Piixl tillkännager tv-monterad Steam Machine

Permalänk
Melding Plague

Piixl tillkännager tv-monterad Steam Machine

Datorerna Steam Machine börjar dyka upp i alla möjliga olika utförande. Senast är brittiska Piixl med en variant som monteras med VESA-fäste på baksidan av en tv.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smidigt!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Jösses, vilka specifikationer! Dock lite lustigt att välja Titan framför 780 Ti i en sådan där dator... Om man nu inte köper en 4K TV eller något.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Discokungen

Jag gillar det skarpt! Snyggt jobbat!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kul grej men att gömma den där bakom en 70 tums tv som sätts på väggen är ett ypperligt sätt att inte komma åt den överhuvudtaget. Är ju svårt nog att komma åt uttagen på sidan av TVn.

Har lite svårt att föreställa mig värmeutveckligen dock. Hur fasiken ska de där två små fläktarna plocka undan all värme från Titan o i7a. Brännmärken i tapeten liksom.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Intressant idé!

Permalänk
Medlem

Det som är A och O är ljudnivån. Det ska vara fritt från fläktljud i ett vardagsrum, speciellt varierande ljud.

Permalänk
Medlem

Personligen gömmer jag hellre lådan någon annan stans och får en plattare TV på väggen. Håller även med sgtspiff om värmeutvecklingen. Stor risk fläktarna väsnas mycket?

Hänger dock inte TV på väggen så är det ett smart sätt att dölja den. Lite ros kan lösningen få

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vänta lite 600 pund eller? Låter inte så dyrt alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vänta lite 600 pund eller? Låter inte så dyrt alls

Det är väl vad lådan med absolut billigaste hårdvara kostar, dvs minimum specs för Steam machine...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Intressant koncept, dock inte något jag skulle köpa. Känns som att det kommer vara otroligt bökigt att hålla på med den, med tanke på att den är så stor så kommer den säkerligen täcka över ut/ingångar till tvn etc.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vänta lite 600 pund eller? Låter inte så dyrt alls

Från 600£
Tycker det här ser riktigt intresant ut, även om man skulle få för sig att vilja köra Windows är det ju bra att veta att dom säger att det kommer fungera

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Värme och fläktljud är det första jag kommer att tänka på när jag ser designen och vilken hårdvara de har tänkt trycka in.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Avstängd

Nice!

Permalänk
Medlem

Allt som kan minska den synliga sladdhärvan runt TVn är bra. Själv har jag ställt datorn i ett skåp under TVn vilket jag tycker funkar bra. Men gömma den bakom TVn är smart. Trodde av artikelrubriken att någon TV-tillverkare hade byggt in en Steam Machine inuti TVn, det hade varit ett djärvt grepp!

Permalänk
Medlem

oj vad trångt det blir för stackars cpu kylaren :/

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Häftig idé, men frågan är i fall den kommer vara lika häftig i praktiken. Men helt klart något att hålla ögonen på framöver.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Häftigt! Precis den typen av radikalt tänkande som uppstår när tillverkare får fria tyglar.

Hade jag haft datorn och TV:n nära varandra så hade jag lätt kunnat tänka mig en tv-monterad.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna något, idén är fantastisk. Men jag ställer mig frågan liksom många andra i tråden: Hur blir det med ljudnivå och värmeutveckling med dessa komponenter?

Jag längtar själv tills vi kan gömma undan allt i var hem i någon form av standardiserad lösning för teknik. Alltså ett utrymme specifikt byggt för att husera teknisk utrustning, att ha ett centralt nav för det som går att ha på ett och samma ställe. Sedan lösa det mesta genom att strömma över nätverk eller liknande.

Jag inser att det inte är möjligt idag, men jag tror inte heller att det är alltför långt borta. Sen kopplas alla tillbehör in mer eller mindre som terminaler och autentiseras mot denna lösning. Det är inte en helt utvecklad tanke, men det är en avlägsen dröm som vilar någonstans i bakhuvudet.

Se till att skydda det här utrymmet på lämplig vis, ordentligt med strömförsörjning, ventilation och kablage till alla utrymmen i hemmen.

I fallet TV och Steam Machine, göm undan den kraftfullare enheten i detta utrymme och ha en mindre kraftfull enhet monterad på TV:n eller t.o.m integrerad i TV:n, strömma iväg! Värmeutveckling och ljudnivå som bortblåsta!

Det är rätt många premisser som ska uppfyllas för att detta ska vara en fungerande variant, som t.ex. latens, men det är vad som är så härligt med att drömma och föreställa sig saker och ting. De behöver inte alltid vara förankrade i verkligheten!

Permalänk
Medlem

Men hur ska man kyla CPU?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Kul grej men att gömma den där bakom en 70 tums tv som sätts på väggen är ett ypperligt sätt att inte komma åt den överhuvudtaget. Är ju svårt nog att komma åt uttagen på sidan av TVn.

Har lite svårt att föreställa mig värmeutveckligen dock. Hur fasiken ska de där två små fläktarna plocka undan all värme från Titan o i7a. Brännmärken i tapeten liksom.

Tar man en titt på bilderna i galleriet på deras hemsida, så ser det ut som att de har någon sorts slide-tänk. Gissar på att detta är för att kunna komma åt och meka med delarna med ramen på plats bakom TVn.

Kan bli tufft detta

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant att se olika företags lösning för Steam Machines.
Hoppas de skickar med en kort och väldigt mjuk HDMI-kabel till denna då det kan bli väldigt tight mellan HDMI-ut och HDMI-in.

Skall bli intressant att se vad andra tillverkare som tex Dell, HP osv kommer att göra, för jag är ganska säker på att de kommer att släppa Steam Machines med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett modifierat serverrackchassi, 1U. ^^

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Hmm, intressant koncept, men som de flesta andra så misstänker jag att man kommer få värme och ljudproblem i de modeller där man valt lite mer high end komponenter. Små radialfläktar som skall transportera mycket värme tenderar att gå på högvarv och väsnas något ohyggligt (se referenskylare med radialfläktar på high end grafikkort).

Sedan är det alltid intressant att se hur dåligt folk läser sådana här artiklar. Det verkar som flera läser att burken kommer att vara försedd med överklockad i7 Haswell och Titan och kosta 600 pund. Det står att den KAN utrustas med en överklockad i7:a och Titan och att den kostar FRÅN 600 pund. M.a.o. instegsvarianten med klen hårdvara kostar 600pund och eventuellt kommer det finnas en high end variant med i7 och Titan som kommer kosta betydligt mycket mer (och troligtvis leva om som bara den).

Det är oerhört svårt att bygga en så slimmad burk med high-end komponenter och dessutom få rimlig ljudnivå. Detta pga kompakta mått, klent med utrymme för kylning och små fläktar (som får gå på högvarv=högljutt).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Hmm, intressant koncept, men som de flesta andra så misstänker jag att man kommer få värme och ljudproblem i de modeller där man valt lite mer high end komponenter. Små radialfläktar som skall transportera mycket värme tenderar att gå på högvarv och väsnas något ohyggligt (se referenskylare med radialfläktar på high end grafikkort).

Sedan är det alltid intressant att se hur dåligt folk läser sådana här artiklar. Det verkar som flera läser att burken kommer att vara försedd med överklockad i7 Haswell och Titan och kosta 600 pund. Det står att den KAN utrustas med en överklockad i7:a och Titan och att den kostar FRÅN 600 pund. M.a.o. instegsvarianten med klen hårdvara kostar 600pund och eventuellt kommer det finnas en high end variant med i7 och Titan som kommer kosta betydligt mycket mer (och troligtvis leva om som bara den).

Det är oerhört svårt att bygga en så slimmad burk med high-end komponenter och dessutom få rimlig ljudnivå. Detta pga kompakta mått, klent med utrymme för kylning och små fläktar (som får gå på högvarv=högljutt).

Angående radialfläktarna - kolla senaste GTX referenskylarna, de är ju faktiskt tysta! Man får väl hoppas att de funderat på liknande lösningar!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Entusiast

Snälla sälj chassit löst utan komponenter!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det är väl vad lådan med absolut billigaste hårdvara kostar, dvs minimum specs för Steam machine...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Batman:

Från 600£
Tycker det här ser riktigt intresant ut, även om man skulle få för sig att vilja köra Windows är det ju bra att veta att dom säger att det kommer fungera

Tänkte det, lät lite väl billigt...

Permalänk
Inaktiv

Finna ju sånna där hållare som man kan vinkla ut från väggen.

Permalänk
Medlem

Fläktljud

Jag är precis som många andra väldigt fundersam kring ljudnivån.
Men till skillnad från diskussionerna kring radialfläktarna så skulle jag vilja peka på fläkten till PSUn som ser ut att vara ungefär 20 mm i diameter. Det här är ju i princip en rackserver för hemmabruk. Oljudet en rackserver genererar är inte direkt att leka med. Förvisso har dessa oftast betydligt fler än en sån liten pluttfläkt, men ändå. Minimistorleken för fläktar i mina egna datorer är 80 mm av en anledning.
Jag säger flopp!

Permalänk
Medlem

Vi ska inte glömma att tv-apparater avger en väldig massa värme också. Så värme utvecklingen ställer jag mig ytterst tveksam till. De där små laptopfläktarna känns inte allt för kul.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90