Minnen med olika volt-spec. Funkar det vid klockning?

Permalänk

Minnen med olika volt-spec. Funkar det vid klockning?

Goddag,

köpte till 4gb ddr3 1600mhz minnen till min burk. Skillnaden var att dessa nya Corsair minnen är specade till 1.5v medan mina A-data som sitter i idag är specade till 1.65v.

Fråga:
Tänkte klocka burken, kan man köra DRAM voltage på 1.65v trots specen på 1.5v på två av minnena?

Permalänk

Kom igen nu. Någon måste väl råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem

kommer gå varmt för de andra två men funkar...
kika dock om du kan få de två på 1,65v stabila på lägre spänning och kanske ligga på 1,55v så hamnar du på ett mellanting liksom heh :3

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kommer gå varmt för de andra två men funkar...
kika dock om du kan få de två på 1,65v stabila på lägre spänning och kanske ligga på 1,55v så hamnar du på ett mellanting liksom heh :3

Ska prova att börja med 1.65v.
När allt annat är låst och verkar stabilt kan jag prova sänka DRAM tills det blir instabilt.

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske fungerar men inget du bör blanda om du vill klocka eller kör Intelcpu, de nyare cpuerna ska egentligen inte köras över 1,57V på minnesbussen och det kan göra minnena ostabila och ökar du spänningen så kör du cpun med för mycket övervoltning.
Har du en gammal Intel så är de gjorda för 1,65V, hursomhelst är det nog inget att rekommendera om du ska försöka klocka stabilt, i bästa fall blir det bara sämre klock i värsta fall blir det blåskärm av allt om du mixar minnen som inte har den spänning som minneskontrollern kräver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har nu installerat och blandat minnena. Klockad i5 750 till 3.8ghz stabilt, bclk 190, multiplier 20. DRAM volt 1.65v, vcore 1.275v och QPI/VTT på 1.2v. Verkar fungera bra hitills.

Kan inte få den stabil på 4ghz dock. Om man sänker multipliern till 15, hänger allting med utan problem på 200 bclk.
Vid multiplier 20 och 200 bclk var det fortfarande inte stabilt vid 1.35 vcore och då blev proppen 85 grader varm i load Prime95 trots en Noctua kylare med dubbla fläktar på full fart. Så ville inte höja mer.

Provat med 21 multiplier och lägre bclk, men inte hittat nåt läge som fungerar. Klockade den även innan jag petade i minnen, men då med allt i princip i autoläge. Fick den inte heller stabil i 4ghz, men 3.8 funkade bra.