Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

hmm, få tag på en ny dator att testa i hade jag föreslagit.
ju mer man kan utesluta desto bättre tänker jag :/ jäkla situation du hamnat i.

Skulle kunna be några vänner om vi kan testa RAM-minnena i deras datorer. Min bror har samma moderkort om han inte bytt efter att han flyttade, skulle väl iof vara intressant att se om det fungerade på hans.
Ja det är sant, men blir lite frustrerande när allt som verkar kunna vara svaret inte hjälper.
I värsta fall om jag inte kan byta in det för Inet, kan jag lika gärna ge bort det och börja leta efter likadana som jag redan har och köra 4st 2GiB RAM.

Permalänk
Skrivet av Kolados:

Ja slot 1 och 3, har även provat dem en och en och i fel slots (skadar inte att testa?).
Ja, med mina gamla minnen fungerar det som det alltid gjort.
Uppdaterade BIOS till senaste version när Inet sa att minnena fungerar.
Nollställt alla inställningar mer än ett par gånger.
Japp, ställt in allt rätt, samt underklockat.
Både de nya och de gamla minnena är från Corsair, 1600mhz och är cl9, de gamla är dock version ~2.4 och de nya 3.24 om det nu skulle ha någon betydelse. Skillnaden ligger i volt, men det är inställt rätt när jag testar de nya.

Jag vet inte om de är stödda, men jag antog det eftersom de har samma specs (utom volt). Till mitt försvar är listan över stödda minnen väldigt liten (de enda 4 gig som stod att de var bekräftat stödda var från Kingston) och från 2010 någonting.

I BIOS står det att det är 4GiB i slott 1 och 4 GiB i slott 3 osv, allt verkar stämma, men jag är inte speciellt kunnig.

Ångerrätten har löpt ut (mer än 14 dagar sen jag tog emot varan) om den inte på något sätt skulle förnyas i.o.m. att jag fick tillbaka dem från Inet efter felundersökningen den 14:e november.

Har du provat att köra minnena med en högre spänning än 1,5V? Oftast brukar de tåla minst 1,65V utan problem vid 24/7 drift. Om du inte har möjlighet att lämna tillbaka så kan det ju vara en väg framåt att prova. Det kan vara så att minneskontrollern har problem med 1600MHz vid 1,5V, då jag de minnen jag tittade på i listan verkade vara 1,6V och uppåt för 1600MHz.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar av Gigabytes support och moderkortet är kompatibelt med minnena. Jag får helt enkelt testa det i andras för att se om det fungerar för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Har du provat att köra minnena med en högre spänning än 1,5V? Oftast brukar de tåla minst 1,65V utan problem vid 24/7 drift. Om du inte har möjlighet att lämna tillbaka så kan det ju vara en väg framåt att prova. Det kan vara så att minneskontrollern har problem med 1600MHz vid 1,5V, då jag de minnen jag tittade på i listan verkade vara 1,6V och uppåt för 1600MHz.

Har testat att övervolta, ingenting händer om man inte går uppemot 1,8V och då blir allting bara svart och man måste resetta CMOS.

Permalänk
Medlem

http://ark.intel.com/products/43553/

Max Memory Size (dependent on memory type) 16 GB
Memory Types DDR3-1066/1333
# of Memory Channels 2
Max Memory Bandwidth 21 GB/s
Physical Address Extensions 36-bit

Har ju testat att underklocka till både 1333 och 1066 mhz, men det kanske inte hjälper om processorn och RAM inte är kompatibla?

Iof är de gamla RAM-minnena också på 1600mhz, borde ju inte vara något problem.