Permalänk

Macintosh Plus

Det är så att jag köpte en Macintosh Plus på blocket.
Fick med ett tangentbord, mus, extern 800k diskettstation och en ImageWriter II.
Jag fick tyvärr inte med någon programvara eller spel så det finns inte mycket att göra med den.
Har inte heller någon annan gammal Mac som man kan få programvara ifrån.
Så då undrar jag om någon kan komma på något roligt att göra med den?
Till vänster av Macen har jag en DAT band station 4mm, 120m DDS-2, 4/8GB och en SyQuest 88 MB C, men har tyvärr inga scsi kablar till dem.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

winworldpc.com har ett fint abandonware arkiv med massa gamla prylar, finns mycket för mac med inklusive macOS disketter

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk

Men hur ska man få över det till Macen?

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Om maskinen kör System 7, så kanske den klarar av att läsa PC-formatterade disketter.
Jag läser på Wikipedia att Mac Plus' disk drive inte klarade mer än 800 KB / DD-disketter. Om du täcker över hålet på motstående sida mot skrivskyddet på disketten med tejp och använder rätt flagga när du formatterar så borde det inte vara några problem att få en HD-disk att hanteras som en DD-disk i en PC-diskdrive.

800 KB är ingenting idag, men var tillräckligt mycket på den tiden för några program.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Ja är en gammal mac användare och tyvärr modellen som du valt är väldigt antik hade ja varit dig så hade ja försökt hitta en modernare maskin med cdrom eller extern scsi cdrom det underlättar filöverföringen då majoriten av så gamla mac saknar ethernet och ja tror det är i det närmaste omöjligt att få tag i appletalk kablar + adaptarna som krävs föratt göra en appletalk----nullmodem sladd till pc och programvaran som krävs med. Eller iallfall få tag i en mac med 1.44Mbyte floppy. Ja kan rekommendera modellerna från 1993 och frammåt med 680cpuer och även powermac med risc cpuerna.

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Hey,

har du kvar din gamla mac? Jag har en från 1986 (somser likadan ut som din) med alla original diskar plus en massa sköna spel och världens första "3D" flight simulator. haha Har för mig att det går lätt att kopiera OS disken etc

Permalänk

macplus kvar?

Permalänk
Permalänk

Hej, jag har glömt bort denna sida. jag har kvar datorn med alla diskar etc men den har stått ute i ett förråd. Har inte provat att starta den än.

Permalänk
Medlem

Nostalgi! Körde Falcon och MacChallenger på den i slutet av 80 talet
Även Pool of Radience från TSR

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600