Kompis har böjda moderkorts CPU pins

Permalänk
Medlem

Kompis har böjda moderkorts CPU pins

Ja, han fick böjda CPU pins från början, rån förpackningen.
Det är en MSI Z87 - G45 Gaming.
Går det på garantin eller ej?
Han har gjort memtest och prime95 så kanske det är försent?

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Antielefant

Rätt kört att kräva det på garantin om det monterats en CPU på det. Däremot är det vanligaste felet faktiskt inte ursprungsfel (*skrik och panik*) utan att man inte är försiktig när man tar bort skyddet för sockeln och trycker till eller får med sig ett par pinnar...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Rätt kört att kräva det på garantin om det monterats en CPU på det. Däremot är det vanligaste felet faktiskt inte ursprungsfel (*skrik och panik*) utan att man inte är försiktig när man tar bort skyddet för sockeln och trycker till eller får med sig ett par pinnar...

Så man ska försöka böja tillbaka dom då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips: filma när ni öppnar förpackningen för detta kommer aldrig gå igenom vare sig på garanti eller vid reklamation om det nu inte handlar om goodwill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabinono:

Så man ska försöka böja tillbaka dom då?

Japp. Använd en pincett, tandpetare eller nål. Låter extremt konstigt att det skulle vara så från förpackningen. Kan ni ta ett foto på hur det ser ut?

Permalänk
Medlem

Funkar det så var glad! Annars är det bara att bita i det sura äpplet!

Det är relativt vanligt att dom är böjda från fabrik men det godkänner aldrig dom som sålt moderkortet. Ibland har det varit i ren goodwill som tidigare sagt men det är väldigt ovanligt!

funkar inte kortet så brukar dom ibland erbjuda att sälja ett nytt för inköpspris

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Tips: filma när ni öppnar förpackningen för detta kommer aldrig gå igenom vare sig på garanti eller vid reklamation om det nu inte handlar om goodwill.

Ja det får man göra nästa gång då...

Skrivet av anon81912:

Japp. Använd en pincett, tandpetare eller nål. Låter extremt konstigt att det skulle vara så från förpackningen. Kan ni ta ett foto på hur det ser ut?

Ja jag kan fråga honom senare idag då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Funkar det så var glad! Annars är det bara att bita i det sura äpplet!

Det är relativt vanligt att dom är böjda från fabrik men det godkänner aldrig dom som sålt moderkortet. Ibland har det varit i ren goodwill som tidigare sagt men det är väldigt ovanligt!

funkar inte kortet så brukar dom ibland erbjuda att sälja ett nytt för inköpspris

Ja det men kortet funkar fast han får också då blåskärm i vissa fall. Hans användarnamn i sweclockers är casper9429. Så att ni kan också titta lite på hans trådar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Det bästa att göra när man ser något som är skadat vid uppackning utav en vara, är man att direkt kontaktar inköpsstället och påtalar detta.
Sedan gällande böjda pins, om det fungerar utan problem så rör inte det.
Det finns risk att man helt förstör det, dom är rätt så ömtåliga.
Man kan använda en blyertsstiftpenna och rätta dessa, finns info om detta på nätet.

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Ja det men kortet funkar fast han får också då blåskärm i vissa fall. Hans användarnamn i sweclockers är casper9429. Så att ni kan också titta lite på hans trådar.

Hur monterar man en cpu i ett moderkort med böjda pins? Eller har jag missat något?

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Det bästa att göra när man ser något som är skadat vid uppackning utav en vara, är man att direkt kontaktar inköpsstället och påtalar detta.
Sedan gällande böjda pins, om det fungerar utan problem så rör inte det.
Det finns risk att man helt förstör det, dom är rätt så ömtåliga.
Man kan använda en blyertsstiftpenna och rätta dessa, finns info om detta på nätet.

Ja han fr kanske göra det då.
Men det är bara 1 pin som är böjd. Några andra är jätte lite böjda men inte så kritiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Hur monterar man en cpu i ett moderkort med böjda pins? Eller har jag missat något?

Det är inga problem så länge det är intel sockel(dvs 775 och framåt), men på amd sockel så går det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Kanske man inte kollar varenda pin på moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Detta hände en kompis till mig också, på ett MSI, GD65 tror jag det var.. P67 chip iaf, typ våren 2010 var det. Han returnerade till inet, men dom vägrade byta ut det. Dom hävdade att det var han själv som gjort det. Men CPU-pinnarna var böjda redan från kartongen. Det såg ganska misstänkt ut som om någon hade haft det moderkortet innan enl. honom.
Sen dess har jag inte köpt från inet. Aldrig mer inet.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Kolla på denna sida under punkt 27. How to restore a damaged CPU or socket.

http://www.computershopper.com/feature/75-pc-building-tips-cp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Detta hände en kompis till mig också, på ett MSI, GD65 tror jag det var.. P67 chip iaf, typ våren 2010 var det. Han returnerade till inet, men dom vägrade byta ut det. Dom hävdade att det var han själv som gjort det. Men CPU-pinnarna var böjda redan från kartongen. Det såg ganska misstänkt ut som om någon hade haft det moderkortet innan enl. honom.

Hans var från netonnet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hände mig en gång att pinnarna på Intel-socklar var böjda från affären, sedan dess har jag alltid besökt servicedesken på t.ex webhallen i samband med köpet och bett dem packa upp och inspektera pinnarna så att jag aldrig igen behöver ta smällen för det. Jag är ganska säker på att det händer väldigt sällan, men det är trots allt människor som sköter kontroll, packetering och distribution så man vet aldrig.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Det hände mig en gång att pinnarna på Intel-socklar var böjda från affären, sedan dess har jag alltid besökt servicedesken på t.ex webhallen i samband med köpet och bett dem packa upp och inspektera pinnarna så att jag aldrig igen behöver ta smällen för det. Jag är ganska säker på att det händer väldigt sällan, men det är trots allt människor som sköter kontroll, packetering och distribution så man vet aldrig.

Ja, om man beställer från internet, så borde dom inspektera varan innan man skickar det eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Har hänt mig med när jag köpte processor från inet. När jag öppnade förpackningen så var några redan böjda, märkligt. Så skickade tillbaks den och köpte en från komplett istället.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii