Permalänk

Byte av HDD till PS4

Om man skulle få för sig att uppgradera lagringsutrymmet på ps4:an skulle någon av dessa diskar vara ett bra alternativ, 1tb SSD känns för dyrt att uppgradera till.

Man vill ju gärna ha en disk som kommer hålla länge och är pålitlig.

http://www.inet.se/produkt/4304624/1tb-wd-red-2-5

http://www.inet.se/produkt/4304942/1tb-toshiba-2-5

http://www.inet.se/produkt/4304941/1tb-toshiba-sshd-8gb-2-5

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att den får maximalt vara 9,5mm hög. Kunde inte se några mått genom inets hemsida.
Jag hade satsat på WD disken av dessa iaf. Mycket god erfarenhet av deras diskar.

Jag kommer själv sätta in SSD om jag byter, men vart lite besviken när kravet på 160 GB gjordes.. Typiskt nu när det det är bra pris på 128 GB SSD diskar..

Permalänk
Skrivet av Growth:

Kom ihåg att den får maximalt vara 9,5mm hög. Kunde inte se några mått genom inets hemsida.
Jag hade satsat på WD disken av dessa iaf. Mycket god erfarenhet av deras diskar.

Jag kommer själv sätta in SSD om jag byter, men vart lite besviken när kravet på 160 GB gjordes.. Typiskt nu när det det är bra pris på 128 GB SSD diskar..

Okej ska ha det i åtanke, skulle gärna vilja sätta i en ssd men vill inte gå ner i lagringsutrymme. Och går man över 500gb i ssd börjar priset skena iväg.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur stora installs många spel kräver enligt info som kommit ut. Så räcker en 120gb bara till 2-3 spel. Så förstår att de har 160gb som mini krav. Gå in på tillverkarens hemsida och titta på vad som anges för mått där.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Med tanke på hur stora installs många spel kräver enligt info som kommit ut. Så räcker en 120gb bara till 2-3 spel. Så förstår att de har 160gb som mini krav. Gå in på tillverkarens hemsida och titta på vad som anges för mått där.

Jo de flesta ligger mellan 20-40 GB / spel.
Själv är man prestanda galning och jag spelar max 1-2 spel samtidigt, så för min del hade 128 GB SSD räckt. Men får bli en 250GB SSD inom kort.
Sitter och väntar på test från USA. Om någon hittar så får ni gärna länka!

Permalänk
Medlem

Mjo, skall kolla Polaris FriendZone senare. De skall köra PS4 tema hela 3h streamen idag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jag skulle vänta med att byta till SSD tills man har sett hur mycket bättre prestanda man får egentligen...
För om jag minns rätt så blev det sämre med SSD i PS3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Jag skulle vänta med att byta till SSD tills man har sett hur mycket bättre prestanda man får egentligen...
För om jag minns rätt så blev det sämre med SSD i PS3?

Det har aldrig blivit sämre med SSD på PS3'an, snarare tvärt om, men många står och jämmför spel som enbart ligger på en skiva och tror att SSD kommer göra under, vilket den inte kommer göra för ett spel som inte använder sig av HD'n.

Det finns spel som får halverad laddnings tid, det finns spel som får 5-10 FPS+ mer, det finns spel som blir nästan av med alla fryslagg o.s.v med SSD ( eller SSHD ) Men detta gäller enbart spel som använder sig av HD'n eller ligger på HD'n.

Sedan finns det spel som man inte märkbar av något heller, oftast de som inte har någon vidare laddningstid, dvs de flesta spel där ute idag.

Dock fördelen med en SSD över SSHD är väldigt liten i form av prestanda, den finns där dock men inte enorm.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av MugiMugi:

Det har aldrig blivit sämre med SSD på PS3'an, snarare tvärt om, men många står och jämmför spel som enbart ligger på en skiva och tror att SSD kommer göra under, vilket den inte kommer göra för ett spel som inte använder sig av HD'n.

Det finns spel som får halverad laddnings tid, det finns spel som får 5-10 FPS+ mer, det finns spel som blir nästan av med alla fryslagg o.s.v med SSD ( eller SSHD ) Men detta gäller enbart spel som använder sig av HD'n eller ligger på HD'n.

Sedan finns det spel som man inte märkbar av något heller, oftast de som inte har någon vidare laddningstid, dvs de flesta spel där ute idag.

Dock fördelen med en SSD över SSHD är väldigt liten i form av prestanda, den finns där dock men inte enorm.

Oki! Har alltid haft för mig att det sög med SSD av någon konstig anledning

Vill också byta då fast till större volym Får vänta tills det kommer 2TB diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Growth:

Kom ihåg att den får maximalt vara 9,5mm hög. Kunde inte se några mått genom inets hemsida.
Jag hade satsat på WD disken av dessa iaf. Mycket god erfarenhet av deras diskar.

Jag kommer själv sätta in SSD om jag byter, men vart lite besviken när kravet på 160 GB gjordes.. Typiskt nu när det det är bra pris på 128 GB SSD diskar..

Tänk på att systemet kommer kräva en hel del också (därav säkert varför de sätter ett minimum på 160GB). De flesta spelen installeras på disk vilket tar mycket plats. Nerladdningar från PSS ligger på 30-40Gb för vissa spel. Jag tror det är fel att välja att gå ner i hårddiskstorlek.

Om utrymmet tar slut för att man spelar 5-6 olika spel så tappar man en stor del vinsten med att ha en SSD då man i så fall måste installera spelet varje gång man byter till något annat. Inte värt att få ner laddningstiderna i spel om initiala laddningstiden (installationen) behöver göras ofta.

Själv kommer jag behålla den disk som följer med PS4:an och när den blir full så blir det uppdatering till en större disk. Man får helt enkelt se hur mycket man stör sig på det lite längre laddningstiderna man får. Om det är en avsevärd förbättring med SSD så kanske får man överväga om det är värt priset för en 500gb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Tänk på att systemet kommer kräva en hel del också.......

Har börjat dyka upp lite resultat här och var nu, och det ser inte ut att vara värt kostnaden med SSD. Gör som dig avvaktar med uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Jag skulle vänta med att byta till SSD tills man har sett hur mycket bättre prestanda man får egentligen...
För om jag minns rätt så blev det sämre med SSD i PS3?

Har du käkat svamp? Hur skulle det bli SÄMRE med en SSD? Det påverkar olika mycket i olika spel, men alla laddningstider är grymt mycket kortare även om en PS3a inte kan i närheten utnyttja en SSD till sin fulla kapacitet. GTAV är som natt och dag t ex med SSD mot gamla orginaldisken. Däremot så är vissa spel som t ex BF3 så är det noll skillnad.

Dock nyheter för mig att det är ett krav på 160GB, inget jag visste. Nåja, disken som sitter i PS3an nu var tänkt till datorn iaf så gör inte så mycket antar jag.

Byta hårddisk är nog något av det mest simpla jag någonsin gjort i form av hårdvarubyte. Samma busenkla metod, däremot så både för PS3 och PS4 så stod det att man skulle ladda ned fw på ett usb-minne först. Inget jag behövde installera alls när jag formaterade om på min PS3a, verkade sköta sig själv via internet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Byta hårddisk är nog något av det mest simpla jag någonsin gjort i form av hårdvarubyte. Samma busenkla metod, däremot så både för PS3 och PS4 så stod det att man skulle ladda ned fw på ett usb-minne först. Inget jag behövde installera alls när jag formaterade om på min PS3a, verkade sköta sig själv via internet?

PS4 os är 1Gb, borde ju iof. inte vara n¨gra större problem att ladda ner för PS4an men men avsevärt större än till PS3.

Någon som vet om det är en vettig idé att stoppa i en 7200rpm hårddisk i PS4? Standarddisken är ju 5400rpm så får man någon märkbar prestandavinst med 7200rpm och hur klarar PS4 av den extra strömförbrukningen och värmen som 7200rpm medför?
Sony anger ju klart och tydligt att valfri disk ska fungera bara den är max 9.5mm hög och 160Gb stor men kan man lita på det?

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Har du käkat svamp? Hur skulle det bli SÄMRE med en SSD? Det påverkar olika mycket i olika spel, men alla laddningstider är grymt mycket kortare även om en PS3a inte kan i närheten utnyttja en SSD till sin fulla kapacitet. GTAV är som natt och dag t ex med SSD mot gamla orginaldisken. Däremot så är vissa spel som t ex BF3 så är det noll skillnad.

http://www.youtube.com/watch?v=RbuKRH0aHRM

Dock nyheter för mig att det är ett krav på 160GB, inget jag visste. Nåja, disken som sitter i PS3an nu var tänkt till datorn iaf så gör inte så mycket antar jag.

Byta hårddisk är nog något av det mest simpla jag någonsin gjort i form av hårdvarubyte. Samma busenkla metod, däremot så både för PS3 och PS4 så stod det att man skulle ladda ned fw på ett usb-minne först. Inget jag behövde installera alls när jag formaterade om på min PS3a, verkade sköta sig själv via internet?

Såklart jag har! Svamp är sjukt gott! Haha inte vet jag vart jag fick det ifrån...

Tycker 160Gb är för lite Vill ha egentligen minst 1Tb to be safe
Dock fortfarande för dyrt för mig: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074415

Kan bli annars denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1706075

Permalänk
Medlem

SSHD är väl riktigt bra för PS, det var det iaf för ps3 kom jag ihåg. Fanns någon film på när de spelade Dragon Age där laddtiderna var enormt mycket kortare. Dem är ju väldigt prisvärda med.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk

Svensk som visar hur man gör

hittade en svenne som har gjort en video på hur man gör