Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Varierande kvalite på fläktar

Hej!

Jag har prövat många olika chassifläktar i mina dagar och en sak som jag märkt är att ljudnivån kan skilja sig avsevärt mellan olika exemplar av samma fläkt. Noctua tex som är en erkänt bra fläkttillverkare. Köpte 4st Noctua NF-P12. 1 av fläktarna tickade och 1 av fläktarna lät betydligt mer än de andra. Alltså var det 2 av 4 fläktar som var 100% som de skulle. Har haft liknande upplevelse med Be Quiet och Nexus fläktar. Det känns som om man borde kunna kräva lite mer än så när man betalar 200-300kr för en fläkt.

Någon med liknande upplevelser? Är det så svårt att göra fungerande fläktar att det blir såhär? För enligt mina erfarenheter så är det alldeles för många defekta fläktar därute för att man ska kunna skylla bort det på måndags exemplar.

Mvh J

Speldatorn: Chassi: Fractal Design Define R3 Processor: Intel Core i5 2500k kyls av en Be Quiet Darkrock Pro C1 Minne: 8gb Corsair Vengeance DDR3 low profile 1600mhz black Grafik:Radeon HD7970x2 OS: Windows 7 64bitar
Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Sep 2006

Vad jag starkt misstänker är att man snålat in på individuell balansering och metalldelar.
Balansering är A och O för en välfungerande och tyst fläkt, särskilt om den går på höga varvtal.
Tror för min del att en del plastdetaljer är för veka eller för skeva så att de deformeras något vid montering även om man gör korrekt och att det är därför problemet uppstår.

.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Blliga datorfläktar brukar ha rätt stor kvalitetsspridning som det verkar, men det är väl därför de går att tillverka billigt, bra lager och balansering kostar.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Sep 2006

Top of the line fläktar kostar åas över 800 spänn hos Elfa...
Det är någonting helt annat, men jag misstänker att väldigt få här är sugna på att lägga ut 2000:- på chassifläktar...

.