Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggmeiler:

Kommer nog köpa en Xbox One X, den ser trevligt ut.

Det är ju en rejäl uppgradering från non-Slim med, och tar ett rejält steg förbi Sony också. Såvida de inte, som jag smått räknar med, presenterar en Pro 2 eller liknande inatt då hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är ju en rejäl uppgradering från non-Slim med, och tar ett rejält steg förbi Sony också. Såvida de inte, som jag smått räknar med, presenterar en Pro 2 eller liknande inatt då hehe.

Yes, nu behöver Microsoft bara göra några spel till konsolen.

Vad tror vi den kommer att kosta? 4499? 4999? Inte under 4000 eller över 5000 väl?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Kan väl sammanfatta lite saker från Microsofts E3 här.

Xbox One X // 499$, Svenskt pris inte visats // 7:e November

Forza 7 // 4K 60fps // 3:e Oktober

State of Decay 2 // 4K

Minecraft 4K // Sommar

Sea of Thieves // TBA

Crackdown 3 // 7:e november

Ori and the Will of the Wisps // TBA

Original Xbox-bakåtkompatibilitet

Ganska klent med spel från Microsofts egna studios i år, men det finns lite godbitar här och där.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Oggmeiler:

Yes, nu behöver Microsoft bara göra några spel till konsolen.

Vad tror vi den kommer att kosta? 4499? 4999? Inte under 4000 eller över 5000 väl?

Närmare 6000 är nog mer sannolikt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@anon5930:
Att sony skulle presentera en Pro 2, skulle vara självmord för dem. Speciellt när Sony eller Speltillverkare inte tycks veta vad de vill med Pro. hittills ger iaf Microsoft intrycket att de vet vad de vill med One X.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@Dunder: Vad kostade Xbox One när det lanserades i Sverige? Bör ju hamma någorlunda samma prisnivå då den också såldes för 499 i början.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyBlueberry:

Kolla gärna upp dem, särskilt Dark & Light, Black Desert och Anthem.

Dark & Light är ett gammalt floppat MMO från tidigt 2000 tal, som de har licensierat igen och börjat göra om, jag skulle inte tippa för mycket på det, det var blanda annat det sämsta jag någonsin spelat då, tvivlar enormt på att det blir mycket bättre nu. Black Desert om du nu vill spela det så kan du spela det redan idag till PC vilket jag nog skulle rekommendera för det spelet, men överlag ett bra single player mmo då man mer eller mindre bara kan göra saker för sig självt, förutom sieges då.

Skrivet av martinot:

Visst, de är inte nummer #1 på marknaden, men att vara #2 är inte dåligt. Apple är ju inte kass för att de är #2 på både datormarknaden och på telefonmarknaden.

Jämfört med Apple som kanske säljer till 1/8-del av deras marknader, så säljer Sony kanske till 2/3-delar av konsolmarknaden, och Microsoft till 1/3-del av konsolmarknden.

PS4 (Pro) och XB 1 låg på ungefär samma intropris, så jag kan inte säga att det är högt, och speciellt inte med tanke på den prestandan man verkar få (känns som den har potential att ha ett högt "bang for the buck"-värde, även om det återstår att se i tester).

Tycker det är lysande trevlig att både Microsoft och Sony har kommit med ett par lite mer "high end"-alternativ för de som så önskar. Den stora massan kan som vanligt fortsätta att köpa deras "normala" alternativ i form av XB1S och PS4S för de som tycker detta är för dyrt.

Jo, XB1S tycker jag är lysande mycket konsol och mediaspelare (som jag främst använder de till, har 5 st.) för väldigt lite pengar. Tror inte du kan få en lika kompetent 4K/HDR-spelare för dessa pengar någon annan stans, och sedan kan du som en bonus spela på den också (ibland tom. samma titlar som du redan äger till Win10 utan extra kostnad/licens - lysande IMO!).

Sedan är även PS4 Slim (som också går för runt 2000 nuförtiden) också lysande bra och mycket för pengarna skall tilläggas (även om jag personligen saknar möjlighet till 4K/UHD BD). Bra köp bägge två helt enkelt!

Beror på krav, streamar du bara så kan du skaffa en Chromecast Ultra som gör 4k UHD för ~800 kr, vilket jag anser är ett bättre alternativ då jag själv inte sysslar med fysisk media för film och inte gjort på ett bra tag.

Sedan är det väl värt att nämna att Xbox one X inte får samma pris här som standard X när den släpptes här. I Sverige släpptes 399$ modellen för ca 4300 kr, i detta fallet kostar denna 499$ och utöver det har vi fler skatter idag som gör konsolen bara där ca 400 kr dyrare.

Utöver det så handlar väldigt mycket också om spel och inte bara om hårdvara, i mycket stor del av Microsofts fall så saknar konsolen spel, i ganska så många kategorier vilket gör att många inte köper den just på grund av detta, spelar du just t.ex. bilspel samt FPS/3PS så är Microsoft konsol ganska så bra att skaffa, men är du inte intresserad av dessa så finns det stora hål av spel.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Oggmeiler:

@DunderKlumpen: Vad kostade Xbox One när det lanserades i Sverige? Bör ju hamma någorlunda samma prisnivå då den också såldes för 499 i början.

Läste vad Calle skrev på FZ och tyckte det lät vettigt:
https://www.fz.se/nyhet/273405-xbox-one-x-har-fatt-en-prislap...

Hur blir det med kemikalieskatten, drabbades konsoler av denna?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Priset på XOX lär väl falla rätt snabbt efter lanseringen. Redan våren 2018 lär det gå ner en hel del. För egen del ser jag fram emot ett köp kanske vid Black Friday 2018, då kanske det går att hitta en konsol till ett pris som passar mig. Tills dess klarar sig familjen på den äldre Xone. Mest intressant tycker jag det är att se hur länge spelen som släpps även ska komma att funka på vanliga Xone.

Permalänk
Medlem

Rare replay och lite andra DLC och spel ska vara gratis till xbox one om man
1) loggar in på mixer med ett xbox-länkat konto eller länkar sitt konto till ms xbox login
2) tittar på LIVE en xbox E3 stream, obs den offficiella "xbox" "xbox daily: live @ E3!"

Tiderna som är kvar verkar vara 22.00 - 01.00 ikväll, onsdag, eller 19.00 - 22.00 på torsdag svensk tid. (rätta mig om jag har fel)

https://blog.mixer.com/e3/amp/
http://support.xbox.com/en-US/games/game-setup/Xbox-E3-MixPot... <- förlängt pga av inloggningproblem på keynoten.
https://www.reddit.com/r/GreatXboxDeals/comments/6gpkif/xbox_...

Permalänk
Medlem

@pacc: Fick spelen idag, hade redan Rare Replay på skiva men kul att ha det digitalt också!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oggmeiler:

Yes, nu behöver Microsoft bara göra några spel till konsolen.

Vad tror vi den kommer att kosta? 4499? 4999? Inte under 4000 eller över 5000 väl?

Bra fråga, går ju inte översätta dollarpriset rakt av idag men strax över 5000kr vore nog inte omöjligt. Men priserna lär nog kunna sjunka ganska snart också. Priset borde kunna snudda vid 4000kr vid E3 2018. Det är ändå rätt mycket för pengarna, vill man komma billigare undan så finns både Xbox One och Xbox One S.

Spelpresentationen såg bra ut, de leder E3 hitills för min del. Men mer MS-utgivna spel och gärna lite nya IP'n hade jag gärna sett.

Skrivet av Wyver:

@anders190:
Att sony skulle presentera en Pro 2, skulle vara självmord för dem. Speciellt när Sony eller Speltillverkare inte tycks veta vad de vill med Pro. hittills ger iaf Microsoft intrycket att de vet vad de vill med One X.

Jag kan hålla med om att PS4 Pro är en väldigt ofokuserad produkt. Nu vet jag inte hur det är idag men inledningsvis presterade den sämre än PS4 till och med, samt känslan av att den inte är så viktig. Sedan känner jag att Sony börjat göra om misstagen med exempelvis PS Vita, ont om spel, speciellt nya spel. En del skjuts frammåt men för det mesta är det bara PS2/PS3 omlanseringar och VR-utgåvor av gamla spel. MS visade vad de har att lansera och Forza 7 lär dyka upp innan Gran Turismo Sport. Och ärligt talat lär vi nog se minst ett Horizon-spel till, kanske även Forza 8 innan nästa GT faktiskt är ute.

Men som jag skrev ovan, vill gärna se mer nya spel till Xbox också. Jag tycker MS gjorde ett bättre jobb på att visa upp vad som är på väg men hade gärna sett mer ändå. E3 är inte vad det brukar vara förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Beror på krav, streamar du bara så kan du skaffa en Chromecast Ultra som gör 4k UHD för ~800 kr, vilket jag anser är ett bättre alternativ då jag själv inte sysslar med fysisk media för film och inte gjort på ett bra tag.

Har testat "vanliga" Chromecast (innan 4K fanns), och gillade verkligen inte konceptet. Föredrar för att göra det lätt för både mig och familjen att ha en mediacenter-lösning istället.

Apple TV skulle kunna vara alternativ (gillar produkten i grunden), men saknade optisk media och även 4K. Nvidia Shield klarar 4K och verkar också vara en bra lösning, men saknar optisk media. PS4 Slim är också ett mycket bra och fint alternativ som jag övervägde starkt, men för mig föll det till slut lite mer över (även om ingen jordskredsseger) på XB1S pga:

  1. Lite lägre pris när jag köpte i höstas/innan jul, ca 500 pix eller mer per enhet om jag valt PS4S (kaffepengar för mig, men köpte ändå 5 stycken, så var trevligt med lite extra fika över). Idag så kan man dock också få en PS4S för 2000 pix (så inte samma fördel längre).

  2. Stöd för både HDR och 4K på optisk media.

  3. Kan med UWP / Play Anywhere spela samma spel som på PC (som jag huvudsakligen lirar på) på alla mina TV (skönt ibland att chilla var som helst i huset med ett trevligt spel).

Så PS4S hade funkat fin-fint, men vägde som sagt lite över för XB1S för mig/oss denna gången så som vi använder prylarna.

Skrivet av Tenerezza:

Sedan är det väl värt att nämna att Xbox one X inte får samma pris här som standard X när den släpptes här. I Sverige släpptes 399$ modellen för ca 4300 kr, i detta fallet kostar denna 499$ och utöver det har vi fler skatter idag som gör konsolen bara där ca 400 kr dyrare.

Eftersom vi pratade $ så tänkte jag på den amerikanska lanseringen (dvs. den globala försäljningen). Du har rätt om här i Sverige (där Kinect aldrig bundlades, om jag minns rätt) där den kom mycket senare (och redan droppat globalt i priset).

Väldigt trevligt att vi denna gången får XB1X i Sverige samtidigt som den släpps i USA.

Hurra (för en gångs skull)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Såg att Gears of War 4 är nere på 299 kronor i någon dag till. Tänkte eventuellt införskaffa detta.
Någon insatt som kan säga om spelet är värt den slanten?

Permalänk
Medlem

@Krigarvarg: Inte mitt spel, men jämför med en skiva på t.ex amazon och om du absolut behöver digital kopia eller får DLC.
microsofts pris lär ju inte bli samma på ett par månader, men det finns ju många bundlade koder och skivor i omlopp.

Jag sneglar på Rocket League på köpet med 3 mån xbox live från Amazon.co.uk (registrera en engelsk adress, det levereras ändå med mail)
Är det värt det?

Permalänk
Skrivet av pacc:

Rare replay och lite andra DLC och spel ska vara gratis till xbox one om man
1) loggar in på mixer med ett xbox-länkat konto eller länkar sitt konto till ms xbox login
2) tittar på LIVE en xbox E3 stream, obs den offficiella "xbox" "xbox daily: live @ E3!"

Tiderna som är kvar verkar vara 22.00 - 01.00 ikväll, onsdag, eller 19.00 - 22.00 på torsdag svensk tid. (rätta mig om jag har fel)

https://blog.mixer.com/e3/amp/
http://support.xbox.com/en-US/games/game-setup/Xbox-E3-MixPot... <- förlängt pga av inloggningproblem på keynoten.
https://www.reddit.com/r/GreatXboxDeals/comments/6gpkif/xbox_...

Tack för tipset. Nu har jag också Rare Replay bland mina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Tack för tipset. Nu har jag också Rare Replay bland mina spel.

Fick ni något mail om det, eller dök det bara upp bland nerladdningsbara spel?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Fick ni något mail om det, eller dök det bara upp bland nerladdningsbara spel?

Det dök bara upp.

Permalänk
Medlem

Finns det nån som kan tipsa om nåt äventyrsspel för barn, typ 7 år? Jag tänker mig typ som Rayman legends som är sidescrolling. Men just Rayman känns som att det är lite för många moment samtidigt. Men nåt åt det hållet iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Finns det nån som kan tipsa om nåt äventyrsspel för barn, typ 7 år? Jag tänker mig typ som Rayman legends som är sidescrolling. Men just Rayman känns som att det är lite för många moment samtidigt. Men nåt åt det hållet iaf

Jag undrar nästan samma sak. Det spel som jag ska köpa åt äldsta grabben är Lego city undercover, men undrar också över fler lämpliga spel till mindre barn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min barn kör mest Lego Star Wars och ett spel till 360 som heter Doritos Crash Course. Det senare spelet är en plattform/sidoscrollare men inte direkt något äventyrsspel. Det är dock gratis vad jag vet, och funkar även på Xone.

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa METAL GEAR SOLID V: THE DEFINITIVE EXPERIENCE, är det värt det om man redan har standard MGSV på skiva?

https://www.microsoft.com/sv-se/store/p/METAL-GEAR-SOLID-V-THE-DEFINITIVE-EXPERIENCE/BW050BMB7FD7

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk

Någon som vet vart man köper "play and charge kit" som passar till Xbox One Elite controllern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Någon som vet vart man köper "play and charge kit" som passar till Xbox One Elite controllern?

Original ska väl fungera, https://www.webhallen.com/se-sv/spel/xbox_one/187987-xbox_one-play__charge_kit&atcl=search:live

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krigarvarg:

Någon som vet vart man köper "play and charge kit" som passar till Xbox One Elite controllern?

Stämmer att den passar bra. Jag har två sådanna, ena sitter i min Elite-kontroller och den andra i V2-kontrollen.

Permalänk

Någon som vet när det svenska priset kommer fastställas för Xbox One X ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Stämmer att den passar bra. Jag har två sådanna, ena sitter i min Elite-kontroller och den andra i V2-kontrollen.

Då ska jag skaffa en sådan då. Tackar för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Mitt xbox live gick ut igår så jag köpte ett 12mån pre-paid kort igår men jag kan inte lösa in koden jag får hela tiden detta meddelande.

"Try that again

Something happened on our end. Waiting a bit might help."

Så koden verkar ju funka eftersom det kommer upp att det är ett 12mån abonnemang. Någon som haft liknande problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Mitt xbox live gick ut igår så jag köpte ett 12mån pre-paid kort igår men jag kan inte lösa in koden jag får hela tiden detta meddelande.

"Try that again

Something happened on our end. Waiting a bit might help."

Så koden verkar ju funka eftersom det kommer upp att det är ett 12mån abonnemang. Någon som haft liknande problem?

Jag var med om det när jag gick från xbox egen prenumeration (drar varje månad) till att istället köpa koder. Jag var tvungen att vänta någon dag innan jag kunde lösa in min kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onyx:

Jag var med om det när jag gick från xbox egen prenumeration (drar varje månad) till att istället köpa koder. Jag var tvungen att vänta någon dag innan jag kunde lösa in min kod.

Har dock aldrig använt deras egen prenumeration alltid köpt koder.

Kan det ha att göra med att jag tackar nej till att aktivera auto-sub där man får en gratis månad(woohoo....)

Visa signatur