Kan jag ha tre skärmar?

Permalänk
Medlem

Kan jag ha tre skärmar?

Som det står i rubriken; kan jag ha tre skärmar?

Jag har två idag och det funkar bra. Jag har ett Geforce GTX 650, men vet tyvärr inte mer detaljer än så. På grafikkortet finns 4 portar, 2 DVI (som jag använder idag till mina två skärmar), 1 HDMI och 1 VGA.

Permalänk
Medlem

Ja. Ditt grafikkort stödjer upp till 4 skärmar.
Källa: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-650/...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Hy_glo:

Som det står i rubriken; kan jag ha tre skärmar?

Jag har två idag och det funkar bra. Jag har ett Geforce GTX 650, men vet tyvärr inte mer detaljer än så. På grafikkortet finns 4 portar, 2 DVI (som jag använder idag till mina två skärmar), 1 HDMI och 1 VGA.

Ja, du kan ha tre skärmar, men jag rekommenderar det ej eftersom varken VGA eller HDMI ger lika bra kvalitet som DVI. Sen så är ditt grafikkort inte jättetkraftfullt, så att spela med tre skärmar på det går antagligen inte. Förutom lättare spel och på lägre grafikinställningar såklart.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Ja, du kan ha tre skärmar, men jag rekommenderar det ej eftersom varken VGA eller HDMI ger lika bra kvalitet som DVI. Sen så är ditt grafikkort inte jättetkraftfullt, så att spela med tre skärmar på det går antagligen inte. Förutom lättare spel och på lägre grafikinställningar såklart.

HDMI ger exakt lika bra kvalité som DVI. Inte lika hög bandbredd, men andra finesser istället.

Sen brukar många grafikkort dela utsignal på en DVI och en HDMI-port vilket gör att HDMI kanske inte kan användas samtidigt som en utav DVI-portarna, men det vet säkert någon bättre än mig om det gäller för dig, TS.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

HDMI ger exakt lika bra kvalité som DVI. Inte lika hög bandbredd, men andra finesser istället.

Sen brukar många grafikkort dela utsignal på en DVI och en HDMI-port vilket gör att HDMI kanske inte kan användas samtidigt som en utav DVI-portarna, men det vet säkert någon bättre än mig om det gäller för dig, TS.

Blir jättestor skillnad på färger mellan DVI och HDMI (Mina mindre tekniska kompisar tyckte det såg ut som man höjt inställningarna i LoL när ändå skillnaden var att dom körde via DVI istället för HDMI)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentaSås:

Ja, du kan ha tre skärmar, men jag rekommenderar det ej eftersom varken VGA eller HDMI ger lika bra kvalitet som DVI. Sen så är ditt grafikkort inte jättetkraftfullt, så att spela med tre skärmar på det går antagligen inte. Förutom lättare spel och på lägre grafikinställningar såklart.

Skulle gärna vilja ha en källa på detta då HDMI har exakt samma signal som DVI-D. DVI-A är i princip samma signal som VGA. DVI-I är enbart en kombination av DVI-D och DVI-I i samma sladd. Och Dual link DVI är en DVI-D med fler kontakter för högre bandbredd, men signalen skilljer sig inte.

Edit: påstår du att du ser skillnad kan det bero på tre saker. Skärmen har olika inställningar för olika inputs. Datorn ändrar inställningar för olika outputs. Eller så är det en placebo effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Blir jättestor skillnad på färger mellan DVI och HDMI (Mina mindre tekniska kompisar tyckte det såg ut som man höjt inställningarna i LoL när ändå skillnaden var att dom körde via DVI istället för HDMI)

Isf placebo-effekt. HDMI och DVI är samma teknologier, enda skillnaden är gränssnitten (och dess respektive 'specialfunktioner').

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Blir jättestor skillnad på färger mellan DVI och HDMI (Mina mindre tekniska kompisar tyckte det såg ut som man höjt inställningarna i LoL när ändå skillnaden var att dom körde via DVI istället för HDMI)

Placebo, dålig kabel eller olika inställningar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Placebo, dålig kabel eller olika inställningar.

Vissa skärmar (från tex. Samsung) har en inställning där man sätter om HDMI in ska vara "computer mode" eller "TV mode". Väljer man det senare och matar den med en signal från datorn så upplevs färgerna annorlunda och bilden känns mindre stabil. Men det är lätt fixat. Däremot tror jag att HDMI endast stödjer 60Hz vilket kan vara tråkigt om man har en skärm som klarar mer.