Klassiska USB ersätts av nytt kontaktdon

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fattat det här med USB 2, 3, 3.1 osv. det funkar ju ändå inte på min nästan nya EMS386 med windows 95. Och nu kan man snart inte ens köpa 5.25" disketter längre. Tur att Telia har kvar sitt uppringda internet iallafall.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Lightning och gamla ipod kontakten.
Nätkabel 230volt

Om du inte frågar efter runda kontakter.

Skrivet av Yooriitzz:

Men seriöst. Säg en sladd förutom rca/aux som går att sätta på både hållen.

HDMI-Nej
VGA-Nej
DVI-Nej
DisplayPort-Nej
Toslink-Nej
Firewire-Nej
Nätkabell (230V)-Nej
Ethernetkabel-Nej
The list goes on...
Däremot en assymetrisk kontakt skulle vara något.

Också ljudsladdar, tele och mini-tele, är runda och kan med fördel ryckas ut och sättas i massvis med gånger om dagen. Även patch-kablar funkar. Överlag är det väl så att det är de äldre kablarna som funkar åt båda håll (rca, tele) men nyare är bara kompatibla åt ett håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Förstår fortfarande inte varför man övergav Mini-USB som är överlägset mer stabil än Micro-USB.

För att det inte är sant. Hållbarheten innan kontakten börjar glappa är den dubbla för mikro-USB, tack vare flärpar som fungerar som fjädrar. Mikro-USB utvecklades för att livslängden på mini-USB är alldeles för kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Emil Vikström

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Smygbas:

Också ljudsladdar, tele och mini-tele, är runda och kan med fördel ryckas ut och sättas i massvis med gånger om dagen. Även patch-kablar funkar. Överlag är det väl så att det är de äldre kablarna som funkar åt båda håll (rca, tele) men nyare är bara kompatibla åt ett håll.

Det har inget med ålder att göra utan beror bara på antalet ledare. I ljudkablar har du generellt två, tre eller i vissa fall, fyra ledare. Två ledare löser man lätt i coaxialkabel med antingen RCA eller kanske BNC-kontakter. Två, tre eller fyra fungerar bra med telepluggar i form av TS, TRS och TRRS. Sen blir det problem. Ska du har fler ledare så behöver du många stift varpå det helt plötsligt krävs att de hamnar på rätt ställe. D-SUB-kontakterna är gamla och kan bara sättas på ett sätt. SCART kan också bara sättas på ett sätt. När du ändå är inne på ljud så får du inte glömma XLR, Speakon och hela uppsättningen DIN-kontakter som bara går att sätta åt ett håll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Gamla ipod-kontakten gick bara in åt ett håll.

Med 230-volts nätkabel tror jag han menar änden i nätdelen.

Det har du helt rätt i, var tvungen att prova men det stämmer ju.

Alltså det här börjar bli illa, finns det inga fler vettiga kablar förutom lightning som funkar åt båda hållen?

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det har inget med ålder att göra utan beror bara på antalet ledare. I ljudkablar har du generellt två, tre eller i vissa fall, fyra ledare. Två ledare löser man lätt i coaxialkabel med antingen RCA eller kanske BNC-kontakter. Två, tre eller fyra fungerar bra med telepluggar i form av TS, TRS och TRRS. Sen blir det problem. Ska du har fler ledare så behöver du många stift varpå det helt plötsligt krävs att de hamnar på rätt ställe. D-SUB-kontakterna är gamla och kan bara sättas på ett sätt. SCART kan också bara sättas på ett sätt. När du ändå är inne på ljud så får du inte glömma XLR, Speakon och hela uppsättningen DIN-kontakter som bara går att sätta åt ett håll.

Absolut. Jag tror dock att det har med åldern att göra, rca och tele är väldigt gamla standards, och jag har svårt att se att man innan datorer och tv:s frammarsch behövde fler ledare eller stift än 1-2 stycken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebboD:

Äntligen, USB är det som gör att dagens ultrabooks inte längre går att göra tunnare, dessutom kul med vändbara kontakter. Lät som en ganska onödig sak när jag skaffade iPhone men när man uppskattar det inte förän man gått från Lightning till MicroUSB så detta är välkommet.

Säker på den inte går och göras tunnare pga. värmeproblem? En fläkt kan bara göras så liten..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Alla dessa olika kontakter... vad hände med Thunderbolt eller vad det hette?

HDMI är väl standarden för bild/ljud-överföring och USB för filöverföring idag? Sedan har ju Apple sin displayport som man bara kan använda om man har just Apple-produkter?

Är det bara Apple som använder displayport? Nyhet för mig, hoppas min dator inte inser det och pluggar alla displayportar av sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mungo_skata:

Är det bara Apple som använder displayport? Nyhet för mig, hoppas min dator inte inser det och pluggar alla displayportar av sig själv.

Nej, idag är det flera som använder Displayport, bland annat Lenovo och Dell.

///P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Wait what? Vi har ju en hel uppsjö olika CCE 7-kontakter till nätström och alla är vändbara. Vanligast är väl Typ-F och europlug. De enda vanligen förekommande kontaktdonet för 230 V växelström som inte går att vända är C5 och C13 där C5 är relativt ovanlig. Det brukar var C13 för jordade uttag och C7, som för övrigt också är vändbar, för ojordade.

Den delen som pluggas in i nätagget? Går den in på båda håll?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk

ÄNTLIGEN! Så man har stört sig på det!Borde ha varit högre prio än överföringshastigheten

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Värdelöst att byta ut en så väl etablerad standard tycker jag. Hur kul är det att behöva använda adaptrar? Nej tack säger jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Värdelöst att byta ut en så väl etablerad standard tycker jag. Hur kul är det att behöva använda adaptrar? Nej tack säger jag...

Ja fyfasiken, om jag fick bestämma skulle vi fortfarande använda IDE och nollmodem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Ja fyfasiken, om jag fick bestämma skulle vi fortfarande använda IDE och nollmodem

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker mig ana lite sarkasm?

Om bytet tillför något (smidiigare kablar, större kapacitet o.s.v) så visst men varför ta bort något som uppenbarligen fungerar bra? Finns väl inget som hindrar att man tillåter högre strömmar och bättre hastigheter men ändå behåller ett kompatibelt kontaktdon för USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Tycker mig ana lite sarkasm?

Om bytet tillför något (smidiigare kablar, större kapacitet o.s.v) så visst men varför ta bort något som uppenbarligen fungerar bra? Finns väl inget som hindrar att man tillåter högre strömmar och bättre hastigheter men ändå behåller ett kompatibelt kontaktdon för USB.

Jag ser fram emot en ny standard som förhoppningsvis innebär att mitt bluetooth-headseat och min mobil i framtiden har samma sorts USB-kontakt mot datorn, och inte två olika typer av standardiserade minikontakter för USB2.0...

Så nej, ditt resonemang håller inte. Det finns redan för olika standarder, frmst bland minikontakterna - och med USB-3.0 kom ytterliggare en - så jag ser fram emot en standard de förhoppningsvis tänkt igenom så det har framtidssäkrat den så vi inte om tio år behöver ha ytterliggare sex olika sorters kablar liggande i lager för att ansluta de fyra standarder plus de två vanligaste proprietära USB-kontakt-lösningar.

Permalänk
Medlem

På tiden! Vore skönt med vändbart så man slapp fippla så mycket med att få in laddaren i telefonen i mörkret. Bra om det går att använda äldre prylar med passiv adapter som förmodligen blir billig. Gillar inte micro USB då det ofta är pilligt att sätta i så jag är glad att dom inte standardiserar på det.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Jag ser fram emot en ny standard som förhoppningsvis innebär att mitt bluetooth-headseat och min mobil i framtiden har samma sorts USB-kontakt mot datorn, och inte två olika typer av standardiserade minikontakter för USB2.0...

Så nej, ditt resonemang håller inte. Det finns redan för olika standarder, frmst bland minikontakterna - och med USB-3.0 kom ytterliggare en - så jag ser fram emot en standard de förhoppningsvis tänkt igenom så det har framtidssäkrat den så vi inte om tio år behöver ha ytterliggare sex olika sorters kablar liggande i lager för att ansluta de fyra standarder plus de två vanligaste proprietära USB-kontakt-lösningar.

Som det är nu är det ju bara en kontakt mot datorn, USB-kontakten. Inför man en ny standard får du två olika kontakter för din mobil, den nuvarande som du har nu plus en adapter så att din nuvarande kontakt funkar. Känns det bättre?

Minikontakten är kontakten mot din mobil, inte kontakten mot datorn. Såvida du inte har någon specialkontakt i din dator, men det brukar väl alltid finnas standard USB-anslutning i datorn?

Edit: USB3 är väl helt bakåtkompatibel med USB2? USB3-kontakter passar i USB2-portar och vice versa.

Permalänk

Enda bra med nyheten är vändbarheten, annars är det hållbarheten och risken för att anslutningen lätt glappar eller halkar ur som bekymrar mig. Ungarna lyckas ju pajja dagens kontaktdon utan större problem, hur blir det då med en mindre och känsligare kontakt.(inte särskilt kul att behöva byta chassi för att ungarna sabbat front usb) Jobbmässigt så är det viktigt att kontakten inte alltför lätt halkar ur, när det gäller tillbehör som skall vara ipluggade mer eller mindre permanent.
Bättre skulle varit att dra ned på antalet usb kontakter till två, standard och micro.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

Angående diskussionen om var displayport kommer ifrån och vem som har utvecklat det:

DisplayPort is a digital display interface developed by the Video Electronics Standards Association (VESA). The interface is primarily used to connect a video source to a display device such as a computer monitor, though it can also be used to carry audio, USB, and other forms of data.[2]

The VESA specification is royalty-free. VESA designed it to replace VGA, DVI, and FPD-Link. Backward compatibility to VGA and DVI by using active adapters, enables users to use DisplayPort fitted video sources without replacing existing display devices.

Kopierat från de första raderna på engelska wikipedia... (nej apple har inte uppfunnit allt här i världen..............)

Permalänk
Skrivet av Eott:

Hur ofta brukar du sätta in och ut de där kontakterna?

Exakt! Just därför detta är så välkommet. Lägger ihop all tid folk lagt ned sen USB kom på att rodda med USB för att man inte vet vilket håll man ska sätta i kontakten… :-|

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Men seriöst. Säg en sladd förutom rca/aux som går att sätta på både hållen.

HDMI-Nej
VGA-Nej
DVI-Nej
DisplayPort-Nej
Toslink-Nej
Firewire-Nej
Nätkabell (230V)-Nej
Ethernetkabel-Nej
The list goes on...
Däremot en assymetrisk kontakt skulle vara något.

De flesta i listan där är just asymmetriska vilket gör det till ett väldigt litet problem att de inte går att vända, usb har ju problemet att den är likadan åt båda hållen men går inte att sätta in på båda sätten. Konstigt att det tog "nästan 20 år (tm)" att fixa det.

Permalänk
Medlem

Finally!

Sjukt glad för detta, satt faktiskt igår och snackade med min kollega och vi undrade varför det inte fanns en USB-anslutning som fungerar åt alla tre hållen.

Vi behöver fler bilder av den här typen i tråden!

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk

Det hade varit ganska trevligt ifall det kom usb-portar till mobiler som man kan ansluta tillbehör med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så är det bara mikro-USB som ska ersättas eller vill de byta ut alla till en standard? I dagsläget har vi ju sju olika kontakter, A, B, mini-A, mini-B, mikro-A, mikro-B och USB 3.0 mikro-B.

Jag tänkte detsamma, det är inte uppenbart vad planen är.

Det vore förstås trevligt om alla existerande kontakter ersattes med vändbar variant, så kunde man lägga den svordomskällan till handlingarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Om inte vändbar så i alla fall ojämn så att det är superuppenbart vilket håll den ska sitta. Vem kom på den idiotiska idén att göra den symmetrisk men ändå inte vändbar?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

3 år hit eller dit.

Det är okej att du får ett födelsedagskort som det står 40 år på när du fyller 37 alltså?

Jag har inga problem med att de byter kontakt, om den nya är bättre.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att företagen faktiskt anammar denna nya standard så att övergången blir smidig.

Permalänk
Medlem

Well, då väntar vi väl på Firewire 2.0 eller något då också? Eller har skräp Apple lämnat leken med "The big boys"?

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tja, du kommer exakt tre ljusår... det är ett längdmått...

/hulle.

Jo det vet jag väl... Det jag ville få sagt var att tre år ändå är en ganska lång tid.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Lite kul med en "standard" som har minst 12 olika kontakter idag och nu blir det fler.

Det är så synd att inte Thunderbolt blev USB3 som Intel föreslog till USB kommittén. Då hade vi protokoll oberoende sladdar med mer bandbred/exakt samma sladdar/daisy chain/intelligens osv.

"men priset?"
Det hade ordnats med stora serier + kanske man inte skulle lägga till all "apple ellegans" (dvs programmerbara sladdar med processorer på varje sida = varför sladdar kostar 400kr)

För USB har inte fattat detta:
Det är data = det bör vara helt digitalt så att man kan sätta vad som behövs på varje pinne. För det som behövs idag är inte det som behövs i morgon. Nu måste man byta standard/sladd. I programmerar värld så byter man bara program.

Sedan borde fler också vara för protokoll oberoende interface. Det är extremt elegant med Thunderbolt som kan köra ALLA protokoll. Varför ha ethernet/USB/diplayport/Esata/EpciE osv när allt kan köras via en sladd?

För framtidens burkar kommer att vara extremt små. När man behöver specifik kraft för specifika grejer så kopplar man i det via external PCI. Tex spel: Man har sin 2880x1440 laptop som väger under 2 kg. När jag vill spela ett spel: koppla in externa grafikkortet som drar 30ggr mer ström än hela datorn och spela på.

Detta leder till billigare burkar, mindre, mer strömsnålt och elegans. Tiden med full towers och 21 PCI platser är över. Framförallt får man ingen sex av brudar när de ser fula datorer. Det får man med snygga. *tips*