Permalänk

Koppar/kromade rör?

Tja SweClocker!

Ja undrar om man kan ha koppar/ kromade rör istället för slangar i sin custom loop..
Klart man kan ha det... vad jag undrar är då :
Hur tjocka rör?
Blir de sämre flöde med rör än slangar?
var bör jag köpa rör?
nåt jag borde tänka på om jag ska använda rör?
nån speciell vätska man ska haa? ...

Thanks in advance!

-RealizeGG

Visa signatur

AMD FX-8320 @ 5017 MHz
http://valid.canardpc.com/ppty3p
AMD Athlon II X2 250 @ 4013 MHz
http://valid.canardpc.com/jwpmni

Permalänk
Avstängd

Borde mig veterligen inte vara några problem, vanliga vattenledningsrör från järnhandeln håller minst 8 bar, vilket är väldigt mycket overkill för alla vanliga vattenkylsystem. Ända är väl att det är mycket svårare att få delarna att passa ihop.

Är det koppar/mässing i alla delar så blir det ju heller ingen galvanisk korrosion mellan delarna.

Flödet borde bli lika, troligen inget som påverkar -i realiteten- vad gäller rörböjar och annat (i allafall inte mer än motsvarande slanganslutningar/kopplingar... Krökningsradieförhållanden osv blir ju exakt desamma. ), invändigt torde de ha samma egenskaper.

Rör finns med ungefär samma innerdiameter som slangarna så det är bara att välja en storlek som passar med de delar man tänkt använda, bara flödesarean inte är mindre så är det nemas problemas. (Edit, dvs det gör inget om röret blir större än motsvarande slang, rör i detta land kommer i mm och tum, vilket underlättar en heldel då man här kan använda mm mått till rören. De finns som standard i 10-12-15 osv...)

Delar, tja, det är väl mest en smakfråga, men mitt stalltips är järnhandeln/byggvaruhus om man vill ha bra priser.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är inget speciellt med rör vs slang när det gäller flöde eller vätska, man använder samma vätska. Om du skall köpa rör så skall du åka till en VVS/bygghandel och kolla efter glödgat kopparrör (kan heta mjukt kopparrör också), och det finns med både krom- och kopparyta. Dessa är lätta(re) att böja, men du måste fortfarande ha en rörbock för den storleken av rör du skall ha om du vill få böjar utan veck (finns andra knep utan rörbock också, men det får du söka upp själv ). Rena kromrör finns inte/är inte passligt, då krom är väldigt hårt och sprött, och kan inte böjas särskilt lätt.

Till kopplingarna mellan rör och vattenblock använder du klämringskopplingar. Dessa är simpla att använda och finns med både krom och mässingsutförande. Vattenblocken följer samma gängstandard som vanliga vattenrör, alltså G/R/Withworth beroende på vad man vill kalla dem, men tum är det vanliga namnet.

Visa signatur

That which does not kill me makes me stronger. That which does kill me I'll deal with when I respawn.

Permalänk
Avstängd

Ett tips, om du inte har tillgång till riktiga verktyg är att först såga till mallar av tex spillbitar av byggskiva av någon litet tjockare kvalitet (du kan nog fråga hos någon bygghandel eller företag om de har söndersågade spillbitar eller sopor du kan få billigt eller för en påse fikabröd om du ber litet snällt, går bra med i stort sett vad som, bara det är någorlunda stabilt och inte alltför tunnt) Sedan ritar du ut med blyertspenna tex och passare/linjal eller vad du behöver på en bit pappar tills du är helt nöjd, sedan klipper du ut kurvan (vill du ha två exakt lika sidor viker du bara papperet på mitten innan du klipper) sedan ritar du ut på byggskivebiten och sågar ut kurvan, när du är nöjd med biten spikar/skruvar du fast den på en annan litet större bit som kan tjäna som underlag (underlättar om den går att spänna fast med en skruvtving mot bordet man håller till på...) Därefter klämmer du fast rörets ena ände mot mallen och böjer dig försiktigt framåt i små nätta steg med en träbit på utsidan (medan du försiktigt håller röret på plats så att det inte slingrar sig upp och blir snett, om det gör det så går det dock oftast att korrigera med händerna om man är försiktig) tills kurvan är färdig. (fungerar bäst med mjukglödgade rör som sagt, kom ihåg att de blir hårda och spröda igen efter att de böjts...) Var försiktig så du inte mosar röret så att det blir platt och fult efter böjen (eller för mycket glapp så det blir fula veck, det går bara ner till en viss radie, sedan måste man använda kopplingar om man tex behöver 90 gradesböjar och liknande men det går att få ganska tighta böjar med litet träning...).

(har arbetat en del med VVS förut och detta är ju som sagt exakt samma delar. (Varmbockning är svårt och blir lätt fult på kromade rör, okromade går att muklöda till sådanthär men då måste man använda gas eller extremt kraftiga special lödkolvar så jag tror det går bort här om man inte redan har grejer.) Tänkte själv prova detta till mitt kommande projekt)

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number