Tjena, går en Athlon II X4 750K att skrämma upp lite med stock kylare?

Permalänk

Tjena, går en Athlon II X4 750K att skrämma upp lite med stock kylare?

kompisen bad mig och testa, att skrämma upp hans Athlon 750K cpu med stock kylare, han är inte intresserad av att uppgradera kylare än, utan vill bara höja lite grand så han får en liten extra kick...

Just nu går cpun svalt med stock kylare, sitter i en väl ventilerad låda.... vi ska mäta vad den visar för temp vidd full load först vid tillfälle innan vi överklockar...

MEN mellan pekfingret o tummen, är 4ghz verkligt? utan att den överhettas, ska ju tåla o köras också..

en annan sak, han har ett billigt nytt Gigabyte moderkort, tror inte det är världens bästa överklockningskort, så jag frågar innan jag pillar där inne i bioset, vad ändrar man först? multiplier eller Clock?

* en annan sak: om man ändrar multiplier på cpu:n, höjs frekvensen på moderkortets nordbrygga och minnena automatiskt då också?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av musse pigg:

kompisen bad mig och testa, att skrämma upp hans Athlon 750K cpu med stock kylare, han är inte intresserad av att uppgradera kylare än, utan vill bara höja lite grand så han får en liten extra kick...

Just nu går cpun svalt med stock kylare, sitter i en väl ventilerad låda.... vi ska mäta vad den visar för temp vidd full load först vid tillfälle innan vi överklockar...

MEN mellan pekfingret o tummen, är 4ghz verkligt? utan att den överhettas, ska ju tåla o köras också..

en annan sak, han har ett billigt nytt Gigabyte moderkort, tror inte det är världens bästa överklockningskort, så jag frågar innan jag pillar där inne i bioset, vad ändrar man först? multiplier eller Clock?

* en annan sak: om man ändrar multiplier på cpu:n, höjs frekvensen på moderkortets nordbrygga och minnena automatiskt då också?

vist kan detta va möjligt det är ju en K modell så bara att höga 20*200 från standard 17*200. Har du tur slipper du höja vcoren. Har dock hört att dessa prollar går rätt varmt o specielt med OC men testa går alltid.

o Nej du höjer inte nått annat en cpun om du höjer vi cpu multipel

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd

Ja du kan säkert få någon mhz till, men inte kommer du få en boost av det förrän du köper en skaplig kylare och klockar som fan.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Det viktiga är ju temperaturen. Har du koll på den och ligger inom den gränsen så lär det ju gå. Spänningen lär du nog inte kunna öka speciellt mycket innan tempen sticker iväg dock.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|