Permalänk
Medlem

120mm fläkt till 140mm radiator

Tjenare SweC.

Som titeln antyder har jag en fråga angående att köra 120mm fläktar på 140mm radiator och hur det skulle fungera.

Men varför inte bara använda 140mm fläktar? Har kollat mycket på just 1 specifik fläkt Noctua NF-F12 just för att den har såpass högt lufttryck.

Har inte hittat någon fläkt i 140mm som ens är i närheten med ens nästan lika mycket lufttryck, så om ni vet någon så får ni gärna länka!

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du ska kyla och vad för radiator du använder innan man kan säga att du måste ha högt statiskt tryck.

Min ena workstation kyler bara CPU;n och jag kör med en 240mm radiator och 2st fläktar som har 0.62 i statiskt tryck vardera och har en vattentemp på 43 grader, 24 grader i rummet. Fläktarna går i 800rpm vardera.

Att man _måste_ ha högt statiskt tryck är en myt som används allt för ofta, däremot så klarar en fläkt med högre tryck att kyla bättre.
Så det beror helt på vad man ska kyla och vad man kyler med innan det statiska trycket ens blir aktuellt att fundera på!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Det beror helt på vad du ska kyla och vad för radiator du använder innan man kan säga att du måste ha högt statiskt tryck.

Min ena workstation kyler bara CPU;n och jag kör med en 240mm radiator och 2st fläktar som har 0.62 i statiskt tryck vardera och har en vattentemp på 43 grader, 24 grader i rummet. Fläktarna går i 800rpm vardera.

Att man _måste_ ha högt statiskt tryck är en myt som används allt för ofta, däremot så klarar en fläkt med högre tryck att kyla bättre.
Så det beror helt på vad man ska kyla och vad man kyler med innan det statiska trycket ens blir aktuellt att fundera på!

Kyler både CPU och GPU i min nuvarande loop på en 280mm radiator och en 120mm

Permalänk
Medlem

Varför inte bara Corsairs SP serie?
De låter ju därefter iofs, men det gör Noctua också på full patte

Vad har du för vattentemperaturer idag? eller om du inte har givare på vattnet, vad har du på CPU och GPU, kör du överklockat ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Varför inte bara Corsairs SP serie?
De låter ju därefter iofs, men det gör Noctua också på full patte

Vad har du för vattentemperaturer idag? eller om du inte har givare på vattnet, vad har du på CPU och GPU, kör du överklockat ?

Kör fläktarna i en fläktkontroller och jag kör aldrig fläktarna i full hastighet ändå, temps brukar vara ~65 på cpu och ~50 på gpun (när jag spelar tynger spel som ex bf4), båda är överklockade (i5 2500k och gtx 780)