Permalänk
Medlem

Byta vattenkylare,göra stor skillnad?

Tänkte byta min CoolerMaster Seidon 120 M mot något bättre. är alldeless för ineffektiv för att kunna klocka 4.8-5 ghz som är mitt mål med en vettig temperatur och ljudnivå. battlefield 3 efter 20 minuters spelande med 4.4ghz klock är närmare 60 grader (1620 rpm PnP cougar vortex fläktar) och känns onödigt att försöka nå 4.8-5 ghz med nuvarande setup.

Då är min fundering hur mycket jag vinner på att byta till :
http://www.coolingstuff.se/p/879/raystorm-750-ex240-kit
Tanken är då att rad 240 kommer sitta i fronten för att sedan byggas ut med att sätta en 240 i toppen och köra på grafikkortet också eller måste pumpen bytas ut?

Kommer plocka bort hårddiskburen helt och hållet och bara köra på ssd disk så att få plats med radiator kommer nog inte bli ett problem.för att modda lär man nog behöva göra för att få plats med hela schabraket

tacksam för förslag

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket du vinner på det, men en framtida uppgradering är inga problem pumpen är stark, ett varningens ord dock, den pumpen är allt utom tyst.

Permalänk
Medlem

Men tanken med att byta är att få ner rpm:en på fläktarna så de blir lite tystare och kunna klocka högre och då undrar jag om kittet duger till det

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

vad har du för kylare på dina xfx hd 6870 i cf är det stock och de som fäljde med så skulle jag gissa på att det är dem du hör lol.
testa belasta korten i msi kombustor eller furmark så ska du höra på fläktljud som heter duga
mitt med stockkylarens fläktar var ett flygplan i jämnförelse mot mitt hd 5770 från sapphire heh.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag vågar nästan lova att det blir bättre med det kittet. Men, bara så du vet, de flesta som börjar med "riktig" vattenkylning blir inte nöjda efter att de köpt ett kit utan vill fortsätta bygga ut sitt system. Så mitt råd är att inte stirra dig blind på ett färdigt kit, utan välj de delar som verkar bäst redan från början. T.ex. skulle jag välja en tystare pump än den som ingår i kittet.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

vad har du för kylare på dina xfx hd 6870 i cf är det stock och de som fäljde med så skulle jag gissa på att det är dem du hör lol.
testa belasta korten i msi kombustor eller furmark så ska du höra på fläktljud som heter duga
mitt med stockkylarens fläktar var ett flygplan i jämnförelse mot mitt hd 5770 från sapphire heh.

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSppQIrh...

Ett referenskort och ett är ett med eftermarknadskylare.men plockade ut det högljuddaste och bara körde cpu test och det låter gode bra.
och tanken är att så fort 290x med annan kylare kommer ut på marknaden så blir det ett sådant. vet att mina 6870 kort låter

Skrivet av thompo:

Jag vågar nästan lova att det blir bättre med det kittet. Men, bara så du vet, de flesta som börjar med "riktig" vattenkylning blir inte nöjda efter att de köpt ett kit utan vill fortsätta bygga ut sitt system. Så mitt råd är att inte stirra dig blind på ett färdigt kit, utan välj de delar som verkar bäst redan från början. T.ex. skulle jag välja en tystare pump än den som ingår i kittet.

Absolut men man måste ju börja någonstans och tänkte göra det enkelt till att börja med.
Och sen lär jag ju få ett infall att eventuellt vattenkyla 290x kortet med vatten i framtiden men det är nog en tid bort.
Och börjar i cpu ändan till att börja med. Men vill först veta om det blir skillnad till att byta till en "riktig" vattenkylning.

Nån som är mer insatt i ämnet kanske kan lägga till ett par kloka ord

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

http://www.coolingstuff.se/p/879/raystorm-750-ex240-kit
och även beställa ett :
http://www.coolingstuff.se/p/366/ek-coolstream-rad-xtc--280--

så man är lite framtids säker, man kan visst aldrig få för mycket radiatoryta

Så en 240 rad i fronten, som går upp till pump/res för sedan gå till 280 rad i toppen för att sedan gå till cpu för att i framtiden eventuellt gå till en gpu och tillbaks till 240rad i fronten.

240 rad kommer kylas utav 2 stycken cougar vortex fläktar i pwm styrning och 280 rad kommer kylas utav 2 st cougar vortex fläktar också i pwm. borde räcka till att överklocka ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Skrivet av jdahl:

http://www.coolingstuff.se/p/879/raystorm-750-ex240-kit
och även beställa ett :
http://www.coolingstuff.se/p/882/xspc-ex240

så man är lite framtids säker, man kan visst aldrig få för lite radiatoryta

Man kan verkligen ha för liten radiatoryta, Däremot kan man aldrig ha för mkt radiatoryta
Du får nog inte bättre temps med fler radiatorer, Men det blir ju tystare med fler radiatorer och tysta fläktar som aldrig behöver varva upp speciellt mkt

Ett annat alternativ kan ju vara Swiftech H220, Lämpligt AIO system som kan byggas ut med fler radiatorer, Koppla en loop till grafikkort osv.
Presterar grymt mkt bättre än typ Corsair H100/110 men inte riktigt lika bra som custom loop, Men det är ett billigt och lämpligt alternativ

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Man kan verkligen ha för liten radiatoryta, Däremot kan man aldrig ha för mkt radiatoryta
Du får nog inte bättre temps med fler radiatorer, Men det blir ju tystare med fler radiatorer och tysta fläktar som aldrig behöver varva upp speciellt mkt

Ett annat alternativ kan ju vara Swiftech H220, Lämpligt AIO system som kan byggas ut med fler radiatorer, Koppla en loop till grafikkort osv.
Presterar grymt mkt bättre än typ Corsair H100/110 men inte riktigt lika bra som custom loop, Men det är ett billigt och lämpligt alternativ

Haha ja de jag menade såklart

Jo h220 Tänkte jag ett tag först på men jag vet inte. Känns lite för.. mjah...
känns som roligare med ett vanligt man bygger ihop så man får klippa slangar och fundera lite haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070