Överklocka Överklocka i5 4670k 3.4ghz hjälp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

Överklocka Överklocka i5 4670k 3.4ghz hjälp

Hej jag har aldrig överklockat en CPU förut så vill ha lite tips osv. Sitter på windows 8 så måste kolla upp vad jag ska göra för att just överklocka..
Sitter på CPU kylaren https://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2

Så jag undrar hur långt jag kan överklocka ungefär? till en början. Kommer hålla koll på tempen såklart under load framförallt. Jag hade tänkt börja med 3.9-4.0ghz

Sen har haswell rykte om att bli väldigt varma, det därför jag är lite fundersam. min idle värme ligger på cirka 27-30c just nu utan överklockning

Ryker garantin om man överklockar?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
örebro
Registrerad
Nov 2010

kolla tutorials på youtube tills du fattar vad som ska göras, hur, varför och när så att du förstår. Förstår du inte och gör exakt som tutorials säger så kan det bli lite fel. Man kan inte se ifall du har överklockat en cpu så om du, på något sätt, förstör den så kan du neka till att du har överklockat, finns på inget sätt företaget kan bevisa det. Det ska inte bli för varmt annars i idle, men kolla vad du får i load, där är det viktigare. Justja, en sak till. Kolla tutorials där dom visar med samma moderkort som du har, kan bli lite svårt att förstå och få en bild över hur du ska göra annars.

EDIT: din kylare ska fungera fint!

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

HAr aldrig heller överklockat innan började också igår samma prolle. därimot byggt mycket datorer, överklockat portar för spel 125hz goa tider
Pillat lite idag och tycker det är lite krångligt förstå detta med vcore offset osv. Lånar tråden lite kanske här men vi båda kanske få lite hjälp genom detta.
Har ganska låg Vcore den är satt på Norm dvs 1.107 och jag har satt en offset på +0.015. Körde 2 timmar prime förut sen hängde den sig 124 fel.
T
ro min Vcore måste upp lite va? för jag har den på 4.3 nu 4.2 kan jag köra utan ändra ett skit typ.

Har ett GA-z87p-D3 , på 43x Har jag 57c Max load i blend-test Prime, runt 69 som max efter 1timme Linpack OCCT, För övrigt höjs temps mer i Linpack tester verka det som prime håller bra mycket lägre temps på min.

Något jag märkt också är att de verka klockas ner lite, körde en heaven 3.0 för testa lite då klockade den ner till 1.6 jävligt skummt. Vad kan de vara? strömfel när gpu kör eller helt enkelt att gpu tar över ?
Är rätt grönt så be gentle, Vh

*EDIT* Har även gett mig på kört en delide idag rengjorde med vätska inköpt från kjell CO, rengjorde efter noggrant med ett gammalt Coop-kort. Blev så man kunde spegla sig efter en kort stund, la på pasta en rand längst med smalare än smalast. la även beryktade riskornet uppe på och satte dit evo212 tornet. Sänkte temps rätt bra hade samma temps x3 ggr högre :P, sen maxload hade jag som max 75 innan vågade inte prova mer innan delide och har inte peakat över 70 ens ännu. Vart kul och ganska lätt faktiskt. körde rakbladet och vinylhandskar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Feb 2012

din processor klockar ner i heaven eftersom det inte behövs mer kraft. Heaven är väl endå ett test för enbart grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

| Intel i5-4670k @ 4,2GHz 1,18V | Noctua NH-U12P SE2 | Tri-X R9 290 | ASUS Z-87 A| Seagate 1TB HDD @7200rpm | Corsair TX V2 750W PSU | 2x4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Dec 2011

Stresstesta med prime95 och IntelBurnTest.

A small magnet overpowers the entire mass of the earth.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2013

...Å gärna även med Aida64. Kolla in enkel LinusTech-guide här: http://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE

|EVGA Z97 Classified|i7 4790K@4,7GHz|CM Nepton 280L w/ 2x Akasa Apache Black 140mm|2x 8GB HyperX Beast 2400MHz|MSI R9 390 Gaming CF|SSD: 2x Kingston HyperX 3K 120GB (Raid0)|HDD: Seagate Barracuda 1TB|HAF X|Seasonic X-1050|OS: Win 10 Pro|Asus MG279Q|Func KB-460|Mionix Naos 7000|

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

kört 15h blendtest redan och still running temps 71c som max mest runt 65-67 när jag kolla.
klarat intels cpu tester. klarar jag 24h blend test är det inte säkert säga det är hyfsat stabilt då? ska man stressa med ännu mer, min rigg är mest för enkel rendering av film(från spel coverage) eller gaming.
Tycker det är rätt extremt man ska testa med 100 olika program kan man logisk sannolikhetslära så kan en bsod vara på sin plats av jävligt många faktorer.
För övrigt fick jag mer bsod i stock av snabbtester än nu överklockat. Samma med gpu när jag körde tester efter tweak överklock blev det stabilare me.(inga bsod) men hade lite gula stripes här o där i msi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

exakt.

Skrivet av Wallman_91:

din processor klockar ner i heaven eftersom det inte behövs mer kraft. Heaven är väl endå ett test för enbart grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är GPU test, Men ! när nerklockningen sker kommer irreterande smålagg i spel har jag märkt och det måste bero på detta. iaf i vissa spel då jag inte kör på med fläskig max grafik i allt utan vill ha en högre framerate i vissa spel.

har nog fixat detta stängt av Turboboost och lite annat nya haswell funktioner.
(då jag använder min rigg mest till gaming och lite smårenderingar filmer. gjort profiler för OC och inte i bios om det är stream osv på g.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Aldrig kört mer än 5 timmar stresstest, men om man har tid för det så antar jag att det är bättre att göra det på 24

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

körde min i 16 timmar nu vart tvungen stänga av då min lilla pöjk skulle sova. Han sover inte så bra trots den är tyst burken går inte helt enkelt för Led lampor osv som lyser bak på PSU.
Men det flöt iaf i 16h i prime95 blend. Ska kolla lite aida nu.