill eller om jag måste köpa en router och ställa in modemet att endast agera modem och switch.

Visa signatur

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Men så längde din ISP inte ger dig mer än ett externt IP så kan du troligen inte lösa det om du inte sätter upp två routrar. Då kan du göra så som du vill. Först en router som tar hand om den "externa" datorn samt skickar vidare ett IP till din andra router där du lägger de andra datorerna.

Du kan inte lösa det med endast en router på det sättet du är ute efter. Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Men så längde din ISP inte ger dig mer än ett externt IP så kan du troligen inte lösa det om du inte sätter upp två routrar. Då kan du göra så som du vill. Först en router som tar hand om den "externa" datorn samt skickar vidare ett IP till din andra router där du lägger de andra datorerna.

Du kan inte lösa det med endast en router på det sättet du är ute efter. Lycka till

Men det du nämner är ju grunden i dhcp relay

Permalänk

Jag får två IP-adresser av Comhem (tydligen så ska detta inte vara standard)

Modem - Switch -> Webbserver -> Router

Så ser mitt nätverk ut. Alltså olika IP för mitt eget nätverk och min webbserver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smartsim:

Men det du nämner är ju grunden i dhcp relay

Om du läst TS fråga så förstår du kanske varför jag skriver om grunderna om dhcp relay...