CPU-kylarens fläkt - monteras i vilken riktning?

Permalänk
Medlem

CPU-kylarens fläkt - monteras i vilken riktning?

Kan inte mycket om detta. Har en färdigmonterad dator som jag nu ska byta ut stockkylaren på (FX-8350). In ska en arctic cooling freezer a30. Kan vinklas åt fyra riktningar. Så här ser det ut inne i chassit, som är en Cooler Master HAF 912:

Den mindre fläkten går ut i bak högt upp. Den större går ut rak upp, och här åker även luft ur. Stockkylaren var riktad rätt in i chassit, inte mot någon fläkt alls. Denna riktning kan jag inte ens få till nu. Har även en större fläkt i främre delen av chassit, men långt nere, långt ifrån processorkylaren. Men jag kan alltså rikta den mot bakre fläkt, toppfläkten, rätt in mot grafikkortet & PSU'n, alternativt framåt i chassit men varpå luften skulle gå ovanför den nedre, främre fläkten. Chassit har även grövre hål/filter i bak och i topp än vad det har i fram, vilket gör att jag antar att jag borde rikta fläkten uppåt? Hoppas jag tillfört någorlunda vettig information, även om jag inser att frågan i sig förmodligen är otroligt korkad.

Permalänk

Jag skulle riktat kylaren horisontellt, så att säga. Så luften åker i riktning mot den bakre fläkten.
Sätter du den så den blåser ut luften uppåt så tar den in luft som blivit uppvärmd av grafikkortet, vilket kommer resultera i högre cpu-temp.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Hoppas någon annan kan bekräfta om det är den bästa lösningen.

Något som kanske är värt att tillägga är att avståndet blir ungefär 6cm till bakre eller övre fläkten, lite längre till grafikkortet och givetvis längre om jag riktar den framåt. Om det är relevant vet jag inte.