Varför G-Sync kommer rocka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Feb 2010

Varför G-Sync kommer rocka!

Hittade en bra video om G-Sync samt att det ges en bra beskrivning hur v-sync, tearing, lagg funkar samt skärmar i allmänhet. Vet inte om den har publicerats på SweC tidigare.
Jag tror och hoppas att G-Sync är revolutionen som från HDD -> till SSD. Håller tummarna.

Windows 10 devices FTW. Surface Pro 4 i7 | Microsoft Lumia 950 | Microsoft Band 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Jan 2013

Tror också verkligen på det! Kommer köpa en asus 27" till våren då!

|: 2600k@4,6 GHz w/ H100i + 2x noctua NF-F12 PWM :|: Sabertooth Z77 :|: 2x GIGABYTE GTX 770 SLI :|: XONAR PHOEBUS :|: Hyperex 4x4GB :|: 2xSamsung 840 pro 256GB (RAID0)≈475GB :|: segate 2000GB :|: Antec750w :|: Mus Logitech G400 :|: Tangentbord G910 :|: Hörlurar Senheiser HD558 :|: Trächassi: http://bit.ly/1l0kRil :|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Nytt grafikkort nästa år och ny bildskärm med G-Sync om/när det blir humana priser på dem.

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Corsair TX 650W - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av mikegnorp:

Hittade en bra video om G-Sync samt att det ges en bra beskrivning hur v-sync, tearing, lagg funkar samt skärmar i allmänhet. Vet inte om den har publicerats på SweC tidigare.
Jag tror och hoppas att G-Sync är revolutionen som från HDD -> till SSD. Håller tummarna.
http://www.youtube.com/watch?v=KhLYYYvFp9A

Den är endast en revolution om G-Sync blir open source och för dom som inte kan använda Lightboost/BFI/Backlight Strobing fullt ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Proprietär teknik som inte kan köras på GPU:er från AMD eller Intel och som lägger $100 på priset till slutkund? Vi får väl se om det kan slå igenom eller inte.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Sen så blir det ingen högre input då det synkar hårdvara och inte mjukvara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Valiumballong:

Proprietär teknik som inte kan köras på GPU:er från AMD eller Intel och som lägger $100 på priset till slutkund? Vi får väl se om det kan slå igenom eller inte.

Av vad jag förstått ska tekniken endast sitta i skärmen, inte gpu'n (?)

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av xinux:

Grafikkortet synkar med skärmen och för att det ska fungera så monterar man ett kretskort i skärmen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av xinux:

Fortfarande bara Nvidia GPU:er som kan använda det än.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järna
Registrerad
Apr 2007

Galet jobbigt att titta på när killen till höger petar på mobilen hela tiden! Tycker synd om han som faktiskt säger något ;p

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av xinux:

Ja, men bara Nvidia-GPUer kan använda Gsync.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2012

VESA standard pls. Har för mig att HDMI också är "låst" or w/e men det är fortfarande en standard.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Vi får väl se. Man ska inte hoppas för mycket såhär i förhand (likaså gäller Mantle).
Men som sagt. Jag är övertygad om att t.ex. AMD kommer göra något liknande fast med open source.
Nvidia känns för tillfället lite som grafikkortmarknadens Apple.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2010

Hur mycket kommer en G-sync/Mantle skärm ligga på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
KTH
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av SwiftM93:

Vet du ens vad mantle är?

CPU: i7 4930k GPU: GTX 1080 FTW RAM: 32GB SSD: 850 Pro 256GB & 840 Basic 128GB HDD: 2TB 7200rpm Skärm: XL2411Z 144Hz OS: Windows 10 Pro Mobil: Samsung Galaxy S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av SwiftM93:

Mantle har inget med skärmen att göra.

En modul för G-sync verkar komma att kosta runt $100.

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av SwiftM93:

If only....

Citera för svar!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Ok. Så man kommer med andra ord få en ok upplevelse även i fps mellan 50 och 60 i jämförelse med en normal 60 Hz-skärm.

Och vid grafikprestanda som aldrig dippar under 60 får man som värst "bara" en 60 Hz-upplevelse med v-sync på en 120Hz-skärm.
Med G-sync får man allt mellan 60 och 120 Hz på vad som normalt hade varit en 120Hz-skärm.

Jag tror personligen att jag nöjer mig med att ha 60 Hz som värst med eventuella bonusar att viss tid ha 120Hz när jag tar steget upp i GPU och skärm. Men som han säger i videon så börjar man se stora vinster vid 80-100 fps. Så visst finns en poäng. Jag tror bara tekniken för med sig för många nackdelar för att jag ska tycka det är värt att slippa fps-dropsen ner till 60.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Alingsås
Registrerad
Sep 2009

G-Sync är helt klart ett steg i rätt riktning, "framtiden" som Emil hade sagt. Men det kommer endast till TN-paneler med 1080p? Hoppas det får fotfäste och vi får G-Sync till högre upplösningar och andra tekniker än TN.

Asus MVF ThunderFX | 2500K @ 4.8GHz w/ NH-D14 | G.Skill Ripjaws X @ 2133MHz | Asus GTX 1070 DCII | Samsung 850 Pro 256GB | RM1000X | Samsung S27B970D | CM Storm QFR Thick PBT Dyesub MX Black

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Stealthbomb:

G-Sync är helt klart ett steg i rätt riktning, "framtiden" som Emil hade sagt. Men det kommer endast till TN-paneler med 1080p? Hoppas det får fotfäste och vi får G-Sync till högre upplösningar och andra tekniker än TN.

Kommer till fler skärmar senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2010

ser fram emot att testa detta själv!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Palaven
Registrerad
Apr 2012

Tänk! Den ultimata kombinationen; Mantle och G-sync

Med Oculus Rift!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
skåne
Registrerad
Jul 2010

Kan någon förklara hur det kommer sig att ingen haft denna idén innan? Tycker ju man borde kommit på det när man byggde första skärmen...

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orussia
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av ^fel:

Tänk! Den ultimata kombinationen; Mantle och G-sync

Med Oculus Rift!

Gsync, Mantle och 4K 120Hz Oculus Rift... så klart något som kan driva detta också.

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: i5 4670K
Ram: Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB Moderkort: Asus Sabertooth Z87
Hårddisk: Samsung 850 256GB SSD Grafikkort: Gigabyte GTX 780 Windforce OC
CPU Kylare: Prolimatech Mega Shadow PSU: Fractal Design Newton R3 800W
Skärm: BenQ 24" LED XL2420T OS: Windows 10 Pro 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Feb 2007

Detta får vi hoppas på att det kommer bli bra.

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011

Hur svårt tror ni modulen kommer vara att installera?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Måste man köpa ny GPU för G-sync?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av Last:

För använda G-sync behöver du NVIDIA GeForce GTX650Ti eller högre. Jag har haft nöjet att få det presenterat av självaste Tom Petersen, G-sync verkar väldigt intressant. Att det i början kommer användas endast i Asus skärmar är tråkigt. Men därför denna teknik går använda i alla spel får man se det som en premium funktion och är inte beroende av stöd från exempelvis speltillverkare. Mantle måste implementeras vilket gör att endast ett fåtal spel kan använda tekniken i början. Detta gör att Amd måste få speltillverkare att använda den så fort som möjligt så den inte rinner ut i sanden.

CPU: i7-5930K GPU: 2x 1080 TI SLI MODERKORT: ASUS X99-DELUXE

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Last:

Det krävs en speciell skärm.

AMD Ryzen 7 1700 | https://valid.x86.fr/mx8tij | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2002

Alltid trevligt med nya tekniker OM det blir en standard. Inte som t.ex. PhysX som var en bra produkt innan nVidia köpte upp den och toklåste den till sina grafikkort. Går ju inte ens köra nvidia kort som physx ihop med ett AMD kort (dvs utan fulhackade drivrutiner).

System:\Dator\Spel>2600k¤4.5ghz_-_8Gb_-_670GTX_OC_-_Xonar_DX.exe
System:\Dator\Laptop>Samsung_-_535U3C-A01.com