Permalänk
Medlem

Kan man koppla PWM-fläkt till 3-pin?

Håller på med ett vattenkylt bygge, och har hittat en fläkt jag gillar.
Dock finns den bara med PWM.
Kan jag trots detta koppla den till en 3-pins vanlig fläktkabel och sedan in i en fläktkontroller?
Har hört att detta ska fungera, men att man går miste om just PWM-funktionen, som jag dock inte har någon nytta av då den ska in i en kontroller.
Mn frågar för säkerhetsskull.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andiders:

Kan jag trots detta koppla den till en 3-pins vanlig fläktkabel och sedan in i en fläktkontroller?

Det fungerar.

Citat ändrat efter borttagning av inlägg.
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det ska funka bra, de kommer såklart inte funka som PWM då dock

Visa signatur

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Permalänk

som ovan sa, det funkar prima, men då kommer PWMfläkten bara att fungera som en vanlig fläkt utan PWM.

Vanligtvis betyder detta att fläkten inte kan gå ner till lika låga varv

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Det fungerar.

Tack.

Skrivet av sladhued:

Det ska funka bra, de kommer såklart inte funka som PWM då dock

De ska in i en fläktkontroller då de ska sitta på radiatorer. Så PWM-funktionen är oviktig.

Skrivet av Bluestreakfus:

som ovan sa, det funkar prima, men då kommer PWMfläkten bara att fungera som en vanlig fläkt utan PWM.

Vanligtvis betyder detta att fläkten inte kan gå ner till lika låga varv

Men den bör väl gå ner i varv när jag använder fläktkontrollern? Nåt annat kan jag ju inte tänka mig.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andiders:

Tack.

De ska in i en fläktkontroller då de ska sitta på radiatorer. Så PWM-funktionen är oviktig.

Men den bör väl gå ner i varv när jag använder fläktkontrollern? Nåt annat kan jag ju inte tänka mig.

Jo

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast

Den trevliga detaljen med 4 pins PWM och 3 pins DC-reglering är att de är bakåt-kompatibla åt båda hållen.
Däremot kan det hända att vissa 4-pins PWM-kontrollers inte kan ställas om till DC-reglering, varav en 3-pins fläkt på en 4-pins PWM kontroller alltid körs i full hastighet.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Har man inget bättre att säga än "googla" så är det fritt fram att inte svara alls. Att därtill använda en provokativ länk, och ytterligare dölja den, är inte enligt de riktlinjer vi har på SweClockers forum.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Tack.

De ska in i en fläktkontroller då de ska sitta på radiatorer. Så PWM-funktionen är oviktig.

Men den bör väl gå ner i varv när jag använder fläktkontrollern? Nåt annat kan jag ju inte tänka mig.

Jodå, att använda fläktkontroller, antingen en egen eller moderkortets inbyggda funkar utmärkt, dock så är det samma sak där, PWMtekniken kan ge lägre fläkthastighet.

Tror längsta hastighet för ickePWM (vanlig DC) är nånstans vid 200RPM

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Letar efter en schyst 80x80 och en 70x70 fläkt. Men om det är PWM.. brukar det då vara 3+1 pinne eller 4 ihop? Anledningen att jag frågar är att jag har en molex -> 3-pin converter och vill ju då inte gärna köpa en fläkt som inte går att koppla in. Jag föredrar nog PWM då jag kan använda den "som det är tänkt" vid ett senare tillfälle. Dock skall den nu i ett första läge sitta i en Xbox 360 som kylning och då behövs ju bara 3 pinnar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Letar efter en schyst 80x80 och en 70x70 fläkt. Men om det är PWM.. brukar det då vara 3+1 pinne eller 4 ihop? Anledningen att jag frågar är att jag har en molex -> 3-pin converter och vill ju då inte gärna köpa en fläkt som inte går att koppla in. Jag föredrar nog PWM då jag kan använda den "som det är tänkt" vid ett senare tillfälle. Dock skall den nu i ett första läge sitta i en Xbox 360 som kylning och då behövs ju bara 3 pinnar..

Här är en 80 mm: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=45...

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Tack! Det är faktiskt precis den jag kollat på! Men ska jag köpa den som är med PWM eller utan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Tack! Det är faktiskt precis den jag kollat på! Men ska jag köpa den som är med PWM eller utan?

Det var så lite så. Jag hade köpt PWM, som du själv skrev tidigare - att du kan/ska använda PWM fläkten till annat längre fram.

Köpte själv en Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 IP67 PWM (som frontfläkt) för ett tag sen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Det var så lite så. Jag hade köpt PWM, som du själv skrev tidigare - att du kan/ska använda PWM fläkten till annat längre fram.

Köpte själv en Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 IP67 PWM (som frontfläkt) för ett tag sen.

Det är alltså en 140 fläkt? Önskar man kunde trycka i en sån

Men är det skillnad på "R8:an" och "R8:an PMW" vad gäller kontakt? Som jag förstår så har vanliga R8:an en 3-pins (vilket jag behöver) och PMW:n har en 4-pins.. Men man kan då köra en converter från 4 pin -> 3 pin och då tappa autofunktionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Det är alltså en 140 fläkt? Önskar man kunde trycka i en sån

Men är det skillnad på "R8:an" och "R8:an PMW" vad gäller kontakt? Som jag förstår så har vanliga R8:an en 3-pins (vilket jag behöver) och PMW:n har en 4-pins.. Men man kan då köra en converter från 4 pin -> 3 pin och då tappa autofunktionen?

Ja, en 140 mm.

Ja, enligt länken som jag länkade (se FAQ) .

Ändring i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Entusiast

Det går utmärkt att styra PWM-fläktar med den klassiska 3 pins DC-styrningen. Fungerar precis som förr.
Däremot kan man inte PWM-styra 3 pins fläktar, utan där krävs det att man ställer om kontrollern till DC-läge, vilket inte alla kan.
Men fläktarna kan alltid anslutas växelvis 3 pin till 4 pin och tvärtom, om styrning inte är någon prioritet.

Fram/bakåtkompatibiliteten i tabellform:

  • DC-Styrning.
    Sämre precision, äldre standard. Risk att vissa fläktar stannar eller inte kan starta på grund av för låg inställning)

    • 4 pin kontroller till 3 pins fläkt: Kan styras.

    • 4 pin kontroller till 4 pins fläkt: Kan styras.

    • 3 pin kontroller till 3 pins fläkt: Kan styras.

    • 3 pin kontroller till 4 pins fläkt: Kan styras.

  • PWM-Styrning.
    (3 Pins PWM kontroller existerar inte i nuvarande standard. Speciallösningar räknas inte in.)
    Bättre precision, nyare standard. Fläktarna kan starta och/eller gå även i mycket lägre hastigheter. Mindre risk att fläktarna stannar.

    • 4 pin kontroller till 3 pins fläkt: Kan inte styras. Endast full hastighet.

    • 4 pin kontroller till 4 pins fläkt: Kan styras med mycket stor precision.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Hej!

Jag har en PWM-fläkt (4-pin) som jag vill koppla in min fläktkontroller. Dock har den bara 3-pin uttag. Var kan man köpa 4-pin (hane) till 3-pin(hona)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Hej!

Jag har en PWM-fläkt (4-pin) som jag vill koppla in min fläktkontroller. Dock har den bara 3-pin uttag. Var kan man köpa 4-pin (hane) till 3-pin(hona)?

Du behöver ingen adapter det är bara att sätta på 4-pin på 3-pin uttaget så att den extra pinen från 4-pin sitter utanför.

Som på första illustationen kan man sätta en 4pin på en 3pin.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

@Extremaz: Kanske skulle ha nämnt det men mina 3-pin uttag är inte öppna på sidorna som på bilden du visade, så en 4-pin får inte plats rent fysiskt. Dock kom jag på att man kan lösa det med sådan: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/24569-deltaco...

Tack för svar.

Permalänk
Medlem

en tre stift passar i en fyr stift kontakt bara att rikta in den efter tungstyrningen
tvärt om kan man få lov att öppna ena sidan på en tre stift för att en fyrskift ska passa
ta rikt efter styrtungan så funkar de med.

Sen finns det såna Phobya 4Pin PWM to 8x 4Pin Fan Splitter PCB och sånna Akasa AK-0006 4-pin Fan Splitter PWM 1x4-Pin -> 5x4-Pin
om du skulle villa ha kvar PWM styrningen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

@Jygge: Tack så mycket! Behöver inte PWM då inte fläktkontrollen stöder det (det är den inbyggda i chassit som jag använder), men vill inte heller ta sönder tre-stiftaren på fläktkontrollern. Därför blir det till att köpa en sådan som jag länkade till ovan.

Permalänk
Medlem

Min nyköpta fläktkontroll hade bara 3 pins uttag, & jag ville koppla in en 4 pin PWM. Men det satt en plastkant på 3-pin uttaget som hindrande mig att sätta dit min 4-pin. Så jag klippte av plastkanten och satta dit pwm kantakten ändå.
Finns det några risker med det?
PWM fläkten verkar kunna styras bra, men när jag sätter den på 100% hastighet så låter det som om den "pumpar" luften i omgångar istället för att bara blåsa in det?
När den står på 90% så flödar det bättre