Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

tips på minnen

Tips på ramminne? ska ha 4 st 8gb. Vet dock inget om minnen.

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Jansson200:

Tack på förhand

Till vilken CPU/plattform ska du ha minnet?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Jalle64:

Till vilken CPU/plattform ska du ha minnet?

Det är en intel core i73770 cpu @ 3.40ghz 3.40ghz och windows 8.1 om det är det du menar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås - VIK
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Jansson200:

Tack på förhand

Namnge även moderkortet! Har du något budget? Är du ute efter 32GB ram som är billigt bara för att få mycket ram, eller vill du ha något som kanske presterar lite bättre och är lite dyrare?

A lot of truth is said in jest
i7-3770K - 4.7Ghz | 32GB RAM - 1866Mhz | ASUS ROG STRiX GTX 1080 | ASUS ROG SWiFT
Vila i frid - Goodwin - Urban - Johan - Johannes - Dennis - Stiffy - Maj-Lis - Siv - Ginger
Black Box / Setup | 3DMark - (17644p)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av zipmiX:

Namnge även moderkortet! Har du något budget? Är du ute efter 32GB ram som är billigt bara för att få mycket ram, eller vill du ha något som kanske presterar lite bättre och är lite dyrare?

http://www.estaxe.com/index.php/acer-ipisb-vr-motherboard-com... där har du moderkortet om det kan hjälpa. Sen får det helst int ekosta mer än 3500kr om de tär möjligt att hålla den budgeten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vinslöv
Registrerad
Apr 2008

Det moderkortet stödjer max 16GB...

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås - VIK
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Jansson200:

http://www.estaxe.com/index.php/acer-ipisb-vr-motherboard-com... där har du moderkortet om det kan hjälpa. Sen får det helst int ekosta mer än 3500kr om de tär möjligt att hålla den budgeten?

Skrivet av nccish:

Det moderkortet stödjer max 16GB...

Precis. Det var därför, TS, som jag frågade dig vilket moderkort det var. Datorn är inte egenplockad/monterad va? Den är köpt från mediamarkt eller något liknande? Du klarar som sagt 16GB ram max med det moderkortet.

Personligen hade jag köpt ett nytt moderkort (samma socket som din i7-3770 har, 1155) och sedan köpt 16GB ram med kvalité. Det räcker din budget för också.

Hur mycket GB ram har du nu? Varför vill du ha mer ram? Vad tänker du göra, det kanske inte ens hjälper dig och du lägger pengar i onödan. Förklara lite mer vad det är du vill göra, det är svårt att hjälpa dig med så lite information.

i7-3770K - 4.7Ghz | 32GB RAM - 1866Mhz | ASUS ROG STRiX GTX 1080 | ASUS ROG SWiFT
Vila i frid - Goodwin - Urban - Johan - Johannes - Dennis - Stiffy - Maj-Lis - Siv - Ginger

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av zipmiX:

Precis. Det var därför, TS, som jag frågade dig vilket moderkort det var. Datorn är inte egenplockad/monterad va? Den är köpt från mediamarkt eller något liknande? Du klarar som sagt 16GB ram max med det moderkortet.

Personligen hade jag köpt ett nytt moderkort (samma socket som din i7-3770 har, 1155) och sedan köpt 16GB ram med kvalité. Det räcker din budget för också.

Hur mycket GB ram har du nu? Varför vill du ha mer ram? Vad tänker du göra, det kanske inte ens hjälper dig och du lägger pengar i onödan. Förklara lite mer vad det är du vill göra, det är svårt att hjälpa dig med så lite information.

Jo, men jag köpte en burk och flytta över allt till den och tänkt att byta delar eftersom. Jag har en massa serverar igång både spel, film och musik plus nerladdningar. använder photoshop och liknande program. allt detta mer eller mindre samtidigt.

Om du nu ksulle vilja tipsa om ett bra moderkort plus minnen hade det vart guld värt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås - VIK
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av Jansson200:

Jo, men jag köpte en burk och flytta över allt till den och tänkt att byta delar eftersom. Jag har en massa serverar igång både spel, film och musik plus nerladdningar. använder photoshop och liknande program. allt detta mer eller mindre samtidigt.

Om du nu ksulle vilja tipsa om ett bra moderkort plus minnen hade det vart guld värt

Jag förutsätter då att du vet hur man bygger själv och vet allt som kretsar runt det?

Kan detta vara något?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4176511/kandettavaranagot

Där har du ett moderkort (ATX-Standard) för under 1000kr som klarar 32GB totalt i minne. Ramminnena är i 2 stickor på 8GB vardera, så du har då chans att lägga till ett par till likadana i framtiden när du har ekonomi kanske?

Nu finns det flera andra olika alternativ, det finns t.ex. moderkort som kör sina minnen i triple eller quadchannel också, och klarar långt över 32GB i minne. Nu valde jag ett relativt billigt moderkort som kör sina minnen i dual channel, minnen med relativt hög mhz och relativt låg latens. Det är mycket som kretsar kring detta, och finns mycket forskning att lägga ner tid på.

Om du är seriös och vill hitta något som passar dina behov riktigt ordentligt så ska du nog kolla efter fler alternativ.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av zipmiX:

Jag förutsätter då att du vet hur man bygger själv och vet allt som kretsar runt det?

Kan detta vara något?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4176511/kandettavaranagot

Där har du ett moderkort (ATX-Standard) för under 1000kr som klarar 32GB totalt i minne. Ramminnena är i 2 stickor på 8GB vardera, så du har då chans att lägga till ett par till likadana i framtiden när du har ekonomi kanske?

Ja, det är ju det lättaste ska kolla på det där. Tack för hjälpen!