Kommer det funka bra i PNP med dessa fläktar ?

Permalänk

Kommer det funka bra i PNP med dessa fläktar ?

Tänkte om jag skulle köra PNP med min H100i. Jag tänkte då om jag skulle köra 4st Corsair Air Series SP120 Quiet Edition eller 4st Corsair Air Series SP120 High Performance Edition ?
Tanken med att köra Quiet fläktarna är att det kanske kyler så pass bra i PNP även fast dom går saktare. Bara 2st Quiet fläktar kanske inte kyler så bra, men 4st. Eller kommer det inte hjälpa mig ?

Är det bättre/onödigt att köra Performance i PNP ?
Vill ha så mycket prestanda som möjligt men vill inte att datorn ska låta helvete.

Visa signatur

Samsung SyncMaster SA950 - Razer DeathAdder 2013 - Corsair Vengaence K65 - Beyerdynamic 990 Pro - Radeon XFX HD 7970 - G.Skill Ripjaws 2133Mhz 16Gb - Intel i5 3570K - ASRock Fatal1ty Professional Z77 - Corsair Carbide Air 540 High Airflow - Corsair Hydro H100i - Razer Goliathus Control - Steinberg UR22 - Razer Goliathus Speed - Intel SSD 120Gb - Samsung 250Gb SSD - Corsair AX 750W Modulärt - Fractal Design Adjust 108 - Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av razergamez:

Tänkte om jag skulle köra PNP med min H100i. Jag tänkte då om jag skulle köra 4st Corsair Air Series SP120 Quiet Edition eller 4st Corsair Air Series SP120 High Performance Edition ?
Tanken med att köra Quiet fläktarna är att det kanske kyler så pass bra i PNP även fast dom går saktare. Bara 2st Quiet fläktar kanske inte kyler så bra, men 4st. Eller kommer det inte hjälpa mig ?

Är det bättre/onödigt att köra Performance i PNP ?
Vill ha så mycket prestanda som möjligt men vill inte att datorn ska låta helvete.

Varför inte köra med GT fläktar istället om du inte vill att det ska låta så mycket utan att tumma på prestandan.

Jämför:
http://www.youtube.com/watch?v=kOByLEBHSDs

GT fläkt:
http://cdon.se/hemelektronik/scythe/scythe-gentle-typhoon120m...

Angående PNP;

Du tjänar på att köra Push/Pull, (jag gör det), men i ärlighetens namn så är det inte så mycket. Om du hittar fläktar som inte låter allt för mycket och inte har något emot att lägga dubbelt så mycket pengar på fläktarna samt accepterar att sänkningen av temps inte motsvarar vare sig dB höjningen eller prishöjningen så rekommenderar jag det.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

Hur många grader handlar det om ungefär ?
Typ 1C eller mer ?

Visa signatur

Samsung SyncMaster SA950 - Razer DeathAdder 2013 - Corsair Vengaence K65 - Beyerdynamic 990 Pro - Radeon XFX HD 7970 - G.Skill Ripjaws 2133Mhz 16Gb - Intel i5 3570K - ASRock Fatal1ty Professional Z77 - Corsair Carbide Air 540 High Airflow - Corsair Hydro H100i - Razer Goliathus Control - Steinberg UR22 - Razer Goliathus Speed - Intel SSD 120Gb - Samsung 250Gb SSD - Corsair AX 750W Modulärt - Fractal Design Adjust 108 - Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av razergamez:

Hur många grader handlar det om ungefär ?
Typ 1C eller mer ?

Du får ca 15-20% bättre kylning i push/pull jämfört med bara "push". Jag tycker att skillnaden är tillräckligt stor för att rekommendera det. Se dock till att välja "rätt" typ av fläkt, dvs en med bra statiskt tryck, men det verkar du redan ha koll på

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Du får ca 15-20% bättre kylning i push/pull jämfört med bara "push". Jag tycker att skillnaden är tillräckligt stor för att rekommendera det. Se dock till att välja "rätt" typ av fläkt, dvs en med bra statiskt tryck, men det verkar du redan ha koll på

Åfan, är det verkligen så mycket !
Så du menar att jag kommer få 13C kallare processor i PNP om jag nu har 65C i P ?

Visa signatur

Samsung SyncMaster SA950 - Razer DeathAdder 2013 - Corsair Vengaence K65 - Beyerdynamic 990 Pro - Radeon XFX HD 7970 - G.Skill Ripjaws 2133Mhz 16Gb - Intel i5 3570K - ASRock Fatal1ty Professional Z77 - Corsair Carbide Air 540 High Airflow - Corsair Hydro H100i - Razer Goliathus Control - Steinberg UR22 - Razer Goliathus Speed - Intel SSD 120Gb - Samsung 250Gb SSD - Corsair AX 750W Modulärt - Fractal Design Adjust 108 - Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av razergamez:

Åfan, är det verkligen så mycket !
Så du menar att jag kommer få 13C kallare processor i PNP om jag nu har 65C i P ?

Nej, det var inte så jag menade. Tänk dig att en fläkt i "push" är 100% kylkapacitet så är en extra "pull" ytterligare 15-20%. Skillnaden kan alltså vara så liten som par grader. Ursäkta om jag var otydlig

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Moderator
Moderator

*Korspost, tråd låst.*

Du får skapa EN tråd med dina kylarfrågor och sedan hålla dig till den, det är inte hållbart att spamma ned forumet med en ny tråd för varje ny fundering och detaljfråga.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.