Är BF4 köttigare för processorn än PRIME?

Permalänk
Medlem

Är BF4 köttigare för processorn än PRIME?

Blev en ganska lång natt Men får prollen stabil i prime i 4.6Ghz på 1.285v å 74c.
Men så fort jag matar igång Battlefield 4 så upplever jag att det krashar relativt snabbt, men det är lite svårt att avgöra då BF4 krashar annars också haha!
Däremot så krashar BF4 inte lika ofta ifall jag kör den i 4.3Ghz och endast 1.21v.
Inte kan väl BF4 vara jobbigare för CPU än PRIME?
Vilken är den värsta stresstestaren?

Visa signatur

4670k@4.4Ghz | 780GTX@1215/3110

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikkomg:

Blev en ganska lång natt Men får prollen stabil i prime i 4.6Ghz på 1.285v å 74c.
Men så fort jag matar igång Battlefield 4 så upplever jag att det krashar relativt snabbt, men det är lite svårt att avgöra då BF4 krashar annars också haha!
Däremot så krashar BF4 inte lika ofta ifall jag kör den i 4.3Ghz och endast 1.21v.
Inte kan väl BF4 vara jobbigare för CPU än PRIME?
Vilken är den värsta stresstestaren?

Näe. Jobbigare för processorn tror jag inte att det är. Stresstesterna belastar processorn hårdare, gör fler uträkningar och förbrukar mer energi än spel kan göra.
Däremot är en del applikationer (som ex BF4) känsligare är stresstestsmjukvara är.
Så det stämmer säkert att du kan köra stabilt i ett stresstest på en högre frekvens än vad som går att köra i BF4

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt på vilka andra komponenter du har. Om du har ett 780Ti och ett 4670K kanske CPUn kommer flaska och då ligga 100% load konstant. Å andra sidan kanske du har en bättre passad GPU eller sämre i proportioner vilket gör att CPUn kanske ligger 60% load. Men PRIME är ju till för att stresstesta din CPU så det måste ju givetvis vara jobbigare. Jag tror det är andra faktorer som spelar roll och det var samma sak när jag OC min GPU, den kraschade konstant i BF3, men funkade fint i furmark.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)