Räcker det med nytt grafikkort?

Permalänk

Räcker det med nytt grafikkort?

Hej!
Som vanligt vänder jag mig till Sweclockers när det kommer till sådana här komplexa frågor.
Jag har i dagsläget en ca 2 år gammal dator och det börjar nu märkas. Det handlar så klart om spelande. Jag läste någonstans att grafikkortet idag är den allra viktigaste komponenten när det kommer till spel och att processorn inte längre är en så stor flaskhals som den tidigare varit. Därför undrar jag om det kommer räcka att byta grafikkort eller om det är bättre att satsa på en ny burk helt och hållet. Jag spelar inte spelen i högre upplösning än 1080p 120hz, klarar jag det räcker det gott och väl för mig. Det tyngsta spelet vi pratar om är såklart BF4.

Min dator idag:
i7-960 Processor med
Antec Kuhler H2O 920 CPU
Gigabyte GA-X58A-UD3R moderkort
Typ 27gig ram (uppgraderade till Corsair Vengance moduler för något år sedan, det var billigt ok!)
Och dagens grafikkort är ett Gainward GeForce GTX 570 1280MB.
Kör operativsystemet från en SSD också.

Tänkte nu uppgradera till ett MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr förutsatt att jag kommer få en ordentlig skillnad och processorn inte blir en flaskhals.
Typ det allra viktigaste är att grafikkortet är tyst, det jag har idag låter som ett jetplan.

Vad tror ni?
Tacksam för alla svar!

/Jackrabbit

Permalänk
Medlem

Det borde fungera bra. Nästan alla processorer flaskar ett 780 i BF4 multiplyer så visst kan det hända att din processor flaskar lite. Om du inte redan gör det så kan du överklocka din processor så drar den rätt jämnt med dagens i7 processorer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Tack för snabbt svar! Är det rätt grafikkort att köra då? Eller finns det något som är bättre när det gäller prestanda och ljudnivå?
Jag förstår ju att processorn blir flaskhalsen såklart men jag vill bara vara säker på att den inte blir så stor flaskhals att det är ovärt att uppgradera grafikkortet...

Permalänk
Medlem

Förlåt, lite nyfiken men VARFÖR har du 27GB RAM ? för övrigt så tycker jag att ASUS DIRECT CUI modell är väldigt tyst och sval, har visserligen inte testat andra men varit väldigt nöjd med två sådana kort..

Permalänk
Medlem

MSI 780 Gaming med Twin Frozr kylare lär vara ett mycket tyst och bra grafikkort. Skulle jag köpa ett 780 så skulle jag förmodligen köpa ett likadant. 290X och 290 finns tyvärr ännu bara med dåliga referenskylare vilket ger både hög tempertur och hög ljudnivå.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Har testat alla tre, fast 660ti...

ASUS
MSI
GIGABYTE

Och det är inte stor skillnad i ljudnivån, tyvärr måste jag säga att ena fläkten av MSI började "brumma" lite i idle efter ett tag...
Men fick den utbytt så var ingen fara Går att byte själv ifall garantin skulle gå ut.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Om det är BF4 du tänker köpa grafikkort till, varför inte köra med ett AMD kort då?
När Mantle släpps i December, så kommer alla GCN baserade AMD kort får ett enormt prestanda lyft. Samt att bättre CPU parallellisering kommer leda till en mycket mindre flaskhals från CPUn.

t.ex ett R9 290 är väldigt bra värde. Fast du får dock vänta litet tag tills versioner med tysta eftermarknads kylare dyker upp. Alternativt om man är händigt, installera en Arctic Cooling Accelero Xtreme III kylare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Som ParasiteX säger,
Ett R9 290 är det bästa man kan få för det priset och det låter inte så mycket som vissa säger och om det är Battlefield 4 du vill spela så är det AMD all the way som gäller nu när mantle kommer i december till BF4, man får rejält med prestanda för sina ~3500kr!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av sebbis:

Förlåt, lite nyfiken men VARFÖR har du 27GB RAM ? för övrigt så tycker jag att ASUS DIRECT CUI modell är väldigt tyst och sval, har visserligen inte testat andra men varit väldigt nöjd med två sådana kort..

Well, det är nog inte 27 när jag tänker efter. Jag har trippel channel (eller vad det heter) så jag har tre 8gigs moduler, så 24gb. Det var billigt som sagt, fick dem för under tusenlappen totalt om jag minns rätt.

Anyways, det blev ett 780 från MSI och måste säga att jag är väldigt nöjd. I BF ligger jag mellan 80-100 fps på High så även om jag inte ligger och trycker på 120 konstant är jag mycket nöjd där. Ljudnivån är närmast obefintlig, både i idle och load, speciellt om jag kör med hörlurar. Temperaturen ligger konstant under 65 i load och runt 40 i idle så även där är det en drastisk skillnad.
Det var många som frågade varför jag inte köpte ett AMD kort när BF verkar vara optimerat för det och svaret har nog flera anledningar. Dels kan jag inget om amd kort (kan inte så mycket om NVIDIA heller iofs) men som jag förstått har de flesta både högre volym och högre temperatur än det kort jag köpte. Dels får man tre spel på köpet när man köper ett Geforce kort så det är en dryg tusenlapp extra värde. Dessutom spelar jag inte bara Battlefield utan det är just nu det mest påfrestande spelet jag har och därför använder jag det som ett mätvärde. Jag är hursomhelst väldigt nöjd med köpet. Tror jag betalade 4200 på Inet (deras service var grym och hjälpte mig ta beslutet) och det är visserligen en del pengar men när jag uppgraderar resten om ett år eller två kan jag ju ta med mig grafikkortet.